تاریخ تربیت معلم ایران، تاریخ معارضه دو دیدگاه و ایدئولوژی اساسی است: «تربیت معلم مدرسهای» و «تربیت معلم دانشگاهی». این معارضه وقتی کاشته شد که تربیت معلم در دارالمعلمین به دو کلاس تقسیم گردید: کلاس مقدماتی و کلاس عالی. بعدا هم منجر به دانشسرای مقدماتی و دانشسرای عالی شد. با تشکیل دو وزارتخانه برای تولیت آموزش مدرسهای و آموزش دانشگاهی، مساله اندکی پیچیدهتر شد و از سطح معارضه دو واحد یک وزارتخانه فراتر رفت. موضوع به حیثیت و صلاحیت ارتباط پیدا کرد و مساله «انحصار» هم رخ نمایان نمود...
عنوان مقاله [English]
editor-in-chief
نویسنده [English]
Nematollah Mousapour
Elementary Education Department, Nasibeh Faculty, Farhangian University