احدپور، اسرافیل. (1396). تحلیل خطای دانش آموزان دختر و پسر پایه هشتم در حل مسسائل کلامی معادلات خطی بر اساس الگوی نیومن. پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد آموزش ریاضی. دانشگاه فرهنگیان.
اسدنژاد پروج، سمیه. (1395). بررسی توانایی حل مسئله کلامی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی با استفاده از مدل تحلیل خطای نیومن. پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد آموزش ریاضی. دانشگاه فرهنگیان.
افشینمنش، میلاد. (1391). بررسی تاثیرتدریس مبتنی بر رسم شکل بر مدلسازی جبری مسائل کلامی در دانشآموزان پسر سال دوم راهنمایی. پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد آموزش ریاضی. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
امینیفر، الهه؛ علم الهدایی، حسن؛ عبدالهی، سیدحسین. (1391). نقش اضطراب ریاضی و سبکهای یادگیری دانش آموزان برحل مسائل کلامی درس حسابان. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. سال یازدهم (42)،105-118.
بختیاری، مهتاب. (1390). مقایسه تواناییهای روانی-زبانی دانشآموزان دختر پایه سوم ابتدایی قوی و ضعیف در حل مسائل کلامی ریاضی. پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد آموزش ریاضی. مرکز پیام نور، تهران.
برگی، مهدی. (1392). بررسی تأثیر سبکهای شناختی (FD/FI) در بکارگیری راهبردهای فراشناختی روی عملکرد دانش آموزان سال دوم دبیرستان در حل مسائل کلامی و اجرایی ریاضی. پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد آموزش ریاضی. دانشگاه فردوسی مشهد.
جانسون، آر. بورک و کریستینسن، لری. (2014). پژوهش آموزشی: رویکردهای کمی، کیفی وترکیبی. ترجمه علیرضا کیامنش، نیلوفر اسمعیلی، صبا حسنوندی، مریم دانای طوس، محمدرضا فتحی و مریم محسن پور (1395). تهران: نشر علم.
حقوردی، مجید. (1393). ویژگیهای مسائل کلامی ریاضی دوره راهنمایی و راهکارهای تسهیل فرایندهای حل آنها. دو فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، 2(3)،25-46.
حقوردی، مجید؛ شاهورانی سمنانی، احمد و سیفی، محمد. (1390). شناخت و طبقهبندی انواع اشتباهات دانشآموزان در حل مسائل کلامی ریاضی. مجله ریاضیات کاربردی واحد لاهیجان، سال هشتم، شماره سوم (پیاپی 30)،9 -1.
خانی باصیری، لیلا. (1396). تأثیر دستورزی برکاهش خطای دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی در حل مسائل کلامی کسر براساس الگوی تحلیل خطای نیومن. پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد آموزش ریاضی. دانشگاه فرهنگیان.
روزبهانی، شهره و حسنآبادی، حمیدرضا. (1394). کارکرد اجرایی مرکزی و حلقه واجشناختی دردانش آموزان ناتوان در حل مسائل کلامی ریاضی. فصلنامه کودکان استثنایی. 5(4)، صص. 5 تا 20. دانشگاه علامه طباطبایی.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه. (1394). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: نشرآگه.
سلیمی، مسعود؛ سعدیپور، اسماعیل؛ دلاور، علی و ملکی، حسن. (1393). مقایسه تأثیر آموزش راهبردهای تصویرسازی ذهنی، تفکر بلند، بازنمایی کتبی و بازنمایی حرکتی بر عملکرد دانشآموزان ابتدایی در حل مسائل کلامی ریاضی. پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی-برنامه ریزی درسی). دوره 11, شماره 14; صص. 12 تا 22. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوراسگان.
شاهمرادی، فاطمه. (1396). شناسایی انواع خطاهای دانشآموزان پایه هفتم منطقه 15 شهر تهران در حل مسائل کلامی ریاضی. پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد آموزش ریاضی. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
صابری، مجتبی. (1396). تحلیل خطاهای دانشآموزان چهارم تجربی در حل مسائل کلامی کاربرد مشتق بر اساس مدل نیومن در شهرستان سمیرم.پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد آموزش ریاضی. دانشگاه فرهنگیان.
