احمدی، پروین(1380). طراحی الگوی برنامه درسی تلفیقی و مقایسه آن با برنامههای درسی موجود دوره ابتدایی در نظام آموزشی ایران، پایان نامه دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.
احمدی، پروین.(1390).طراحی و سازماندهی محتوای برنامه درسی، یک رویکرد میان رشتهای در یک برنامه درسی یکپارچه. تهران، انتشارات آییژه.
اسلام پناه، مریم؛ مهدی زاده، حسین؛ براری، نوری. (۱۳۹۲). بررسی میزان توجه به آموزشهای زیست محیطی در کتب علوم تجربی مقطع راهنمایی، دومین همایش ملی حفاظت و برنامهریزی محیط زیست، همدان، شرکت هم اندیشان محیط زیست فردا.
اسلامیه، فاطمه؛ ملائیان، صدیقه. (1393). ارزیابی سطح سواد زیست محیطی دانشآموزان و شناسایی تاثیرگذارترین رسانه دیداری/شنیداری (رادیو، تلویزیون و اینترنت) در گسترش این نوع سواد در آنها. مجموعه مقالات ششمین همایش ملی آموزش. تهران. 8-1.
امینیفرد، زهرا .(1398). رهبری آموزشی معلمان: مروری بر منزلت اجتماعی معلمان در فنلاند. رشد آموزش علوم اجتماعی، 21، 3، 23-20.
پریشانی، ندا. (1396). تجربه های آموزش محیط زیست در چهار کشور؛ مروری بر رایجترین روشهای تدریس آموزش محیط زیست در برنامه های درسی سوئد، کانادا، استرالیا و ترکیه. فصلنامه رشد آموزش زیست شناسی، 106، 23.
خموشی، بیدگلی، صفیه؛ مظاهری، حسن.(1398). بررسی میزان و نوع توجه به مؤلفههای زیست محیطی در کتابهای درسی دوره ابتدایی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 14(55)، 177-200.
رضایی، مریم؛ احمدی، غلامعلی. (1397). بررسی میزان توجه به آموزش برای توسعه پایدار در برنامه درسی علوم تجربی دوره ابتدایی. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی،15(30)، 28-42.
صالحیعمران، ابراهیم؛ پرهیزکار، لیلا؛ حاتمی فر، خدیجه. (1395). بررسی جایگاه مولفههای اصلی آموزش محیط زیست درکتاب های درسی دوره ششم ابتدایی. فصلنامه آموزش محیط زیست و توسعه پایدار، 5(2)، 99-89.
عصاره، علیرضا (1394). نظام آموزش و پرورش و برنامه درسی در فرانسه. دانشنامه ایرانی برنامه درسی. قابل دسترسی در www.daneshnamehicsa.ir
فتحیواجارگاه، کوروش. (1388). اصول و مفاهیم برنامه ریزی درسی. تهران: نشر دانشگاهی بال.
فرمهینی فراهانی، محسن (1392). جهانی شدن و تربیت شهروندی. مجموعه مقالات اولین همایشملی جهانی شدن و تعلیم و تربیت.
کریمی، بهنام؛ کیان، مریم. (۱۳۹۴). حفظ محیط زیست در برنامه های درسی دوره ابتدایی ایران، کنفرانس ملی روانشناسی علوم تربیتی و اجتماعی، مازندران، موسسه علمی تحقیقاتی کومه علم آوران دانش.
مولا، سمیه؛فتحی آذر، اسکندر؛ادیب، یوسف؛ نامدار، عبدالرحمان.(1398). طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی تلفیقی سواد انرژی در دوره اول متوسطه. فصل نامه مطالعات برنامه درسی، 13(49)، 89-124.
Abudu, A.M., & Mensah, M.A. (2016). Basic School Teachers' Perceptions about Curriculum Design in Ghana. Journal of Education and Practice, 7,19, 21-29.
Anijaobi-Idem, F.N., Ukata, B.N., & Bisong, N.N. (2015). Environmental Awareness and School Sanitation in Calabar Metropolis of Cross Rivers State, Nigeria. Journal of Education and Practice, 6,4, 68-71.
Anttila, K. (2014). Education for Sustainable Development - Best Practices from Finland. Finland on occasion of the 2014 UNESCO World Conference on Education for Sustainable Development, 10-12 November 2014 in Aichi-Nagoya, Japan.
Anyolo, E O.,Kärkkäinen, S.,& Keinonen, T. (2018). Implementing Education for Sustainable Development in Namibia: School Teachers' Perceptions and Teaching Practices. Journal of Teacher Education for Sustainability, 20, 1, 64-81.
Anyolo, Eveline O., Kärkkäinen, S.,& Keinonen, T. (2018). Implementing Education for Sustainable Development in Namibia: School Teachers' Perceptions and Teaching Practices. Journal of Teacher Education for Sustainability, 20, 1, 64-81.
Bamford, A., & Wimmer, M. (2012). The Role of Arts Education in Enhancing School Attractiveness: a literature review,European Expert Network on Culture Paper,1-60.
Barthes, A., & Lange, J.M. (2017). Researchers’ positions and construction of curricula of education for sustainable development in France. Journal Of Curriculum Studies, 50 (1) , 1-17.
Blessing, I., A. (2012). Environmental literacy assessment: Exploring the potential for the assessment of environmental education/programs in Ontario Schools. International Journal for Cross-disciplinary subjects in education (IJCDSE), 3, 1, 648-654.
