آقازاده، محرم؛ فضلی، رخساره (1384). راهنمای آموزش در کلاسهای چندپایه، تهران: انتشارات آییژ.
آهنچیان، محمدرضا (1386). فرصتهای آموزشی و نابرابریهای منطقهای در مدارس مناطق مرزی و غیر مرزی استان خراسان رضوی، مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 14 (3)، 44-27.
بابایی فارسانی، میثم؛ امیندوست، عاطفه؛ علیدادی، ابوذر (1397). طراحی الگوی نوآوری باز در شرکتهای کوچک و متوسط با استفاده از نظریه دادهبنیاد (مورد مطالعه: صنایع غذایی استان چهارمحال و بختیاری)، فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی، 1 (2)، 136-95.
پورسلیم، عباس؛ عارفی، محبوبه؛ فتحی واجارگاه، کورش (1396). طراحی الگوی برنامه درسی تربیت شهروند جهانی در دوره ابتدایی نظام آموزشی ایران: مدلی برآمده از نظریه دادهبنیاد، مجله اندیشه های نوین تربیتی، 13 (3)، 35-7.
تیغبخش، سمیرا؛ سعادتمند، زهره؛ کشتیآرای، نرگس (1395). طراحی برنامه درسی مبتنی بر آموزش صلح در دوره ابتدایی؛ یک مطالعه کیفی، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8 (4)، 270-239.
جاویدمهر، محمود؛ معقول، علی؛ نودهی، حسن؛ بینش، مرتضی (1397). ارائه مدل آموزش فرهنگ سازمانی در آموزش و پرورش خراسانی رضوی با استفاده از مدل نظریهای دادهبنیاد، مجله پژوهش در نظامهای آموزشی (ویژهنامه)، 690-671.
چهاربند، فرزانه؛ مؤمنی، فرشاد (1390). چالشها و چشماندازهای توسعه مبتنی بر دانایی: نگاه از زاویه آموزش پایه، فصلنامه پژوهشهای رشد و توسعه اقتصادی، 1 (4)، 115-75.
حسنزاده، رمضان (1392). روشهای تحقیق در علوم رفتاری (راهنمای عملی تحقیق)، تهران: نشر ساوالان.
خزاعی، محمد؛ سلیمانپور عمران، محبوبه؛ اصغری، حسین (1398). بررسی جایگاه برنامهریزی منطقهای در روند برنامه آموزشی (مطالعه موردی: ناحیه 4 شهر مشهد)، فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 3 (13)، 382-367.
سامری، مریم (1393). مدلسازی کاهش نابرابریهای آموزشی مناطق آموزش و پرورش استان آذربایجان غربی به منظور نیل به توسعه پایدار آموزشی، دانشگاه ارومیه، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
سامری، مریم؛ حسنی، محمد؛ سیدعباسزاده، میرمحمد؛ موسوی، میرنجف (1394). تبیین نابرابریهای آموزشی و ارائه مدل توسعه آموزشی به منظور آمایش و نیل به عدالت آموزشی (موردشناسی: مناطق آموزشی استان آذربایجان غربی)، مجله جغرافیا و آمایش شهری- منطقهای، 5 (14)، 122-105.
سبحانی، نوبخت (1399). نابرابریهای ناحیهای در توسعه پایدار آموزشی (نمونه موردی: شهرستانهای استان آذربایجان غربی)، مجله آمایش جغرافیایی فضا، 10 (35)، 216-193.
ستاری، علی (1400). تمرکززدایی از برنامه درسی در ایران با تکیه بر مؤلفههای ارزش- باوری و قوانین سند برنامه درسی ملی، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 16 (62)، 222-197.
سجادیان، ناهید؛ اکرامی، نعیم (1395). سنجش میزان برخورداری استانهای مرزی کشور از شاخصهای توسعه با استفاده از مدلهای تاکسونومی عددی و تاپسیس، فصلنامه آمایش محیط، (41)، 69-47.
شیرکرمی، جواد؛ بختیارپور، سعید (1393). ارزیابی نابرابریها در دستیابی به فرصتهای آموزشی: با مطالعه موردی مقطع ابتدایی شهرستان دهلران در سال تحصیلی 91-1390، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 7 (26)، 58-41.
