تببین اهداف تربیت اقتصادی دوره ابتدایی در ایران مبتنی بر سنتزپژوهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه تعلیم و تربیت دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران

2 گروه اقتصاد دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس تهران ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تببین اهداف تربیت اقتصادی در دوره ابتدایی انجام شده است و در گروه پژوهش­های کیفی قرار دارد، که در آن از روش سنتزپژوهی استفاده شده است. تکنیک­های متن­کاوی که برای کاوش متن داده یا کشف دانش از متن شناخته شده، برای سنتزپژوهی به خدمت گرفته شده است. تکنیک­های استفاده شده برای متن­کاوی روی مجموعه­ اطلاعات متنی شامل: استخراج اطلاعات، خلاصه­سازی، گروه­بندی، خوشه­بندی و مصورسازی اطلاعات می­باشد. جامعه تحلیلی پژوهش مطالعه­ منابع پایه در زمینه اقتصاد اسلامی، نیازهای جامعه و بررسی ادبیات فارسی می­باشد که بصورت هدفمند، بخش­هایی از جامعه پژوهش که اهداف تربیت اقتصادی در دوره ابتدایی را پوشش می­داده مطالعه شده است. یافته­های حاصل از این پژوهش در چهار خوشه ویژگی­های فردی، ویژگی­های اجتماعی، مفاهیم اقتصادی و اخلاق اقتصادی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Defining the objectives of economic education curriculum In lower Primary Education

نویسندگان [English]

  • azadeh ghandehari 1
  • Mahmoud Mehrmohammadi 1
  • ebrahim talaee 1
  • Sajjad Faraji Dizaji 2
1 Department of EducationFaculty of HumanitiesTarbiat Modares UniversityTehranIran
2 Department of Economic Faculty of Humanities Tarbiat Modares University Tehran Iran
چکیده [English]

Abstract: The present study aims to explain the learning objectives of economic education at the elementary levels. This study is conducted within the qualitative research paradigm in which research synthesis procedures are applied including text-mining. This is done with the purpose of extracting meanings from the compiled texts using these techniques: information extraction, summarization, categorization, clustering, and information representation.
The purposefully selected texts include basic and classic texts in Islamic Economics, Persian literature and the needs of the society which was generated through surveys and interviews.
The findings of the study are categorized into four groups:  individual characteristics, social characteristics, economic concepts and economic ethics. Each of these categories includes certain learning objectives. 
 
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • objectives
  • economic education
  • elementary levels
  • research synthesis
  • text mining techniques
 
