ادیبمنش، مرزبان؛ علیعسگری، مجید؛ و موسیپور، نعمتاله. (1390). امکانسنجی اجرای برنامهریزیدرسی مدرسهمحوردر دبیرستانهای شهر کرمانشاه. پژوهشهای برنامه درسی، 1(2)، 104-81.
آلن، مری جی.؛ و ین، وندی ام. (1390). مقدمهای بر نظریههای اندازهگیری (روانسنجی). ترجمه: علی دلاور. انتشارات سمت.
امامجمعه، محمدرضا؛ کرامت، عزیز؛ و ساکی، رضا. (1395). رابطه بین رهبری فکورانه و اثربخشی مدارس ابتدایی شهر قدس بر اساس الگوی پارسونز. فصلنامهی علمی–پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(4)، 168-149.
پاهنگ، نظامالدین؛ مهدیون، روحاله؛ و یاریقلی، بهبود. (1396). بررسی کیفیت مدارس و شناسایی عوامل مؤثر برآن: پژوهشی ترکیبی. دو فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت مدرسه، 5(1)، 193-173.
پیرحیاتی، سارا (1398). ساخت ابزار میزان شده برای سنجش مدارس اثر بخش در دوره ابتدایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، رساله دکتری تخصصی سنجش و اندازهگیری.
حبیبی، حمداله؛ پرداختچی، محمدحسن؛ ابوالقاسمی، محمود؛ و قهرمانی، محمد. (1392). بررسـی جـوّ یـادگیری محـور مدرسـه و ارتباط آن با اثربخشی مدرسه. دو فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، 20(3)، 118-101.
حسنپور، اکبر؛ محمدخانلو، مریم؛ و سعیدی، یاسین. (1395). مقایسه اثربخشی مدارس دولتی و غیردولتی ابتدایی شهر قزوین. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 10(2)، 49-27.
خصالی، آزاده؛ صالحی، کیوان؛ و بهرامی، مسعود. (1394). تحلیل ادراک و تجربهی زیستهی معلمان ابتدایی از دلایل ناکارآمدی برنامه ارزشیابی توصیفی-کیفی: مطالعه به روش پدیدارشناسی. فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5(12)، 152-121.
دلاور، علی. (1386). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علومتربیتی. انتشارات رشد.
رحیمیان، حمید. (1395). کاوشی در اثربخشی مدارس علامه تهران، در چارچوب پژوهش مدارس اثربخش. فصلنامه پژوهشهای رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی، 2(8)، 69-51.
رضایی، محمدرضا (1392).
دوره ابتدایی؛ شناخت فرصتهای مطلوب تربیتی. بازیابی شده در تاریخ 31/8/1396 از
http://amoozak.org.
زبردست، محمدامجد؛ غلامی، خلیل؛ و نعمتی، سمیه. (1394). تأثیر سبک رهبری توزیعی مدیران بر اثربخشی مدارس به واسطهگری انگیزش معلمان و خوشبینی تحصیلی آنان در سطح مدارس متوسطه شهر سنندج: ارائه یک مدل. فصلنامه علمیپژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 2(7)، 26-7.
زکی، محمدعلی. (1389). عوامل اثربخشی سازمانی مدرسه و بررسی رابطه آن با ویژگیهای آموزشی معلمان. مجله علوم انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، تعلیم و تربیت اسلامی، 18(80)، 194-161.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ و حجازی، الهه. (1387). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. انتشارات آگه.
سلسبیلی، نادر. (1386). گذار نظام برنامهریزی درسی ایران به سمت عدمتمرکز در طراحی و تدوین برنامه درسی با تأکید بر برنامهریزی درسی مبتنی بر مدرسه. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 1(4)، 68-49.
سودی، حورا؛ ملکیآوارسین، صادق؛ و طالبی، بهنام. (1398). تدوین الگویی برای مدرسه اثربخش در دوره اول متوسطه. فصلنامه علمی-پژوهشی خانواده و پژوهش، 16(1)، 126-101.
صافی، احمد. (1391). آموزش و پرورش ایران در صد سال گذشته. رشد آموزش راهنمایی تحصیلی، 2(18)، 48-64.
