ارزیابی برنامه درسی هدیه های آسمان دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه های مربوط به انگاره خدا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.

10.22034/jcs.2024.180208

چکیده

پژوهش حاضر با هدف ارزیابی برنامه درسی هدیه های آسمانی دوره ابتدایی بر اساس مؤلفه های انگاره خدا انجام گرفته است. رویکرد تحقیق، آمیخته و راهبرد آن، اکتشافیِ متوالی است. جامعه تحقیق، کلیه کتاب های هدیه های آسمان دوره ابتدایی چاپ 1400 است. در مرحله اول، کتاب های هدیه های آسمان به عنوان اسناد مطالعه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در مرحله دوم، ابتدا فراوانی مقوله های شناسایی شده در مرحله قبل، مشخص گردیده و سپس برای تعیین ضریب اهمیت مقوله ها، داده های کمّی با روش آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان داد، مؤلفه های مربوط به انگاره ی خدا در کتاب های هدیه های آسمان عبارتند از مهربان، آفریننده، متعال، قادر، عالم، رزاق، عادل، یکتا، غفّار الذّنوب، قابل التّوب، حافظ، فرمان دهنده، مدبّر و هادی. همچنین به مؤلّفه «مهربان» با ضریب اهمّیت 0/095 بیشترین و مؤلّفه های «حافظ» با ضریب اهمیّت 0/071 و «قابل التّوب« با ضریب اهمیت «0» کمترین توجه اختصاص یافته است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluation of the curriculum of the islamic education in the elementary school based on the components related to the concept of God

نویسندگان [English]

  • Rahmat allah Khosravi 1
  • Arman Mehri 2
1 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran.
2 MSc. Student of Educational Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This research was carried out with the purpose of evaluating the curriculum of the Islamic education of the elementary school based on the components of God's concept. The research approach is mixed and its strategy is sequential exploration. The population is all the books of Heaven's Gifts of the elementary period that published in 2021. In the first part of the research, the textbooks were analyzed as study documents through coding and categorization and thematic formation. In the second step, first, the frequency of the categories identified in the previous step was determined, and then to determine the importance coefficient of these categories, the quantitative data were analyzed with Shannon's entropy method. The findings showed that the components related to the concept of God in the textbooks of the Islamic education are kind, creator, supreme, capable, all-knowing, sufficient, just, unique, forgiver, acceptor of repentance, protector, commanding, manager and conductor. Also, the data analysis showed that the component "kind" with a coefficient of importance of 0.095 has the highest amount of attention, and the components of "protector" with a coefficient of importance of 0.071 and "Acceptor of repentance" with a coefficient of "0" have the least attention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • God's concept
  • curriculum of the Islamic education
  • elementary school