TY - JOUR ID - 150611 TI - ساخت ابزار میزان‌شده برای سنجش مدارس اثربخش دوره‌ ابتدایی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - پیرحیاتی, سارا AU - صالحی, کیوان AU - فرزاد, ولی الله AU - مقدم زاده, علی AU - حکیم زاده, رضوان AU - ایزانلو, بلال AD - دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران AD - دانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش، دانشکده‌ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران AD - دانشیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمی AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران AD - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2023 PY - 2023 VL - 18 IS - 68 SP - 247 EP - 288 KW - مدارس اثربخش KW - دوره ابتدایی KW - ویژگی‌های روان‌سنجی KW - میزان کردن (استاندارد کردن) KW - ساخت ابزار DO - N2 - مقاله حاضر، با هدف ساخت و میزان‌کردن ابزاری برای سنجش مدارس اثربخش در دوره ابتدایی انجام‌ شد. در گام اول و بر اساس پیشینه­­ پژوهش و نظرات آموزگاران و متخصصان،‌ 70 نشانگر شناسایی شد. در گام دوم و به منظور بررسی روایی محتوا، از نظرات 11 نفر از خبرگان استفاده­ شد. روایی سازه بر اساس نظرات 643 آموزگار مدارس ابتدایی دولتی شهر تهران که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای دومرحله‌ای انتخاب شده بودند، و با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی قرار‌ گرفت. پایایی نیز از طریق روش‌های بازآزمایی، آلفای‌‌کرونباخ و شاخص اُمگا تعیین­شد. نتایج نشان ‌داد که ابزار‌ساخته‌شده از ویژگی‌های روان‌سنجی مطلوبی برخوردار است و می‌تواند به ‌عنوان ابزاری میزان‌شده برای سنجش کیفیت مدارس اثربخش مورد استفاده قرارگیرد. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_150611.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_150611_4ea1db9340c45a0b425af20ae4b6a4e1.pdf ER -