عامریفر، فرشاد؛ و جهانی، جعفر. (1392). رابطه بین فرهنگ سازمانی با اثربخشی مدرسه از دیدگاه مدیران و دبیران مدارس متوسطه شهر شیراز. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 4(3)، 170-155.
عباسیان، حسین؛ و رجبی فیروزآبادی، آویشن. (1395). نقش رفتار شهروند سازمانی گروهی معلمان در اثربخشی مدارس ابتدایی. دوفصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت مدرسه، 4(2)، 121-109.
عمیدی، علی (1385). نظریه نمونهگیری و کاربردهای آن. مرکز نشر دانشگاهی.
غلامحسینزاده، راحله؛ خدایارلو، رضا؛ و وحیدمهدینیا، نازیلا. (1394). بررسی اثربخشی مجتمعهای آموزشی و پرورشی در مقایسه با مدارس یک دورهای از دیدگاه مدیران و معلمان دوره متوسطه شهرستان مرند در سال تحصیلی 1394-1393. کنفرانس جهانی افقهای نوین در علوم انسانی، آیندهپژوهی و توانمندسازی.
فیضبخش، حمیده؛ صالحی، کیوان؛ و محمدی، مجید. (1400). واکاویپدیدارشناسانۀ ادراک و تجاربزیستۀ مدیران مدارس در مورد آمادگی دربرابر مخاطرات زلزله. مدیریتمخاطرات محیطی، 8 (2)، 177-189.
قنبری، سیروس؛ اردلان، محمدرضا؛ و محمدی، بهرام. (1393). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و خلاقیت با اثربخشی سازمانی مدارس متوسطه شهرستان سنندج. فصلنامه علمی-پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(2)، 151-135.
محمدی، مریم؛ میرزمانی، سید محمود؛ و آزادیکتا، مهرناز. (1394). رابطه خلاقیت مدیران با اثربخشی معلمان مدارس ابتدایی دخترانهی شهرستان رباط کریم. فصلنامه مشاوره و رواندرمانی، 4(16)، 38-25.
مرزوقی، رحمتاله؛ محمدی، مهدی؛ علیعسگری، مجید؛ و رضایی، محمدمهدی. (1397). چارچوب مشارکت معلمان در نظام برنامهریزی درسی جمهوری اسلامی ایران؛ مطالعة کیفی. رویکردهای نوین آموزشی، 13(1)، 44-24.
مگنوسون، دیوید. (1967/1370). مبانی نظری آزمونهای روانی. (محمدنقی براهنی). انتشارات دانشگاه تهران.
مهدیان، محمدجعفر (1388). بررسی ابعاد و مؤلفههای اصلی مدارس اثربخش بهمنظور ارائه مدل مناسب برای بهبود اثربخشی نظام آموزشی متوسطه کشور. رساله دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
میرز، لاورنس اس؛ گامست، گلن؛ و گارینو، ا.جی. (1391). پژوهش چندمتغیری کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمه: حسنپاشا شریفی؛ مجتبی حبیبی؛ سیمیندخت رضاخانی؛ ولیاله فرزاد؛ حمیدرضا حسنآبادی و بلال ایزانلو. انتشارات رشد.
میرغفوری، سیدحبیباله؛ شعبانی، اکرم؛ محمدی، خدیجه؛ و منصوریمحمدآبادی، سلیمان. (1395). شناسایی و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت خدمات آموزشی با استفاده از رویکرد تلفیقی ویکور فازی و مدلسازی ساختار تفسیری. نشریه علمی-پژوهشی آموزش و ارزشیابی، 9(34)، 33-13.
نجفی، معصومه. (1390). مقایسه اثربخشی مدارس دولتی و غیردولتی شهر اراک در سال تحصیلی 90-1389. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.
نقوی، نجمه؛ آذری، همایون؛ و لسانی، مهدی. (1392). رابطه بین عزتنفس مدیران و اثربخشی مدارس متوسطه دخترانه شهر کرمان در سال 91-90. اندیشههای نوین تربیتی، 9(3)، 153-131.
نودهی، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ میرکمالی، سیدمحمد؛ و میرسپاسی، ناصر. (1389). طراحی مدل مناسب تعالی سازمانی در آموزش و پرورش. فصلنامه تعلیم و تربیت، 26(101)، 28-7.
