طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی هنر اوان کودکی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزگار ابتدایی شهرستان نکا استان مازندران

2 استادیار رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه خوارزمی تهران

3 دانشیار دانشگاه خوارزمی

4 تهران، دانشکده هنر و معماری دانشگاه خوارزمی

10.22034/jcs.2024.402155.2093

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی هنر اوان کودکی انجام شده است. روش پژوهش از نوع آمیخته است. منابع اطلاعات در بخش کیفی، کلیه اسناد بالادستی در دسترس در حوزه هنر و کلیه کشورها و رویکردهایی که در حوزه برنامه-درسی هنر دارای تجارب موفق و چشمگیر هستند، بوده است و در بخش کمی متخصصان برنامه ریزی درسی و هنر که با روش نمونه-گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع آوری بخش کیفی، اسناد و منابع مرتبط و بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته بوده است. روایی پرسشنامه با نظر متخصصان تایید و پایایی با استفاده از ضریب توافقی برای مولفه ها بالای 0.8 بدست آمد. به منظور تعیین اعتبار الگوی طراحی شده، نظرات متخصصان و کارشناسان برنامه درسی و هنر به روش دلفی جمع‌آوری و الگوی نهایی با عناصر آرمان‌های تربیتی- هنری، محتوا، فعالیت‌ها و مواد خلاقانه آموزشی، راهبردهای خلاقانه یاددهی- یادگیری، محیط و فضای هنری، نقش و تعامل مربی با کودک و ارزشیابی خلاقانه تدوین شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and validation of the early childhood art curriculum model

نویسندگان [English]

  • fatemehzahra rezaee 1
  • Ali Hosseinkhah 2
  • Marjan Kian 3
  • afsaneh kamran 4
1 Elementary teacher of Neka city Mazandaran province
2 Assistant of Curriculum Studies, Kharazmi University of Tehran
3 Kharazmi University
4 Tehran, Faculty of Art and Architecture kharazmi University
چکیده [English]

The current research was done with the aim of designing and validating the model of the early childhood art curriculum. The research method is of mixed type. The sources of information in the qualitative part were all the upper documents available in the field of art and all countries and approaches that have successful and impressive experiences in the field of art curriculum, and in the quantitative part, experts in curriculum planning and art who used the exemplary method Targeted sampling was selected. The tool for collecting the qualitative part, related documents and sources, and the quantitative part was a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed by the opinion of experts and reliability was obtained using the agreement coefficient for components above 0.8. In order to determine the validity of the designed model, the opinions of experts and curriculum and art experts were collected using the Delphi method and the final model with the elements of educational-artistic ideals, content, activities and creative educational materials, creative teaching-learning strategies, The artistic environment and space, the role and interaction of the teacher with the child and creative evaluation were developed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum pattern design
  • art
  • early childhood
  • accreditation

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 01 تیر 1402
  • تاریخ بازنگری: 19 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 24 بهمن 1402