%0 Journal Article %T ساخت ابزار میزان‌شده برای سنجش مدارس اثربخش دوره‌ ابتدایی %J مطالعات برنامه درسی %I انجمن مطالعات برنامه درسی ایران %Z 1735-4986 %A پیرحیاتی, سارا %A صالحی, کیوان %A فرزاد, ولی الله %A مقدم زاده, علی %A حکیم زاده, رضوان %A ایزانلو, بلال %D 2023 %\ 05/22/2023 %V 18 %N 68 %P 247-288 %! ساخت ابزار میزان‌شده برای سنجش مدارس اثربخش دوره‌ ابتدایی %K مدارس اثربخش %K دوره ابتدایی %K ویژگی‌های روان‌سنجی %K میزان کردن (استاندارد کردن) %K ساخت ابزار %R %X مقاله حاضر، با هدف ساخت و میزان‌کردن ابزاری برای سنجش مدارس اثربخش در دوره ابتدایی انجام‌ شد. در گام اول و بر اساس پیشینه­­ پژوهش و نظرات آموزگاران و متخصصان،‌ 70 نشانگر شناسایی شد. در گام دوم و به منظور بررسی روایی محتوا، از نظرات 11 نفر از خبرگان استفاده­ شد. روایی سازه بر اساس نظرات 643 آموزگار مدارس ابتدایی دولتی شهر تهران که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دومرحله‌ای انتخاب شده بودند، و با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی قرار‌ گرفت. پایایی نیز از طریق روش‌های بازآزمایی، آلفای‌‌کرونباخ و شاخص اُمگا تعیین­شد. نتایج نشان ‌داد که ابزار‌ساخته‌شده از ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوبی برخوردار است و می‌تواند به ‌عنوان ابزاری میزان‌شده برای سنجش کیفیت مدارس اثربخش مورد استفاده قرارگیرد. %U https://www.jcsicsa.ir/article_150611_4ea1db9340c45a0b425af20ae4b6a4e1.pdf