واعظی، مظفرالدین؛ حسینی، سیدرسول؛ و امیرحسینی، امیر. (1388). بررسی ارتباط مؤلفههای رفتاری مدیران آموزشی با اثربخشی دبیرستانهای شهر تهران. مجله روانشناسی و علومتربیتی، 39(2)، 30-13.
هوی، وین ک؛ و میسکل، سیسیل ج. (1395). مدیریت آموزشی (نظریه، تحقیق و کاربرد). ترجمه: نادر سلیمانی؛ محمود صفری و مرتضی نظری. انتشارات سمت.
Albert-Green, D. (2005). Teachers, Parents and Students’Perceptions of Effective School Characteristics of two Texas Urban exemplary open-Enrollment Charter Schools. Texas A&M University.
Arar, K., & Nasra, M. A. (2018). Linking school-based management and school effectiveness: The influence of self-based management, motivation and effectiveness in the Arab education system in Israel. Educational Management Administration & Leadership, 1-19, Doi: 10.1177/1741143218775428.
Azigwe, J.B., Kyriakides, L., Panayiotou, A., & Creemers, B.P.M. (2016). The impact of effective teaching characteristics in promoting student achievement in Ghana. International Journal of Educational Development, 51 (2016), 51-61. Doi: 10.1016/j.ijedudev.2016.07.004.
Brookover, W.B., Beady, C., Flood, P., & Schweitzer, J. (1979). School systems and student achievement: schools make a difference. New York: Praeger.
Bilican-Demir, S. (2021). The characteristics of teachers in effective schools: A secondary analys is of TALIS. International Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 8(1). 525-545.
Cameron, K. (2005). Organizational effectiveness: Its demise and re-emergence through positive organizational scholarship. Great minds in management: The process of theory development, 304-330.
Creemers, B. P. (2002). The comprehensive model of educational effectiveness: Background, major assumptions and description. Retrieved January, 22, 2010.
DÖŞ, İ. (2014).
Some Model Suggestions for Measuring Effective Schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 1454 – 1458, Doi:
10.1016/j.sbspro.2014.01.415.
Hair, Jr., J. E., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, E. (2014). Multivariate data analysis. 7th Edition, Upper Saddle River, New Jersey: Prentice-Hall.
Hoy, W. K., & Ferguson, J. (1985). A theoretical framework and exploration of organizational effectiveness in schools. Educational Administration Quarterly, 21, 117-134.
Hoy, W. K., Tarter, C. J., & Kottkamp, R. B. (1991). Open schools/healthy schools: Measuring organizational climate. Beverly Hills, CA: Sage.
Iyer, M. G. (2008). Current Views of the Characteristics of School Effectiveness in the Context of National Secondary Schools from the Perceptions of Principals, Heads of Department and Teachers in Kuala Lumpur, Malaysia (Doctoral dissertation, University of Leicester).
Krosnick, J. A., & Fabrigar, L. R. (1997). Designing rating scales for effective measurement in surveys. Survey measurement and process quality, 141-164.
Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel psychology, 28(4), 563-575.
LeFebvre, L., & Alle, M. (2014).
Teacher immediacy and student learning: An examination of lecture/laboratory and self-contained course sections. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 14(2), 29-45,
Doi: 10.14434/josotl.v14i2.4002.
Lezotte, L. (1991). Correlates of effective schools: The first and second generation. Okemos, MI: Effective Schools Products, Ltd.
Li, L., Hallinger, P., & Walker, A. (2016).
Exploring the mediating effects of trust on principal leadership and teacher professional learning in Hong Kong primary schools. Educational Management Administration & Leadership, 44(1), 20-42,
Doi: 10.1177/1741143214558577.
Mulford, W. R. (1985). Indicators of school effectiveness: a practical approach. Australian Council for Educational Administration.
McDonald, R. P. (2013). Test theory: A unified treatment. Psychology Press.
Melnick, S. A., & Fiene, R. (1990). Assessing Parents' Attitudes Toward School Effectiveness.
Miskel, C., Fevurly, R., & Stewart, J. (1979). Organizational structures and processes, perceived school effectiveness, loyalty, and job satisfaction. Educational Administration Quarterly, 15, 97-118.