ابراهیمی، غلامرضا. (1395). مالک گروه صنعتی غزال (دایتی).قابل دسترسی از طریق: http: //saten.ir/127816/
ادیب، یوسف؛ ابراهیمی هرستانی، اصغر؛ رضاپور، یوسف؛ طغیانی، مهدی. (1395). بررسی مبانی دینی الگوی مطلوب برنامه درسی تربیت اقتصادی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی. فصلنامه رهیافت انقلاب اسلامی، 10 (36)، 41-57.
استرایوس، ا ؛ کاربین، جی. (1387). مبانی روش کیفی، ترجمه بیوک محمدی. تهران: سمت.
آقاکاردان، احمد؛ کیهانی­نژاد، مینا.(1391). ارائه مدلی برای استخراج اطلاعات از مستندات متنی، مبتنی بر متن­کاوی در حوزه یادگیری الکترونیکی. فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، 4 (11 و 12) ، 47-54.
اکبری، الهام. (1392). کارآفرین موفق کرمانشاهی. قابل دسترسی از طریق: http: //forum.unc-co.ir/showthread.php?tid=6506
ایروانی، جواد. (1384). اخلاق اقتصادی از دیدگاه قرآن. مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی.
بازرگان، عباس. (1389). مقدمه­ای بر روش­های تحقیق کیفی و آمیخته؛ رویکردهای متداول در علوم رفتاری. تهران: دیدار.
بختیاری، بابک. (1394). موسس شرکت آیس‌پک. قابل دسترسی از طریق: https: //iranestekhdam.ir
برزگر، عباس. (1394). ایجاد کننده فرصت­های گردشگری. قابل دسترسی از طریق: http: //www.bavaryar.com
بیلر، رابرت. (1389). کاربرد روانشناسی در آموزش (ترجمه پروین کدیور). تهران: ناشران دانشگاهی.
پیغامی، عادل و تورانی، حیدر. (1390). نقش برنامه درسی اقتصاد در برنامه تعلیم وتربیت رسمی و عمومی دنیا، ارائه یک برنامه عمل برای یک برنامه درسی مغفول. فصلنامه نورآوری­های آموزشی، 9 (37 )، 3-52.
تقی­پور ظهیر، علی. (1385). مقدمه­ای بر برنامه­ریزی آموزشی و درسی. تهران: اگه
جعفری، بهرام. (1396). مدیر گل‌فروشی بهرام. قابل دسترسی از طریق: http: //idealbusinessmag.com/
جوان، طاهره. (1394). یک کارآفرین موفق. قابل دسترسی از طریق: http: //www.bavaryar.com
جوانمردی، شهاب. (1392). موسس شرکت فناپ. قابل دسترسی از طریق: http: //roozafarin.com
حوزه. (1389). کار و همت در ادبیات فارسی (اشعار و ضرب المثل­ها). مجله ارمغان، - ( 9). قابل بازیابی از طریق: http: //www.hawzah.net/fa/Magazine/View/5764/7456
خامنه­ای، سیدعلی. (1382). سند چشم­انداز بیست­ساله. قابل دسترسی از طریق: http: //farsi.khamenei.ir/message-content?id=9034
خامنه­ای، سیدعلی. (1392). سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی. قابل دسترسی از طریق: farsi.khamenei.ir/news-content?id=25370
خامنه­ای، سیدعلی. (1394). برنامه ششم توسعه. قابل دسترسی از طریق: farsi.khamenei.ir/news-content?id=30128
دادگر، یدالله؛ رحمانی، تیمور. (1386). مبانی و اصول علم اقتصاد. قم: موسسه بوستان کتاب.
دانشور، فاطمه. (1394).کارآفرین موفق عرصه معدن. قابل دسترسی از طریق: http: //www.bavaryar.com
دهقان، علی. (1389). موضوعات اقتصادی در ادبیات فارسی. اندیشه های ادبی، 2 (5)، 193-167.
دهقان، علی. (1390). هنرنمایی حافظ با اصطلاحات اقتصادی . فصلنامه زبان و ادب فارسی، 15 (47)، 129-160
