شناسایی ردپای تلفیق در فعالیت‌های تربیتی نومعلمان دوره ابتدایی؛ یک مطالعه پدیدارشناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشکده رونشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

2 عضو هیات علمی دانشگاه تهران

3 دانشجوی دکتری تخصصی برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی نحوه کاربرد تلفیق و شیوه‌های آن در فعالیت‌های تربیتی نومعلمان دوره ابتدایی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. شرکت‌کنندگان آن از میان دانش-آموختگان رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان مشهد بودند که 17 نفر از آنان به طور هدفمند انتخاب شدند. به منظور گردآوری داده‌ها از مصاحبه نیمه‌ساختارمند و جهت تحلیل و اعتباریابی داده‌های پژوهش از روش هفت مرحله‌ای کلایزی و روش لینکلن و گوبا استفاده شد. در مجموع، سه بعد، نه مضمون اصلی و 29 مضمون فرعی شناسایی شد. نتایج نشان داد که نومعلمان از طریق مدنظر قرار دادن ارتباطات عمودی و افقی، مواد درسی مختلف را با یکدیگر تلفیق می‌کنند. از طریق مرتبط ساختن آموزه‌های کلاس درس با زندگی روزمره نیز امکان ترکیب اهداف درسی با حقایق زندگی را فراهم آورده و از طرفی با محور قرار دادن بازی در تدریس، واحدهای یادگیری را به صورت ترکیبی ارائه می‌کنند تا تحقق مقاصد آموزشی را تسهیل کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying traces of integration in the educational activities of new elementary school teachers; A phenomenological study

نویسندگان [English]

  • mahdiye rahimi 1
  • Mohamad javadipour 2
  • Farzane Tari 3
1 Master student of Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran
2 Associate Professor, Department of Educational and Curriculum Methods and Programs, University of Tehran, Iran
3 PhD student in Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Iran.
چکیده [English]

The purpose of the current research is to identify the application of integration and its methods in the educational activities of new elementary school teachers. This research was conducted with a qualitative and descriptive phenomenological approach. Participants were among the graduates of educational sciences in Farhangian University of Mashhad, 17 of them were purposefully selected In order to collect the data, a semi-structured interview was used and The data were analyzed and validate by the Collaizi’s seven-step and the Lincoln and Guba method. In total, three dimensions, nine main themes and 29 sub-themes were identified. The results showed that new teachers combine different teaching materials by considering vertical and horizontal connections. By connecting classroom teachings with everyday life, they provide the possibility of combining lesson objectives with the facts of life, and by putting games as the focus of teaching, they present learning units in a combined form to facilitate the realization of educational objectives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • integration
  • educational activities
  • teachers
  • elementary school
  • phenomenology

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 04 مهر 1402
  • تاریخ دریافت: 17 شهریور 1401
  • تاریخ بازنگری: 22 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 01 شهریور 1402