Breiting, S., & Wickenberg, P. (2010). The progressive development of environmental education in Sweden and Denmark. Environmental Education Research, 16,1, 9–37.
Council of Ministers of Education Canada (2018). Education for Sustainable Development in Canadian Faculties of Education. Council of Ministers of Education, Canada.
Council of Ministers of Education Canada (2020).
Celebrating 50 years of Pan-Canadian Leadership in Education.
www.cmec.ca
Drake, S.M., & Reid, J.L. (2018). Integrated curriculum as an Effective Way to Teach 21st Century Capabilities. Asia Pacific Journal of Educational Research, 1, 1, 31-50.
Fu, Yao., & Sibert, S. (2017). Teachers' Perspectives: Factors That Impact Implementation of Integrated Curriculum in K-3 Classrooms. International Journal of Instruction, 10, 1, 169-186.
Ikhsan, F.A., & Kurnianto, F.A. (2020). The Affectivity of Environmental Education in Scaffolding Students’ Ecological Literacy. Journal Pendidikan IPA Indonesia, 8, 3, 398-406.
Juridik, N. (2018). Curriculum for the compulsory school, preschool class and school-age educare. Tobias FlygarProduction: AB Typoform.
Kauppinen, J. (2020). Curriculum In Finland. www.dge.mec.pt
Kolan, P. (2018). Ecoliteracy- Role of Early childhood Education. Conference: National Seminar on Sustinable Development Goals. Tamilnadu.
Lähdemäki, J. (2019). Case Study: The Finnish National Curriculum 2016, A Co-created National Education Policy. Sustainability, Human Well-Being, and the Future of Education,397-422.
Lam, C.C., Alviar-Martin, T., Adler, S.A., & Sim, J.B.Y. (2013). Curriculum Integration in Singapore: Teachers' Perspectives and Practice. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 31, 23-34.
Lampa, L., Greculescu, A., & Todorescu, L. (2015). Education for Sustainable Development–Training the Young Generation for the Future. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 78, 120-124.
Larsson, J. (2019). Collective Resources as a Precursor for Educating Children Toward a Sustainable Global World. ECNU Review of Education, 2, 4, 396–420.
Levine, D. S., & Strube, J. M. (2012). Environmental Attitudes, Knowledge, Intentions and Behaviors AmongCollege Students. The Journal of Social Psychology,152 (3) ,308-326.
Locke, S. (2014). Environmental education and eco-literacy as tools of education for sustainable development. Journal of Sustainability Education, 4, 34-52.
Meybeck, M. (2013). Heavy metal contamination in rivers across the globe: An indicator of complex interactions between societies and catchments. Proceedings f H04 Understanding Freshwater Quality Problems in a Changing World, 361, 3-16.
Muthukrishnan, R. (2019). Using Picture Books to Enhance Ecoliteracy of First-Grade Students. International Journal of Early Childhood Environmental Education, 6, 2, 19-41.
National Reforms in School Education (2020). National Reforms in School Education. www.eacea.ec.europa.eu.
Newell, W. H. (2013). The State of The field: Interdisciplinary Theory, Issues In Interdisciplinary Studies, 31, 22-43
Organization for Economic Co-operation and Development. (2016). OECD Factbook 2016: Economic, Environmental and Social Statistics. Paris, France:OECD.
Pohl, C. Hadorn.G. H. (2008). Core terms in transdisciplinary research. In Hand book of transdis ciplinary research(pp.427-432). Springer Netherlands
Rauch,F.(2014).Educationfor Sustainable Development in Austria. Networking for Education. In R. Mathar & R. Jucker (Eds.) Schooling for Sustainable Development: A Focus on Europe. Springer: Dordrecht.
Sætre, P.J. (2016). Education for Sustainable Development in Norwegian Geography curricula. Journal of Humanities and Social Science Education, 1, 63-78.
Suraydi, B., Ekayanti, F., & Amalia, E. (2018). An Integrated Curriculum at an Islamic University: Perceptions of Students and Lecturers. Eurasian Journal of Educational Research, 74, 25-40.
Tveit, S. (2015). Educational assessment in Norway. Assessment in Education Principles Policy and Practice 21, 2, 13-21.
UNESCO. (2014). EFA Global Monitoring Report 2013/4 – Teaching and Learning: Quality for All. Paris, UNESCO.
Verma, G. (2017). Environmental Education as a Subject in Schools. IJAR Journal, 5, 8, 1547-1552.
Viennet, R., & Pont, B. (2017). Education Policy Implementation: A Literature Review And Proposed Framework. OECD EducationWorking Paper ,162,1-32.,
Walker, A.M., & Selfe, J. (2003). The Delphi method: a useful tool for the allied health researcher. Br J Ther Rehabil, 3, 12, 677-681.
www.conserve-energy-future.com
Yildiz, N., Yilmaz, H., Demir, M., & Toy, S. (2011).Effects of Personal Characteristics on Environmental Awareness. Scientific Research and Essays, 6 (2) , 332-340.
Youkhanaa, E., Leifkesb, C., & Enrique, T. (2018). Epistemic Marginality, Higher and Environmental Education in Colombia: Marginalización epistémica, educación superior y ambiental en Colombia. Gestión y Ambiente, 21, 2, 15-29.