ابوالمعالی، خدیجه (1391). پژوهش کیفی از نظریه تا عمل. تهران: نشر علم.
تمجیدتاش، الهام و مجلل چوبقلو، محمدعلی (1392). بررسی تطبیقی فرایند تربیت شهروندی در مقطع ابتدایی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران با کشور ژاپن. فصلنامه مطالعات علوم اجتماعی ایران، 11 (40): 32-18.
جمالی تازهکند، محمد؛ طالبزاده نوبریان، محسن و ابوالقاسمی، محمود(1392). تحلیل جایگاه مؤلفههای تربیت شهروندی در محتوای برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه. فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی، 2 (10): 19-1.
خطیب زنجانی، نازیلا (1386). آموزش شهروندی نیاز جامعه امروز. روزنامه کیهان، قابل دسترس در:
http:// www.magiran.com
ذهبیتون، شهلا؛ یوسفی، علیرضا و یارمحمدیان، محمدحسین (1395). تحلیل محتوای کتابهای درسی جامعهشناسی متوسطه دوره دوم به لحاظ توجه به مفاهیم تربیت شهروندی. دوفصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 2 (23): 147-136.
رضایی، مریم؛ بلمانه، پرستو و احمدی، غلامعلی (1397). تحلیل محتوای کتابهای علوم اجتماعی دوره ابتدایی براساس رویکرد زمینه محور. دوفصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 2 (31): 135-123.
شرفالدین، حسین (1387). جامعهپذیری سیاسی و تربیت سیاسی. فصلنامه راه تربیت، 2 (5): 198-177.
شرفی، محمدرضا و طاهرپور، محمدشریف (1387). نقش نهاد آموزشی در تربیت شهروندی. ماهنامه مهندسی فرهنگی، 2 ( 16 و 17): 64-49.
شورای عالی آموزش و پرورش (1390). برنامه درسی ملی. تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
شورای عالی آموزش و پرورش (1390). مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران. تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
عیسینیا، رضا (1387). تربیت سیاسی در اندیشه امام خمینی (ره). فصلنامه راه تربیت، 2 (5): 70-53.
فالکس، کیث (1390). شهروندی. ترجمه محمد تقی دلفروز، تهران: نشر کویر.
فتحی واجارگاه، کوروش و واحدچوکده، سکینه (1385). شناسایی آسیبهای تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان: نظام آموزش متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 5 (17): 132-93.
فرنیا، محمدعلی و پوررضا، صدیقه (1388). بررسی کمی و کیفی محتوای کتاب جامعهشناسی دوره متوسطه (علوم انسانی) بر اساس دیدگاه اجتماعی در برنامهریزی درسی. فصلنامه علوم تربیتی، 2 (6): 174-153.
کرین، ویلیام (1392). نظریههای رشد، مفاهیم و کاربردها. ترجمه غلامرضا خوینژاد و علیرضا رجایی، تهران: انتشارات رشد.
گلشنی، علیرضا و قائدی، محمدرضا (1391). روش تلفیقی برایند نقد روشهای کمی و کیفی. فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی، 2 (9): 70-43.
محمودی، محمدتقی (1390). تحلیل محتوای کتابهای درسی تعلیمات اجتماعی دوره راهنمایی تحصیلی از منظر نوع رویکرد آموزش شهروندی. فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 2 (1و2): 108-96.
نوریان، محمد (1388). راهنمای عملی تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی. تهران: نشر شورا.
نیکنامی، مصطفی و مدانلو، یاسمن (1387). تعیین مؤلفههای آموزش شهروندی در دوره راهنمایی تحصیلی جهت ارایه یک چارچوب نظری مناسب. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، 2 (1): 164-137.
Collado, M.C., & Atxurra, R.L.(2006). Democratic citizenship in textbooks in Spanish primary curriculum. Curriculum studies, 38 (2): 205-228.
Fass, D., & Ross,W. (2012). Identity, diversity and citizenship: A critical analysis of textbooks and curricula in Irish schools. International Sociology, 27 (4):574-591.
Kennedy, K. (ed), (2016). Citizenship education and the modern state, London: the falmer press. P 63-79.
Rivelli, S. (2010). Citizenship Education at high School. A comparative study between Blzano and Padova (ITALY). Procedia social and behavioral Science, 2 (2): 4200-4207.
Sears, A., & Hébert,Y. (2005). Citizenship Education. Canadian Education Association, Available at: https://www.ca/mediaen/citizenship _education.
Turner, B.S & Hamilton, P .(1994). (ed) Citizenship: Critical Concept, Routledg, vol.2.
Veugelers, W. (2007). Creating critical-democratic citizenship education: empowering humanity and democracy in Dutch educationCompare: A Journal of Comparative and International Education, 37 (1): 105 – 119.
Westheimer, J., & Kahane, J. (2004). What Kind of Citizen?the politics of educating for democracy American. Educational Research Journal, 41(2), 237-269.