رحمانیان کوشککی، عبدالرسول؛ برزگر، بهرام؛ کمالیراد، اسماعیل (1398). تدوین مدلی برای بهبود کیفیت آموزش حسابداری از طریق تحلیل روشهای تدریس با استفاده از نظریه دادهبنیاد، فصلنامه آموزش و ارزشیابی، 12 (48)،130- 103.
رضایی، علیاکبر؛ سیف، علیاکبر (1385). تأثیر ارزشیابی توصیفی بر ویژگیهای شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی دانشآموزان، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5 (18)، 41-11.
زارعی، یعقوب (1395). سنجش توسعه در مناطق روستایی با تأکید بر برخی شاخصهای اجتماعی- فرهنگی (مورد مطالعه: شهرستانهای استان خراسان رضوی)، فصلنامه مطالعات فرهنگی- اجتماعی خراسان، 11 (2)، 75-51.
صالحی، کیوان؛ بازرگان، عباس؛ صادقی، ناهید؛ شکوهی یکتا، محسن (1394). بازنمایی ادراکات و تجارب زیسته معلمان از آسیبهای احتمالی ناشی از اجرای برنامه ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی، فصلنامه مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5 (9)، 99- 59.
صالحی، کیوان؛ زینآبادی، حسنرضا؛ پرند، کورش (1388). کاربست رویکرد سیستمی در ارزشیابی کیفیت هنرستانهای فنی حرفهای: موردی از ارزشیابی هنرستانهای فنی حرفهای شهر تهران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 8 (29)، 203-152.
صادقی، حسین (1397). ارتقای شاخص توسعه مناطق محروم با تقویت جایگاه مدارس شبانهروزی، روزنامه شرق، 14 بهمن 97، شماره 3359.
صمدیان، صمد (1385). شیوههای اداره و تدریس کلاسهای درس چندپایه، تبریز، انتشارات مؤلف.
فضلی، رخساره؛ سیف، علیاکبر؛ کیامنش، علیرضا (1388). طراحی الگوی ارتقاء کیفیت آموزش برای دختران در مناطق کمتر توسعهیافته و بررسی اثربخشی آن، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 8 (32)، 139-118.
عبدلی سلطاناحمدی، جواد؛ صادقی، علیرضا (1394) طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی چندفرهنگی برای دوره تعلیم و تربیت عمومی در ایران، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 10 (39)، 108-71.
مکوسانا، کنعان؛ کاپیسا، ماری جویس (1386). خودآموز تدریس چندپایه، ترجمه محرم آقازاده، تهران: انتشارات آییژ.
ملکی، حسن؛ سلمانی، بابک؛ امیرتیموری، محمدحسن (1397). الگویی برای رهبری برنامه درسی در دوره ابتدایی ایران، فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 13 (48)، 38-5.
هوسرل، ادموند (1386). ایده پدیدهشناسی، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
Atchoarena, D. Gasperini, L (2003). Education for rural development: towards new policy responses, Published by FAO & UNESCO.
Atef, H. Medhat, M. (2015). Blended Learning Possibilities in Enhancing
Education, Training and Development in Developing Countries: A Case Study in Graphic Design Courses, TEM Journal, 4 (4), 358-365.
Brighouse, H. Unterhalter, E (2010). Education for primary goods or for capabilities, Cambridge University press,193-214.
Guo, L. Huang, J. Zhang, Y (2019). Education Development in China: Education Return, Quality and Equity, Sustainability 2019, 11 (3750), 1-20.
Kerr, K. West, M (2010). Social inequality: can schools narrow the gap?, Published by the British Educational Research Association, Insight 2.
Nuh, M (2014). Menyemai Kreator Peradaban. Jakarta: Zaman Publication.
Nurlaela, L. et al (2018). Development of Education in Disadvantaged: A Case Study in Situbondo Regency; East Java, Advances in Social Science, Education and Humanities Research, 222, 41-46.
OECD (2011). Educational and skills in Organization for Economic Co-operation and Development (OECD), Better Policies for Development: Recommendations for Policy Coherence, OECD Publishing.
Straus, A. & Corbin, J. (2008). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Third Edition, LosAngeles: Sage Publications.
Taneri, P.O. Engin-Demir, C (2011). Quality Education in Rural Schools : A Needs Assessment Study (Ankara-Kalecik Sample), International Online Journal Educational Sciences, 3 (1), 91-112.