عزیزیمحمودآباد، مهران؛ لیاقتدار، محمدجواد و عریضی، حمیدرضا. (1398). بررسی اثربخشی آموزش بازنماییهای تصویری بر توانایی حل مسائل کلامی ریاضی دانشآموزان. پژوهشهای برنامه درسی. 9 (2)، صص. 200 تا 224.. دانشگاه شیراز.
فیضی، ایوب (1395). بررسی فهم و درک مسائل کلامی ریاضی دانشآموزان دوزبانه دوره متوسطه.پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد آموزش ریاضی. دانشگاه شهید بهشتی.
قدمی، صابر (1392). بررسی عملکرد دانش آموزان پایه اول متوسطه در حل مسائل کلامی. پایاننامه منتشرنشده کارشناسی ارشد آموزش ریاضی. دانشگاه شهید بهشتی.
کریمی، فرهاد؛ مرادی، علیرضا؛ کدیور، پروین و کرمینوری، رضا. (1394). پیشبینی عملکرد دانشآموزان در حل مسئلههای کلامی ریاضی با توجه به متغیرهای شناختی، فراشتاختی و عاطفی. فصلنامه آموزش و پرورش (تعلیم و تربیت)، 31 (1)، صص. 9 تا 44. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، وزارت آموزشوپرورش.
کریمی، فرهاد؛ مرادی، علیرضا؛ کدیور، پروین و کرمینوری، رضا. (1391). تحلیل عاملی آزمون نظارت فراشناختی حل مسئلههای کلامی ریاضی. نشریه علوم روانشناختی، ۱۱(۴۴). صص. ۷ تا 24. پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
کیامنش، علیرضا؛ محسن پور، مریم؛ صفرخانی، مریم و اقدسی، سمانه. (1391). روند تغییرات عملکرد ریاضی دانش آموزان سوم راهنمایی درفاصله 1386-1378 براساس یافتههای مطالعات بین المللی TIMSS درایران و کشورهای منطقه با توجه به هدفهای سند چشمانداز 20 ساله. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، (6)24، 82-59. انجمن مطالعات برنامه درسی ایران.
کیلپاتریک، جرمی و سوافورد، جین. (2003). کمک کنیم کودکان ریاضی یاد بگیرند. ترجمه مهدی بهزاد و زهرا گویا (1396). تهران: انتشارات فاطمی.
گال، مردیت؛ بورگ، والتر و گال، جویس. (1996). روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه احمدرضا نصر و همکاران (1391). تهران: سمت.
محسن پور، مریم؛ گویا، زهرا؛ شکوهییکتا، محسن؛کیامنش، علیرضا و بازرگان، عباس. (1394). آزمون تشخیصی صلاحیت شناختی سواد ریاضی بر مبنای مدل شناختی پیزا. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 14 (1). صص. 7 تا 33. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، وزارت آموزشوپرورش.
Baloǧlu, M.; & Koçak, R. (2006). A multivariate investigation of the differences in mathematics anxiety. Personality and Individual Differences, 40(7), 1325–1335.
Grant, M. J. & Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26, 91–108.
Greer, B.; Verschaffel, L.; & Mukhopadhyay, S. (2007). Modelling for life: Mathematics and children’s experience. In Modelling and applications in mathematics education (pp. 89–98). Springer.
Reed, S. K. (1999). Word problems: Research and curriculum reform. Routledge.
Santos-trigo, M.; & Gooya, Z. (2015). Mathematical Problem Solving. The Proceedings of the 12th International Congress on Mathematical Education, 459–462.
Verschaffel, L.; Greer, B.; & De Corte, E. (2000). Making sense of word problems. Swets & Zeitlinger Lisse.
Vicente, S.; Orrantia, J.; & Verschaffel, L. (2007). Influence of situational and conceptual rewording on word problem solving. British Journal of Educational Psychology, 77(4), 829–848.
Wong, W.-K.; Hsu, S. C.; Wu, S. H.; Lee, C. W.; & Hsu, W. L. (2007). LIM-G: Learner-initiating instruction model based on cognitive knowledge for geometry word problem comprehension. Computers & Education, 48(4), 582–601.