ذوالفقاری، حسن. (1390). فرهنگ بزرگ ضرب‌المثل‌های فارسی (مثل‌های فارسی اقوام ایرانی و کشورهای فارسی زبان). تهران: معین.
رضایی عارف، علیرضا. (-). یک کارآفرین موفق.قابل دسترسی از طریق: http: //persianv.com/
سلطانی، مرتضی. (1394). بنیانگذار گروه صنعتی و پژوهشی زر و خالق برندهای معتبری چون زر ماکارون. قابل دسترسی از طریق: http: //www.bavaryar.com/
سیف، علی­اکبر. (1387). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش. تهران: دوران.
شعبانی، حسن. (1391). مهارت­های آموزشی و پرورشی: روش­ها و فنون تدریس، جلد اول. تهران: سمت.
شورت، ادموند سی. (1392). روش­شناسی مطالعات برنامه درسی(ترجمه محمود مهرمحمدی و همکاران). تهران: سمت.
صادقی، جمیله. (1394). بنیان‌گذار شرکت تاکسی سرویس زنان در ایران. قابل دسترسی از طریق: http: //www.bavaryar.com/
صافی، احمد. (1386). آموزش و پرورش ابتدایی، راهنمایی تحصیلی و متوسطه، چاپ نهم، تهران: سمت.
صفوی، امان­ا... . (1385). روش­ها، فنون و الگوهای تدریس. تهران: سمت.
طریقت، فاطمه. (1395). مدیر رستوران هانی. قابل دسترسی از طریق: http: //www.parvaresheafkar.com
طغیانی، مهدی ؛ زاهدی وفا، محمد هادی. (1391). امکان بهره گیری از آثار تمدن اسلامی در طراحی و تدوین الگوی اسلامی - ایرانی فرهنگ اقتصادی. مجله معرفت اقتصاد اسلامی، 3 (6)، 76-55.
طغیانی، مهدی؛ پیغامی، عادل. (1395). تعلیم و تربیت اقتصادی، جلد اول. تهران: دانشگاه امام صادق (علیه السلام).
عالی نسب، میرمصطفی. (1395). برندی برای اقتصاد ملی . قابل دسترسی از طریق: http: //nedaesfahan.ir/67488/
عبدالملکی، حجت الله ( 1394 )، اقتصاد مقاومتی؛ مبانی، سیاست‌ها و برنامه عمل، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)
عظیمی، بهرام. (1394). سوپر استار صنعت انیمیشن ایران. قابل دسترسی از طریق: http: //www.ictstartups.ir/fa/content/2235
علیزاده کتنلوئی، لیلا. (1392). تحلیل محتوای کتاب‌های درسی ریاضی و تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه‌های سواد مالی و اقتصادی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
فتحی واجارگاه، کورش. (1387). اصول برنامه­ریزی درسی. تهران: ایران زمین.
فراهانی­فرد، سعید و محسن کشاورز. (1393). بررسی تجربی تحقق اهداف نظام اقتصادی اسلام در اقتصاد ایران پس از انقلاب اسلامی. مطالعات اقتصاد اسلامی، 7 (13)، 7-30.
فروتن، بهروز. (1394). بهروز فروتن بنیان‌گذار شرکت بهروز. قابل دسترسی از طریق: http: //www.bavaryar.com/
فلاحی، ماهرخ. (1394). مدیر موسسه کشاورزی و دامپروری فلاحی. قابل دسترسی از طریق: http: //www.ea.wenet.ir/index.php/fa/how/41-2011-05-11-05-22-00
فیوضات، ابراهیم؛ حسینی­نثار، مجید. (1383).بررسی جایگاه کار و کوشش در شعر فارسی. پژوهشنامه علوم انسانی، - ( 41 و 42)، 105-130.
فیوضات، ابراهیم؛ مبارکی، محمد. (1387). فرهنگ کار و سرمایه صنعتی در ادبیات ایران. پژوهشنامه علوم انسانی، - ( 57) 279-316.
قادری، مصطفی. (1391). عمل و نظریه در مطالعات برنامه درسی. تهران: آوای نور.
 
