اهداف نشریه:
الف) کمک به بسط، توسعه و ترویج دانش برنامه درسی در کشور،
ب) کمک به ارتقاء سطح دانش و آگاهی مدیران و سیاستگذاران در این حوزه،
ج) توسعه سازمانیافته دامنه تعاملات بینالمللی صاحب نظران داخل و خارج کشور،
د) کمک به احراز جایگاه و هویت تخصصی ـ حرفهای مناسب برای صاحب نظران و محققان این رشته در کشور.
مهمترین سیاستهای اجرایی نشریه:
برای تحقق اهداف مذکور، تحت سه عنوان «اهتمام به نقد آثار»، «تمرکز بر ملاکهای علمی برای داوری مقالات» و «اعلام محورها و زمینه های حایز اولویت برای تولید مقاله» اعلام شدند.
اولویت ها(حوزه های) نشریه در جذب مقالات:
اولویتهای نگارشی نشریه تحت سه عنوان کلی و بیست و پنج عنوان فرعی معرفی شدهاند؛
عناوین اصلی :
ـ اولویتهای مرتبط با قلمرو برنامه درسی
ـ اولویتهای مرتبط با ساحتهای متفاوت تربیت
ـ اولویتهای مرتبط با جریانها یا مسایل و معضلات اجتماعی
عناوین فرعی:
الف: اولویتهای مرتبط با قلمرو برنامه درسی
- ماهیت و چیستی قلمرو برنامه درسی
- رویکردهای جدید در طراحی، تدوین، اجرا و ارزشیابی برنامه درسی
- نقد و بررسی دیدگاهها و نظریههای مطرح در حوزه برنامه درسی
- تاریخ برنامهریزی درسی در ایران و جهان
- رویکردهای پژوهش در برنامه درسی
- تمرکززدایی از نظام برنامهریزی درسی و راهبردهای افزایش مشارکت در تصمیمگیریها.
- رویکردها، مسائل و راهحلهای ناظر به اجرا، تغییر و اصلاح برنامه درسی
- شناسایی حوزههای یادگیری مغفول در برنامه درسی(null Curriculum)
- شناسایی آثار پنهان برنامه درسی بر یادگیرندگان
- رویکردها، مسائل و راهحلهای ناظر به ارزشیابی از آموختههای یادگیرندگان
- انواع برنامههای درسی
ب: اولویتهای مربوط به ساحتهای متفاوت تربیت
- پرورش روحیه پرسشگری
- پرورش خلاقیت
- پرورش روحیه علمی
- پرورش حس زیباشناسی
- پرورش قابلیتهای مدنی/ شهروندی
- پرورش قابلیتهای میان فرهنگی
- پرورش تفکر نقاد
- پرورش دین باوری (معنویت)
- پرورش هویتهای چندگانه
ج: اولویتهای مرتبط با جریانها یا مسائل و معضلات اجتماعی
- نهضتهای فکری- فلسفی جدید و برنامة درسی
- محیط زیست و برنامه درسی
- جهانی شدن، بینالمللی شدن و برنامة درسی
- فناوری اطلاعات و ارتباطات و برنامة درسی
- دمکراسی و برنامه درسی
- توسعه اقتصادی و برنامه درسی