الگوی جاری تلفیق بهزیستی در برنامه های درسی فراگیران دوره دوم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت، ایران

2 دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت، ایران

3 استادیار فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران، دانشکده علوم تربیتی، تهران، ایران

4 استادیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت، ایران

10.22034/jcs.2024.189613

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی جاری تلفیق بهزیستی در برنامه‌های درسی فراگیران دوره دوم ابتدایی است. این پژوهش با رویکرد کیفی و با روش داده‌ بنیاد انجام گرفت. جامعه‌ی آماری شامل کلیه معلمان دوره دوم مقطع ابتدایی که از طریق نمونه‌گیری هدفمند از نوع ملاک ‌محور انتخاب شدند. داده‌ها از طریق مصاحبه‌ی نیمه‌ساختار‌یافته با شانزده نفر از معلمان دوره دوم ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهر اصفهان است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش کدگذاری باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان‌دهنده-ی بیست و هفت مفهوم محوری است که در قالب مدل پارادیمی شامل ضعف نگاه علمی به بهزیستی در برنامه درسی به عنوان مقوله‏ی محوری و شرایط علی ، عوامل زمینه‌ای (خانواده و بستر اجتماعی، بافت فرهنگی، همسالان و گروه‌های دوستی و بسترهای ارتباطی و تعاملی)، شرایط مداخله‌‌ای، راهبردها و پیامد سازمان یافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The current pattern of welfare integration in the curricula of second graders

نویسندگان [English]

  • Mahboubeh Shahjavan 1
  • Hossin Momenimahmouei 2
  • marzie aali 3
  • Turaj Falah Mehne 4
1 PhD Student in Curriculum Studies, Islamic Azad University, Torbat Heydariyeh Branch, Torbat, Iran
2 Associate Professor of Curriculum Studies, Islamic Azad University, Torbat Heydariyeh Branch, Torbat, Iran (Corresponding Author).
3 Assistant Professor of Philosophy of Education, University of Tehran, Faculty of Educational Sciences, Tehran, Iran
4 Assistant Professor of Curriculum Studies, Islamic Azad University, Torbat Heydariyeh Branch, Torbat, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study is to investigate the current pattern of welfare integration in the curricula of second grade students. This research was conducted with a qualitative approach and with the data method of the foundation. The statistical population includes all second grade elementary school teachers who were selected through purposive sampling of the criterion type. The data are obtained through semi-structured interviews with sixteen primary school teachers of Isfahan Education Department. In order to analyze the data, open, axial and selective coding methods were used. Lincoln and Cuban criteria were used to ensure validity and reliability. The results of the research show twenty-seven central concepts that in the form of a paradigm model include the weakness of the scientific view of well-being in the curriculum as a central category and causal conditions (improper design and compilation of curricula, unscientific view of well-being in Curricula and needs assessment weakness), contextual factors (family and social context, school cultural context, peers and friendship groups, and communication and interactive platforms), facilitator intervention conditions (leisure facilities, vitality In school and hope for the future), restrictive interventionist conditions, strategies, and outcomes were organized.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Welfare
  • Curriculum
  • Second Grade
  • Data Theory Foundation

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 13 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 05 تیر 1401
  • تاریخ بازنگری: 25 دی 1401
  • تاریخ پذیرش: 19 تیر 1402