کاظمی، فاطمه. (1395). مخترع راه‌اندازی تولید قطعات خودروهای کشاورزی.قابل دسترسی از طریق: http: //www.karabazar.com
کاکوجویباری، علی اصغر. (1391). مسئولیت آموزش و پرورش در تربیت اقتصادی دانش­آموزان. روزنامه اقتصاد؛ رسانه معلمان، - (92)، 14.
کوکبی، امیرحسین. (-). پدر جوش ایران .قابل دسترسی از طریق: http: //kasracnc.com/index.php/
مازندرانی، حبیب اله. (1396). تبیین ضرورت ارتقای سواد رسانه‌ای مبتنی بر سنتز پژوهی.ماهنامه مدیریت رسانه، - (38)9-24.
مجدالدین، اکبر. (1387). انعکاس نابرابری‌های اجتماعی در اشعار پروین اعتصامی. پژوهشنامه علوم انسانی، - ( 57) 365-396.
مطهری، مرتضی. (1368). نظری به نظام اقتصادی اسلام. تهران: صدرا.
مظفری، فرحناز. (-). موسس شرکت نخ و طناب مظفری. قابل دسترسی از طریق: http: //mortezaelahi.com
معصومی، مهدی. (1393). صاحب مجموعه تلاونگ. ماهنامه معیشت، - (5)، 72-75.
مکیان، سید نظام­الدین ؛ ناصری، شهناز. (1393). بررسی تطبیقی اهداف اقتصادی مکتب اقتصاد اسلامی و اقتصاد سرمایه­داری. فصلنامه اقتصاد و بانکداری اسلامی، 6 (8)، 7-28.
ملک افضلی، محسن؛ یزدان شناس، منیره. (1393). سوداگرایی و معنویت در اقتصاد اسلامی با رویکرد آیات الاحکامی قرآن کریم. پژوهش­های اخلاقی، - (18)، 101-123.
ممشلی، محمد. (1392).نیاز سنجی برنامه درسی سواد مالی در آموزش و پرورش دوره ابتدایی به قصد طراحی برنامه درسی. پایان‌نامه کارشناسی­ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
منصور، محمود. (1385). روانشناسی ژنتیک: تحول روانی از تولد تا پیری. تهران: سمت.
موسی زاده، زهره ؛ عظیم زاده اردبیلی، فائزه ؛ صنعتی، فاطمه. (1394). کاربست مؤلفه‌های حوزه توزیع تربیت اقتصادی در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر آموزه‌های اسلامی. مجله علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، ش16: 20-5.
موسی­زاده و صنعتی. (1396). تببین مؤلفه­های تربیت اقتصادی براساس آموزه­های اسلامی. دو فصلنامه علمی- پژوهشی تربیت اسلامی. 12 (24)73-97.
میزابیگی، علی. (1384). برنامه­ریزی درسی و طرح درس در آموزش رسمی و تربیت نیروی انسانی. تهران: یسطرون.
نازبنی سی، پری. (1387). جایگاه کارآفرینی در دانشگاه هزاره سوم. مجله کار و جامعه، - (103)، 28-44.
هاشمی، شکوه­السادات. (1394). مخترع سوسک کش .قابل دسترسی از طریق: http: //www.bavaryar.com
هدایتی، اکبر؛ ملکی، حسن؛ صادقی، علیرضا؛ سعدی­پور، اسماعیل. (1395). طراحی و اعتباریابی الگوی برنامه درسی مبتنی بر شایستگی برای دوره کارشناسی ارشد رشته برنامه درسی. مجله پژوهش­های کیفی در برنامه­ریزی درسی، 1 (4)، 27-61.
یوسفی افراشته، مجید؛ قاضی طباطبایی، محمود؛ غروی، محمدجواد؛ بازرگان، عباس، شکوهی یکتا، محسن. (1393). دستاوردهای یادگیری مورد انتظار از دانش­آموختگان کارشناسی رشته علوم آزمایشگاهی از نظر کارفرمایان: یک پژوهش کیفی. مجلهتحقیقاتکیفیدرعلومسلامت، 3 (2)، 202-215.
Chakrabarty, K. C. (2012). Financial Education in Schools, available free on the OECD Web site: http: //www.oecd.org/daf/fin/financial-education/FinEdSchool_web.pdf.
Elonge ,Michael. (2013). An Evaluation of Financial Literacy in Elementary Schools towards Financial Education Enhancement: A Case Study of Baltimore Public Schools.Literacy Information and Computer.Education Journal (LICEJ), Volume 4, Issue 4.
Mandell, L., and Hanson,K. (2009). “The impact of financial education in high school and college on financial literacy and subsequent financial decision making. Paper presented at the American Economic Association Meeting, San Diego, CA.
Ritchie, J., Lewis, J., Nicholls, C. M., & Ormston, R. (Eds.). (2013). Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers. London: Sage.
Unicef. (2012). Child Social And Financial Education. Available by: https: //www.unicef.org/publications/files/CSFE_module_low_res_FINAL.pdf