- استکی، مهناز.، عشایری، حسن.، برجعلی، احمد.، تبریزی، مصطفی و دلاور، علی. (1۳۸۶). مقایسه اثربخشی دو روش آموزش دو نیمکره مغز و آموزش موسیقی در بهبود عملکرد حساب نارسایی دانشآموزان دختر. کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی)،4 (26)، ۴۲۵- ۴۴۸.
- افلاطون.(1357). جمهوری، ترجمه محمد حسن لطفی، تهران، انتشارات خوارزمی.
- افلاطون.(1357). قوانین، ترجمه محمد حسن لطفی، تهران، انتشارات خوارزمی.
- انصاری مقدم، اکرم. (1۳۷۲). بررسی تأثیرات موسیقی بر افراد افسرده در مقایسه با افراد عادی. دانشگاه علوم پزشکی ایران.
- ایمان، محمدتقی. (1390). مبانی پارادایمی روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم انسانی. انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گروه فلسفه علوم انسانی، تهران.
- بورگ، والتر.، گال، مردیت و گال، جویس. (1399). روشهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی. ترجمه احمدرضا نصر اصفهانی و همکاران، انتشارات سمت.
- تمنایی فر، محمدرضا.، امینی، محمد.، یزدانی،کاشانی، زینب.(1389). تاملی در کارکردهای تربیت هنری در نظام آموزشی ، مجله رشد آموزش هنر، 24: 49-42.
- حسنزاده، روحالله. (1۳۹۲). مقایسه دیدگاههای علامه جعفری(ره) و هری برودی درباره تربیت زیبایی شناختی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه طباطبایی تهران.
- حسینزاده، محمدعلی. (1۳84). موسیقی از دیدگاه اسلام. انتشارات زعیم.
- دوستدار، هاتف. (1۳۸7). شیوهی آموزش موسیقی به کودکان. تهران: انتشارات چنگ.
- رازانی، ابوتراب. (1۳۸۲). شعر و موسیقی و ساز و آواز در ادبیات فارسی. دانشگاه تهران.
- رضایی، منیره. (۱۳۸۸). تدوین الگوی نظری تربیت زیبایی شناسی و هنری در تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران. طرح پژوهشی پژوهشکده تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش.
- رضایی، منیره. (1۳۹۲). تربیت هنری در نظام آموزشی ایران. مجله مطالعات فرهنگ و ارتباطات. 14 (54)، 7- ۲۹.
- سالم، سودابه و محمدپور، آیتالله. (1۳۸۵). آموزش موسیقی در مدارس دوره ابتدایی، تهران: انتشارات منادی تربیت.
- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.(1390). وزارت آموزش و پرورش:
www.medu.ir .
- شجاعی ،معصومه و دانش فر ، افخم. (1397). رشد حرکتی. چاپ نهم، تهران، انتشارات: دانشگاه امام حسین.
- شرفی، حسن. (1۳۸۹). طراحی و تدوین برنامه درسی هنر بر اساس رویکرد تلفیق هنر و علوم با تاکید بر مفهوم تولید هنر در پایه چهارم و پنجم ابتدایی. فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 106: 1۳۰- 1۰۵.
- شکوهی، غلامحسین. (1397). تعلیم و تربیت و مراحل آن. تهران: انتشارات آستان قدس رضوی ، به نشر.
- صابری، افسانه. (1۳۹۶). تأثیر آموزش موسیقی بر خلاقیت دانشآموزان، نشریهنامه هنرهای نمایشی و موسیقی، 7(14): 11۶- 1۰۳ .
- عسگری،مرضیه.، مکوندی، بهنام و نادری، فرح.(1394). اثربخشی موسیقی درمانی بر کیفیت زندگی و خودکارآمدی سالمندان. دومین کنفرانس ملی و اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم انسانی.
- عشایری، حسن. (1392). خلاصه مقالات سمینار موسیقی درمانی. دانشگاه هنر.
- فخاریزاده، سعید. (1۳۸۵). تاثیر آموزش موسیقی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان نجف آباد. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
- قاسم تبار، سید نبیالله.، مفیدی، فرخنده و زادهمحمدی، علی. (1۳۹۰). مجله روانشناسی تحولی روانشناسان ایرانی، 27: ۲۴۵- ۲۵۴.
