واکاوی تجارب مربیان بهداشت از آموزش جنسی در مدارس (مطالعه موردی: مدارس پسرانه متوسطه اول شهراصفهان)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه علوم تربیتی، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، میمه، ایران

2 گروه علوم تربیتی، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، میمه، ایران (نویسنده مسئول)

3 گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان (خوراسگان)، ایران

10.22034/jcs.2024.180431

چکیده

پژوهش حاضر با هدف واکاوی تجارب مربیان بهداشت از آموزش جنسی در مدارس، با استفاده از رویکرد کیفی پژوهش و روش نظریه داده‌بنیاد (رویکرد سیستماتیک) به انجام رسیده است. مشارکت‌کنندگان تعداد سی نفر از مربیان بهداشت مدارس متوسطه اول شهر اصفهان بوده‌اند. شیوه نمونه گیری هدفمند – نظری و تکنیک گردآوری داده‌ها مصاحبه عمیق نیمه‌ساختاریافته بوده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از سه شیوه کدگذاری باز، محوری و گزینشی انجام گردید. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که تجارب مربیان از آموزش جنسی در مدارس پیرامون تعدادی مقوله اصلی و در قالب اجزای مدل پارادایمی شامل شرایط علی (زیست‌بوم خانوادگی، زیست‌بوم اجتماعی و زیست‌بوم آموزشی)، شرایط مداخله‌گر (مجازی‌شدن فهم جنسی و محدودیت‌های گفتمانی)، شرایط زمینه‌ای (واقعیت‌گریزی آموزشی و تغییرپذیری منابع)، راهبردها (بازسازی نظام خانوادگی، بازسازی نظام آموزشی، تعامل‌گرایی نهادی و هم‌راستایی فرهنگی) و پیامدها (پیامدهای فردی و اجتماعی) و یک مقوله هسته یا مرکزی تحت عنوان «آموزش جنسی فراگیر» صورت‌بندی شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of health educators' experiences of sex education in schools (Case study: lower secondary boys' schools in Isfahan)

نویسندگان [English]

  • Amirhossein Janatian 1
  • Farzaneh Vasefian 2
  • Badri Shahtalebi 3
1 Department of Educational Sciences, Meymeh Branch, Islamic Azad University, Meymeh, Iran
2 Department of Educational Sciences, Meymeh Branch, Islamic Azad University, Meymeh, Iran (editor-in-chief)
3 Department of Educational Sciences, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan), Iran
چکیده [English]

The present study was conducted to analyze the experiences of health educators from sex education in schools, using a qualitative research approach and data-based theory method (systematic approach). The participants were 30 health educators from the lower secondary schools in Isfahan City. The purposeful-theoretical sampling method and data collection technique was semi-structured in-depth interview. Data analysis was done using three open, central and selective coding methods. The findings of the research show that the teachers' experiences of sex education in schools around many main categories and the form of components of the paradigm model, including causal conditions (family ecosystem, social ecosystem and educational ecosystem), intervening conditions (virtualization of sexual understanding and discourse limitations) ), background conditions (educational unreality and variability of resources), strategies (reconstruction of the family system, reconstruction of the educational system, institutional interactionism and cultural alignment) and consequences (individual and social consequences) and a core or core category under the title of inclusive sex education are tied.

کلیدواژه‌ها [English]

  • sex education
  • curriculum
  • lower secondary schools
  • health educators
  • Isfahan