تبیین ارتباط سواد دیداری با گسترش دامنه‏ی واژگان در دانش آموزان اول ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان‏شناسی و زبان‏های خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 گروه زبان‏شناسی و زبان‏های خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

10.22034/jcs.2024.188643

چکیده

این مقاله به بررسی تاثیر تصویر بر گسترش واژگان دانش آموزان کلاس اول ابتدایی مدارس غیرانتفاعی شهر کرمان می ‏پردازد. در چارچوب نظریه‏ ی رمزگذاری دوگانه‏ ی پاویو(1986) و روش‏ های آماری توصیفی تک ‏متغیره، پیشرفت نوآموزان در گسترش واژگان مقایسه می‏شود. دو مدرسه با روش نمونه‏ گیری خوشه ‏ای انتخاب و سپس شصت آزمودنی انتخابی پیش ‏آزمون و پس‏ آزمون واژگان می‏ دهند. پس از انتخاب دو کتاب داستان و مطالعه برای سه گروه در شرایط مختلف و انجام آزمون، داده ‏های به‏ دست‏ آمده نشان می‏ دهد گسترش واژگان در گروه اول (دیدن تصویر و تاکید بر آن) نسبت به گروه دوم (دیدن تصویر در زمان روایت) و گروه سوم (گروه کنترل(ندیدن تصویر)) در مدرسه‏ ی الف (03/4) با سطح معناداری (002/0) و در مدرسه‏ ی ب (52/2) با سطح معناداری (02/0) بالاتر بوده و دیدن تصویرو تاکید بر آن اثر بخشی قابل‏ توجهی در گسترش واژگان نوآموزان خواهد داشت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explanation of the Effect of Visual Literacy on Vocabulary Development of First Grade Student

نویسندگان [English]

  • Elmira Veazi Zadeh 1
  • Maryam Ghiasian 2
  • Belghis Rovshan 1
1 Department of Linguistics and Foreign Languages, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
2 Department of Linguistics and Foreign Languages, Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
چکیده [English]

This article examines the effect of picture on the vocabulary developement in the first grade elementary students in the non profit schools in Kerman.Within the framework of Pavio's dual coding theory(1986) and the descriptive statistics methods, their vocabulary developement is compared. Two schools are selected by cluster sampling and then sixty selected students give a vocabulary pre test and post test. After choosing two story books and reading them for three groups in different conditions and giving test, the results show that the vocabulary developement in the first group (seeing picture with emphasizing on it) compared to the second group (seeing picture during narration) and the third group (control group (not seeing picture)) in school A (4/03) with the significant level (0.002) and in school B (2.52) with the significant level (0.02) is higher and seeing the pictures with emphasising has significant effectiveness in expanding the vocabulary of new students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Vocabulary Development. Visual Literacy
  • Picture
  • Information Visualization. First Grade