- قورچیانی، صرفی. (1۳۹۰). آموزش هنر در دوره مدرس راهنمایی، مجله رشد آموزش هنر، ۲۸ : ۵۶ - ۵۹.
- کاظمپور، اسماعیل.، رستگاپور، حسن و سیفنراقی، مریم. (1۳۸۷). ارزشیابی برنامه درسی هنر دوره راهنمایی تحصیلی بر اساس رویکرد دیسیپلین محور. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، 2(4): 150- 125.
- کریمی، عبدالعظیم.(1385). نقش علوم تربیتی در ادبیات کودک، کتاب ماه کودک و نوجوان، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،15: 31-11.
- گل صباحی، طیبه. (1۳۷۹). بررسی نظام آموزشی از دوره پیش از دبستان تا پایان دوره متوسطه. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران- دانشکده هنر و معماری ت (1۳0). ص، شماره کتابشناسی ملی: ۴1۵۹1۸.
- گودرزی دیباج، مرتضی. (1386). ارتباط معنوی و تنزه مادی (پیشینه آموزش هنر در ایران)، مجله سوره اندیشه، 32
- لرکیان، مرجان.، مهرمحمدی، محمود.، ملکی، حسن و مفیدی، فرخنده. (1۳۹۰). طراحی و اعتباربخشی الگوی مطلوب برنامهدرسی هنر دوره ابتدایی ایران. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 6(21) 1۶۳- 1۲۳.
- مبانی نظری تحول بنیادین آموزش و پرورش.(1390). وزارت آموزش و پرورش:
www.medu.ir .
- مدرسی، فرید. (1۳۹۰). اصلاحگرایی بر بستر سنت، بازخوانی گفتمان سیدموسی صدر. ماهنامه خبری، تحلیلی مهرنامه، 2 (11).
- مهربان، جواد (1398). تاثیر آموزش موسیقی بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان . فصلنامه مدیریت و چشم انداز آموزش، 1 (2): 13-1.
- مهرمحمدی، محمود و کیان، مرجان. (1399). برنامه درسی و آموزش هنر در آموزش و پرورش، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی.
- مهرمحمدی، محمود. (1۳98). آموزش عمومی هنر، (چیستی، چرایی و چگونگی)، تهران: انتشارات منادی تربیت.
- میرزاخانی، حسین. (1۳۶۹). نگرشی نو در مبانی فقهی موسیقی (سازی و آوازی). قم: نشر چاپخانه علمیه.
- نوری، علی و فارسی، سهیلا. (1۳۹5). ارزشیابی برنامه درسی هنر دوره ابتدایی به روش خبرگی و نقادی تربیتی. فصلنامه تعلیم و تربیت، 32 (1) ، 116- 77.
- هدایتی ور کیانی، مریم؛ برجعلی، احمد؛ بازرگان، سیمین و مومنی فر، محمد. (1397). اثربخشی فعالیتهای تربیت بدنی و موسیقی مبتنی بر دیدگاه مطالعات برنامه درسی راهبردی و برنامهریزی چند بعدی برکاهش اضطراب کودکان پیش دبستانی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 12(51): 168-145.
- یگر، ورنر،.(1376) . پایدیا، ترجمه محمدحسن لطفی، جلد 1و2و3 .، تهران، انتشارات خوارزمی.
-
- Adams, Kelley, W. (2009). The Relationship Between Art Education & Student Achievement in Elementary schools. Doctiral, Study, College of Education Walden University, USA.
- Albornoz, Y. (2011). The effects of group improvisational music therapy on depression in adolescents & adults with substance abuse: A randomized controlled trail. Nordic Journal of Music therapy, 20(3), 208- 224.
- Bumgarner Gee, Constance. (2004). Sprit, Mind and Body: Arts Education the Redeemer. Edited By Elliot W. Eisner and Michael D. Day; Handbook of Research and Policy in Art Education National Art Education Association (NAEA) and Lawrence Erlbaum Associates. Publishers (LEA), Mahwah New Jersey and London.
- Burton, JM., Horowitz, R., Abeles, H. (2000). Learning in and through the arts. The question of transfer. Studies in Art Education, 41(3). 228-257.
- Charlerory, A., Gentry, C.,Greco, A., Rubino, N. & Schatz, M. (2011). Arts Education standards &21st Century Skills: An Analysis of the National Standards For Students Compare , in several cultures of the world , Functions Music. College Board office of Academic Initiative 45 Columbus Avenue, NY.
