احمدپور، فاطمه؛ فدایی، محمدرضا؛ رفیعپور، ابوالفضل. (1396). لزوم بازاندیشی در محتوای کتابهای درسی ریاضی پایه هفتم و هشتم از منظر استدلال و اثبات. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران. سال دوازدهم. شماره 46. پاییز 96.
اصلانی، ابراهیم. (1397). خیز و افت تیمز و پرلز در ایران. مجله رشد مدیریت مدرسه. دورهی شانزدهم. شماره 3. بهار 97.
وندوویل، جان اِ. (2001). توسعه فهم و درک (قسمت اول و دوم). ترجمهی سپیده چمنآرا. مجله رشد آموزش ریاضی. سال بیستم. شماره 73 و 74. پاییز و زمستان 82.
دهقان، هادی؛ حسن خانی، عباس. (1393) میزان توجه اولین کتاب ریاضی متوسطه (پایه هفتم) به سطوح مختلف اهداف آموزشی از دیدگاه اندرسون؛ مجله رشد آموزش ریاضی. دوره 32. شماره 2. زمستان 93.
رفیعپور، ابوالفضل، گویا، زهرا (1389). ضرورت و جهت تغییرات در برنامه درسی ریاضی مدرسهای در ایران از دیدگاه معلمان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال نهم، شمارهی 33، بهار 89.
گویا، زهرا. حسام، عبدالله. (1384). نقش طرحوارهها در شکلگیری بدفهمیهای ریاضی دانشآموزان. مجله رشد آموزش ریاضی. دوره 23. شماره 2. زمستان 84.
مرکز اسناد و مدارک علمی، وزارت آموزش و پرورش. (1390). «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش». وزارت آموزش و پرورش.
مرکز اسناد و مدارک علمی، وزارت آموزش و پرورش. (1391). «سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران». تهران: مؤلف.
ملکی، حسن. دلاور، علی. احمدی، غلامعلی. حاجی تبار، محسن. (1392)، بررسی میزان همخوانی برنامه درسی قصد شده، اجرا شده، و کسب شده مطالعات اجتماعی سال اول دبیرستان. فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال هشتم. شماره 27. زمستان 91.
Bell, A. (1993). Principles for the design of teaching. Educational Studies in Mathematics, 24, 5–34.
Budiansky, S. (2001). The trouble with textbooks. ASEE Prism, 10, 24–27.
Galbraith, P. (2007). Beyond the low hanging fruit. In Modelling and Applications in Mathematics Education (pp. 79-88). Springer, Boston, MA.
Hiebert, J., Gallimore, R., Gamier, H., Givvhl, K. B., Hollhlgsworth, H., Jacobs, J., Chui, A. M-Y., Wearne, D., Smith, M., Kersthlg, N., Manaster, A., Tseng, E., Etterbeck, W., Manaster, C., Gonzales, P., & Stigler, J. (2003). Teaching mathematics in seven countries: Results from the TIMSS 1999 Video Study. Washington, DC: National Centre for Education Statistics, U.S. Department of Education.
Howson, G. (2005). “Meaning” and School Mathematics. In Meaning in mathematics education (pp. 17-38). Springer, Boston, MA.
Pehkonen, L. (2004). The magic circle of the textbook—an option or an obstacle for teacher change. In M. J. Hoines & A. B. Fuglestad (Eds.), Proceedings of the 28th conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3, pp. 513–520). Bergen: PME.
Rezat, S. (2009). The utilization of mathematics textbooks as instruments for learning. In V. Durand-Guerrier, S. Soury-Lavergne, & F. Arzarello (Eds.), Proceedings of CERME6, Lyon France. http://www.inrp.fr/editions/cerme6. 15 July 2011.
Schoenfeld, A. (2004). The math wars. Educational Policy, 18(1), 253-286.
Shield, M., & Dole, S. (2013). Assessing the potential of mathematics textbooks to promote deep learning. Educational Studies in Mathematics, 82(2), 183-199.
Stacey, K. (2003). The need to increase attention to mathematical reasoning. In H. Hollingsworth, J. Lokan, & B. McCrae, Teaching mathematics in Australia: Results from the TIMSS 1999 video study (pp. 119-122). Melbourne: ACER.
Tarr, J. E., Chávez, Ó., Reys, R. E., & Reys, B. J. (2006). From the written to the enacted curricula: The intermediary role of middle school mathematics teachers in shaping students’ opportunity to learn. School Science and Mathematics, 106(4), 191–201.
Vincent, J., & Stacey, K. (2008). Do mathematics textbooks cultivate shallow teaching? Applying the TIMSS video study criteria to Australian eighth-grade mathematics textbooks. Mathematics Education Research Journal, 20(1), 82-107.
کتابهای درسی
اصلاحپذیر، بهمن؛ ایرانمنش، علی؛ بیژنزاده، محمدحسن؛ داودی، خسرو؛ رستگار، آرش؛ ریحانی، ابراهیم؛ شاهورانی، احمد؛ عالمیان، وحید؛ نائینی، سیدمحمد کاظم. (1396). ریاضی پایه هفتم دوره اول متوسطه. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
امیری، حمیدرضا؛ پندی، زهره؛ خسروآبادی، حسین؛ داودی، خسرو؛ ریحانی، ابراهیم؛ سیدصالحی، محمدرضا؛ صدر، میرشهرام. (1396). ریاضی پایه هشتم دوره اول متوسطه. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
امیری، حمیدرضا؛ ایرانمنش، علی؛ داودی، خسرو؛ دلشاد، کبری؛ ریحانی، ابراهیم؛ سیدصالحی، محمدرضا؛ شرقی، هوشنگ؛ صدر، میرشهرام. (1396). ریاضی پایه نهم دوره اول متوسطه. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.