Mott, P. (1972). The characteristics of effective organizations. New York: Harper and Row.
Oldac, Y. I., & Kondakci, Y. (2019).
Multilevel analysis of the relationship between school-level variables and student achievement. Educational Management Administration & Leadership, 1-19,
Doi:10.1177/1741143219827303.
Padilla, G., Guerra, F., & Zamora, R. (2020). Effective School Practices in Title I Schools Exceeding Educational Expectations (E 3). International Journal of Educational Reform, 29(2), 103-122, Doi: 10.1177/1056787919886582.
Pirhayati, S., Salehi, K., Farzad, V., MoghaddamZadeh, A., & HakimZadeh, R. (2020).
Representation of factors, criteria and indicators of effective primary schools: a qualitative study. Journal of School Administration, 8(1), 162-190, Doi:
10.34785/J010.2020.315.
Pirhayati, S., Salehi, K., Farzad, V., MoghaddamZadeh, A., & HakimZadeh, R. (2019). Systematic Review of Effective Factors in Assessing Effective Primary Schools. Journal of Research in School and Virtual Learning, 7(1(25)), 47-58, Doi: 10.30473/etl.2019.6055.
Potberg, C. A. (2014). Factors contributing to school effectiveness in a disadvantaged community in the Western Cape: a case study. Doctoral dissertation, Cape Peninsula University of Technology.
Reise, S. P. (2012). The rediscovery of bifactor measurement models. Multivariate Behavioral Research, 47, 667–696. doi:10.1080/00273171.2012.715555.
Reise, S. P., Bonifay, W. E., & Haviland, M. G. (2013). Scoring and modeling psychological measures in the presence of multidimensionality. Journal of Personality Assessment, 95, 129–140. doi:10.1080/00223891.2012.725437.
Revilla, M. A., Saris, W. E., & Krosnick, J. A. (2014). Choosing the number of categories in agree–disagree scales. Sociological Methods & Research, 43(1), 73-97, Doi: 10.1177/0049124113509605.
Rosseel, Y. (2012).
Lavaan: An R package for structural equation modeling and more. Version 0.5–12 (BETA). Journal of statistical software, 48(2), 1-36.
http://www.jstatsoft.org/v48/i02/.
Sabar, N. (1994). Curriculum development at school level. International encyclopedia of education, supplement, 1, 12667-1272.
Sackney, L. (2007). History of the school effectiveness and improvement movement in Canada over the past 25 years. In International Handbook Effectiveness and Improvement (pp. 167-182). Springer Netherlands.
Salehi, K., & Golafshani, N. (2010). Commentary: Using Mixed Methods in Research Studies - an Opportunity with Its Challenges. International Journal of Multiple Research Approaches, 4, 186-191.
Sisman, M. (2011). The pursuit of excellence in education, effective schools. Ankara: Pegem A Publishing.
Sun, H., Creemers, B. P., & De Jong, R. (2007).
Contextual factors and effective school improvement. School effectiveness and school improvement, 18(1), 93-122,
Doi:10.1080/09243450601058287.
Team, R. D. C. (2019). R: A language and environment for statistical computing. Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing; 2011. URL: https://www. R-project. org.[Google Scholar].
Tola, B. (2014). Effective School Evaluation Model: A Development Study. Journalof Modern Education Review, 4(9), 679–691. Doi: 10.15341/jmer (2155 7993)/09.04.2014/004.
Walker, W., Hughes, M., & Farquhar, R. (2018). Advancing education: school leadership in action. Routledge.
Watkins, M. W. (2017). The reliability of multidimensional neuropsychological measures: From alpha to omega. The Clinical Neuropsychologist, 31(6-7), 1113-1126.
Wimpelberg, R. K., Teddlie, C., & Stringfield, S. (1989). Sensitivity to context: The past and future of effective schools research. Educational Administration Quarterly, 25(1), 82-107, Doi: 10.1177/0013161X89025001005.
Yong, A. G., & Pearce, S. (2013). A beginner’s guide to factor analysis: Focusing on exploratory factor analysis. Tutorials in quantitative methods for psychology, 9(2), 79-94.