نقش ایدئولوژی‌های برنامه‌درسی در جهت‌دهی به ارزش‌ها، اهداف و روش‌های تعلیم و تربیت

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

2 دانشیار برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

3 استادیار برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف تعیین نوع جهت‌گیری ایدئولوژی‌های ششگانه برنامه‌درسی نسبت به ارزش‌ها، اهداف، و روش‌های تربیت انجام شد. در گام نخست، با استفاده از یک طرح تحلیل محتوای کیفی، فصل مربوط به ایدئولوژی‌های برنامه درسی (جزمیت‌گرایی مذهبی، انسان‌گرایی عقلانی، پیشرفت‌گرایی، نظریه انتقادی، نومفهوم‌گرایی و کثرت‌گرایی شناختی) از کتاب تصورات تربیتی (آیزنر، 1994) تحلیل شد تا موضع‌ هر یک از ایدئولوژی‌ها درباره برنامه‌درسیِ مطلوب تعیین شود. سپس در گام دوم، تعداد یازده متخصص نظریه برنامه‌درسی از طریق یک پیمایش کیفی دعوت به مشارکت شدند تا چارچوب تدوین شده را ارزشیابی و اعتبارسنجی کنند. نتایج حاکی از آن است که هر ایدئولوژی‌ به یک مفروضه منطقی متمایز متکی است و مطابق با آن مفروضه به تجویز اهداف، محتوا، فعالیت‌های تدریس و رویه‌های سنجش می‌پردازد. این نتایج به سیاستگذاران تربیتی، برنامه‌ریزان درسی، معلمان و والدین کمک می‌کند ایدئولوژی‌های برنامه درسی را با هم مقایسه کنند و بر اساس این شناخت درباره موضع‌گیری خویش درباره برنامه درسی مطلوب بیندیشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of curriculum ideologies in directing values, purposes and methods of education

نویسندگان [English]

  • Narges Kiani 1
  • Ali Nouri 2
  • Hedayatollah Etemadizadeh 3
1 M.A Student in History and Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Malayer University, Malayer, Iran
2 Associate Professor of Curriculum Planning, Department of Educational Sciences, Malayer University
3 Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Malayer University
چکیده [English]

This study was conducted with the aim of determining the orientation of the six ideologies of the curriculum in relation to the values, goals, and methods of education. In the first step, the third chapter (curriculum ideologies) of Eisner’s Educational imagination (Eisner, 1994) was analyzed to find the position of each of the ideologies (Religious Orthodoxy, Rational Humanism, Progressivism, Critical Theory, Reoconceptualism and Cognitive Pluralism) with respect to the curriculum components. Then, in the second step, eleven curriculum professors with expertise in curriculum theory evaluated and validated the developed framework through a qualitative survey. They also provided recommendations on how to modify the initial framework. The results indicate that each curriculum ideology relies on a distinct theoretical and logical underpinning and accordingly prescribes specific aims, content, teaching methods and assessment procedures. The results indicate that each ideology relies on a distinct logical preassumption and accordingly prescribes specific educational aims, content, teaching activities and assessment procedures. These results help educational policy makers, curriculum designers, teachers and parents to compare curriculum ideologies and based on this comparison think about their own ideological orientation regarding the idial curriculum.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Curriculum Theory
  • Curriculum Ideology
  • Educational Aimes
  • Curriculum Content
  • Teaching Strategies

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 04 مهر 1402
  • تاریخ دریافت: 13 خرداد 1402
  • تاریخ بازنگری: 01 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 08 شهریور 1402