گره‌های ارزشیابی توصیفی در آموزش مجازی از نظر معلمان، والدین و دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی، دانشگاه تهران. تهران، ایران.

2 دانشگاه تهران

3 عضو هیئت علمی و دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22034/jcs.2024.365855.1972

چکیده

گره‌های ارزشیابی توصیفی در آموزش مجازی از نظر معلمان، والدین و دانش‌آموزان


چکیده
پژوهش حاضر با هدف تحلیل گره‌های ارزشیابی توصیفی در آموزش مجازی از نظر معلمان، والدین و دانش‌آموزان دوره ابتدایی و با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی صورت گرفته است. میدان پژوهش حاضر کلیه معلمان، والدین و دانش‌آموزان دوره ابتدایی منطقه 18 شهر تهران بودند که تعداد بیست نفر از هر گروه با روش نمونه‌گیری هدفمند و با به‌کارگیری راهبرد ملاکی، در دسترس (آسان) و گلوله‌برفی انتخاب شد و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته به عمل آمد. تحلیل داده‌ها با راهبرد هفت مرحله‌ای کلایزی به شناسایی چهار مضمون اصلی و 25 زیرمضمون برای گروه معلمان، چهار مضمون اصلی و 26 زیرمضمون برای گروه والدین و شش مضمون اصلی و 19 زیرمضمون برای گروه دانش‌آموزان منجر گردید. نتایج نشان می‌دهد که امر ارزشیابی توصیفی در آموزش مجازی از نگاه ذینفعان با گره‌های جدی روبه‌رو می‌باشد.

کلیدواژه: ارزشیابی توصیفی، آموزش مجازی، معلمان، والدین، دانش‌آموزان

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Descriptive evaluation nodes in virtual education from the perspective of teachers, parents and students

نویسندگان [English]

  • elham azimipour 1
  • Marzieh Dehghani 2
  • Dr. Rizvan Hakimzadeh 3
1 Master's student in Curriculum Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran. Tehran Iran.
2 university of Tehran
3 Faculty member and associate professor of the Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Descriptive evaluation problems in virtual education from the point of view of teachers, parents and students
The present study aimed to analyze the nodes of descriptive assessment in virtual education from the perspectives of teachers, parents, and elementary school students, using a qualitative approach and descriptive phenomenology method. The research field encompassed all teachers, parents, and elementary school students from Region 18 in Tehran. A total of twenty participants from each group were selected using purposive sampling and a criterion-based, accessible, and snowball strategy, followed by semi-structured interviews. Data analysis, utilizing Glaser's seven-step coding strategy, led to the identification of four main themes and 25 sub themes for the teachers' group, four main themes and 26 sub themes for the parents' group, and six main themes and 19 sub themes for the students' group. The results indicate that the matter of descriptive assessment in virtual education poses serious challenges from the stakeholders' perspective.Keywords: descriptive evaluation, virtual education, teachers, parents, students

کلیدواژه‌ها [English]

  • descriptive evaluation
  • virtual education
  • teachers
  • parents
  • students

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 24 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 29 مهر 1401
  • تاریخ بازنگری: 10 دی 1402
  • تاریخ پذیرش: 19 بهمن 1402