- Colwell, M
., Cynthia & Edwards, R.,
Hernandez, E.,
Brees , K. (2013). Impact of music therapy interventions (listening, composition, Orff-based) on the physiological and psychosocial behaviors of hospitalized children: a feasibility study. Journal of Pediatric Nursing. May-Jun 2013; 28(3):249-57.
- Creswell, J.W. (2007). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. 2nd edition, California, Sage Publication, Inc.
- Efland Arthur, D. (2004). Emerging of Art Education; Edited By Elliot W. Eisner and Michael D. Day; Handbook of Research and Policy in Art Education, National Art Education Association (NAEA) and Lawrence Erlbaum Associates, Publishers (LEA), Mahwah New Jersey and London.
- Eisner, Elliot. (2002). The Lessons the Arts Teach, Available at Learning and Arts: Crossing Boundaries/Proceedings From an Invitational Meeting for Education, Arts and Youth Funders Held January, Los Angeles.
- Eisner, Elliot. W. (2005). Reimagining schools. the selected works of Elliot w. Eisner. Published in the USA and Canada by Rutledge.
- Eurydice. (2010). Organization of the education system in Germany, Arts & Cultural Education at school in Europe, Education,Audiovisual and culture Executive Agency.
- Gazzaniga , M., (2008). Learning, Arts, & the Brain. NewYork/Washington: D.C. Danna press.
- Greene, M.(2007). Art and Imagination: Overcoming a desperate Stasis. Contemporary Issues in Curriculum, 32, 38.
- Halam,S.(2010). The Power of Music: Its Impact on the Intellectual, Social and personal development of children and young people. International journal of Music education: research ,28, 269-289.
- Kay,S.(1995). The power of the preposition : An Interview with Maxin Greene . Roeper Review , 18(1),61-65.
- Killeen, Donald J. (2004). Transforming Education Througth, The Arts Challenge (TETAC), Final Project Report, The National Arts Education Consortium Department of Art Education, The Ohio State University.
- Lin, J., Lin, P., Wu. C. (2010). Wellbeing perception of institutional caregivers working for people with disabilities: Use of subjective Happiness scale and satisfaction with life scale analyses, Research in Developmental Disabilities, 31(12), 1083-1090.
- McMillan, J.H., Schumacher, S. (2001), Research in education: a conceptual introduction, 5th edition. New York : Addison Wesley Longman, Inc.
- Portowitz, A., Lichtenstein,O.,Egorov,L., Brand,E.(2009).Underlying Mechanisms Linking Music Education & Cognitive Flexibility . Research Studies in Music Education ,31(2),107-128.
- Portowitz, A., Peppler, K.A., Downton, M. (2014). In Harmony: A technology based music education model to enhance musical understanding and general learning skills. Musical understanding general learning skills. International Journal of Music Education. 32(2), 242- 260.
- Robinso, K. (2000). Arts Education's Place in a Knowledge-Based Global Economy. Available at Learning and Arts: Crossing Boundaries/Proceedines From an Invitational Meeting for Education, Arts and Youth Funders Held January, Los Angeles.
- Sharp, C., Metais Le.J., (2000). The Arts, Creativity and Cultural Education. An International Perspective, Qualification and Curriculum Authority in England.
- Smite, A. Ralph. (2008). Educational aesthetics and Policy. The Journal of policy arts education review. Vol: 109, No:6, July/August 2008.
- Taggart, G., Whit by, Karen., Sh. Caroline. (2004). International Review of Curriculum and Assessment Frameworks. National Foundation for Educational Research (NFER).
- Van Lith, T., Fenner, P., Schofield, M. (2011). The lived experience of art making as a companion to the mental health recovery process. Disability & Rehabiliation, 33(8),652-660.
- Wang, Alan. (2013). Cognitive effects of music: Working memory is enhanced in healthy older adults after listening to music, A thesis submitted to the university of Arizona college of medicine-Phoenix.
- Wang, J.L., Wang, H., Zhang, D. (2011). Impact of group music therapy on the depression mood of college students. Vol. 3, No.3, 151-155.
- Warnick. B. (2009). Dilemmas f Autonomey and Happiness: Harry Brighouse on subjective wellbeing and Education, Theory and Research in Education; 17(89): 89-111.
- Watter, O.E, Koerner, F., Schwaninger, A. (2008). Does Musical training improve school performance? Springer, 37: 365-374.