بهمنی، علی (1387). تأثیر دسترسی به کتاب بر پیشرفت سواد خواندن دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
پیره، هادی (1388). بررسی دورهی پیشدبستانی بر یادگیری زبان فارسی دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهرستان سروآباد کردستان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
رجبی، مجتبی (1385). بررسی و مقایسه میزان درک مطلب خواندن دانشآموزان ترکمن زبان با دانشآموزان فارسی زبان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
سرحدی، محسن (1387). تأثیر آموزش پیشدبستانی بر مهارت خواندن دانشآموزان دوزبانه کلاس اول دبستان شهر بانه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
سیگوان، سیگوئل و همکاران (1369). آموزش و مسئله دوزبانگی، ترجمه اصغر واقدی و همکاران، تهران: ادیب پور.
شفیعی، بیژن؛ مهرعلیان، زهره (1382). اختلال ناروایی گفتار در کودکان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
عارفی، مرضیه (1382). بررسی مهارتهای زبانشناختی کودکان دوزبانه با زمینههای اقتصادی – فرهنگی متفاوت، فصلنامه نوآوریهای آموزشی (علمی - پژوهشی)، سال دوم، شماره 6
عباسی طاهر، لیلا (1386). بررسی میزان تأثیر دوزبانه بودن بر مهارت خواندن (فارسی) کودکان دوزبانه ترک در مقایسه با کودکان دوزبانه کرد پایه سوم ابتدایی شهرستان مهاباد، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور تهران.
کاکو جویباری، علیاصغر؛ شقاقی، فرهاد؛ فرح، فاطمه (1387). تأثیر کتابهای جدید فارسی دوره ابتدایی در سواد خواندن دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهر تهران، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 3(9):61-83.
کریمی، عبدالعظیم (1387). نتایج ملی و بینالمللی پرلز 2006 در مقایسه با پرلز 2001، تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
کریمی، عبدالعظیم؛ کبیری، مسعود (1388). مقایسه دانشآموزان دوزبانه و یکزبانه در وضعیت سواد خواندن براساس مطالعه بینالمللی پیشرفت سواد خواندن (PIRLS,2006)، چکیده مقالات اولین همایش ملی دوزبانگی و آموزش (چالشها، چشماندازها و راهکارها)، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
کریمی، عبدالعظیم (1391). مهمترین نتایج آزمون تیمز و پرلز 2011، تهران: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
محمدزاده، اعظم(1365). بررسی میزان مطالب اندوخته شده بر حسب نوع زبان و ماهیت مطالب ارائه شده، پایاننامه ارشد، دانشگاه علوم تربیتی دانشگاه تهران.
محمدی، جهرمی؛ محمد، مهدی (1380). بررسی تأثیر مطالعات غیردرسی (کتاب، مجلات، نشریات) بر وضعیت تحصیلی دانشآموزان مقطع راهنمایی منطقه 2 شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی.
محیالدین، مهدی (1353). ترک زبان بودن والدین و تأثیر آن در یادگیری خواندن و نوشتن کودکان، پایاننامه ارشد، دانشگاه علوم تربیتی دانشگاه تهران.
موصلی، محمدامین (1380). بررسی تأثیر دوزبانگی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر شیراز، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد، تهران مرکزی.
نیلی پور، رضا (1371). تواناییهای دوزبانه شدن در کودکان و بزرگسالان، مجموعه مقالات سمینار بررسی ابعاد دوزبانگی.
Andrejs Geske, Antra Ozola (2008). University of Lativa, Riga, Lativa-Problems of Education In The 21st century, volume6.
Arthur,Reynolds, Judy A.Temple, Dylan L. Robert, Emily A. Mann, Mssw,(2001): Long-term Effects of an early childhood, Intervention on Educational Achievement and Juvenile Arrest, A 15-year Follow-up oflow- Income children, in public school, American Medical Association JAMA,VOL 285,no. 18 p,2339.
Baker, Colin, (2000). The Care and Education of young Bilinguals: An Introduction for Professionals. Multilingual Matters, Clevedon, England.
Ben-Zeev, S.(1977). Mechanisms by which Childhood Bilingualism Affects Understanding of Language and Cognitive Structure. Bilingualism, Psychological, Social, and Educational Implication. Ed. P. Hornby, pp. 29-55.
Boyd, P. A. (1975). The Development of Grammar Categories in Spanish by Anglo Children Learning a Second Language. TESOL Quarterly, 9, 125-135.
Camili, G., Vargas, S., Ryan, S., & Barnet, W.A. (2010). Meta-analysis of the effects of early education interventions on cognitive and social development. Teacher College Record, 112(3), 579-620.
Cummins, Jim (1984).Bilingualism and special Education Issues in Assessment and pedagogy. College Hill Press San Diego.
Chastain, K. (1988). Developing second language skills: Theory and practice. 3rd ed. Orlando. Harcourt Brace Jovanovich Inc.
Celce-Murcia, M., &, L, McIntosh (1991).Teaching English as second or foreign Language. Rowely. Newbury House Publishers.
Dulay, H., and Burt, M. K. (1972). Goofing: an indicator of children's second language learning strategies. Language Learning, 22, 235-252.
Fredriksson, U (2002). Reading skills among students of immigrant origin in Stockholm. Stockholm: Institute of International Education, Stockholm University.
Grosjean, F (1982). Life with two languages: An introduction to bilingualism. Cambridge, Mass: Harvard University press.
Karami-nouri, R. Moniri, S. &Nilsson, L.G. (2003).Episodic and semantic memory in bilingual and monolingual children. Scandinavia Journal of Psychology, 44, 47-54.
Karami-nouri,R.Shojaei,R-S.Moniri,S.Gholami,A.L.Moradi,A.L.Akbari-Zarkhaneh,S.&Nilsson,L.G.(2008).The effect of children bilingualism in episodic and semantic memory tasks. Scandinavian journal of psychology, 49, 93-109.
Lawrence J.Schweinhart (2003). Benefits, costs, and Explanation of the High/Scope perry preschool program High/Scope Educational Research Foundation, Meeting of the society for Research in child Development Tampa, Florida.
Martin,M.O. Mullis,I.V.S., & Kennedy, A.M. PIRLS 2011 International Report. Chestnut Hill, MA: Boston College.
McLaughlin, B (1987).Theories of Second Language Learning. London: Edward Arnold.
Peal, Elizabeth & Lambert, Wallance (1962). The Relation of Bilingualism to intelligence. Psychological Monographs, 76, 1-23.
PIRLS 2006 International Report.IEA’s Progress in International Reading Literacy Study in Primary school in 40 Countries.
Rivers, Wilga M. (1981). Teaching foreign language skills. 2d ed. Chocago: university of Chicago Press.
Selinker, L. (1972). 'Interlanguage,' IRAL, X, 219-231.
Temur, Turan. Kargin, Tolga., AylinBayar, saadet., Bayar, Volkan(2010). Metacognitive a wareness of grades 6, 7, 8 students in reading process. Piocedia social and Behavioral sciences, 2, 4193-4199.
Vygotsky, L. (1962).Thought and Language. Cambridge, Mass: MIT Press.