شناسایی برنامه‌‌های درسی کارامد در تدوین منابع آموزش زبان فارسی با مقاصد عمومی برای غیرفارسی‌زبانان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش زبان فارسی، دانشکده علوم انسانی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی.

10.22034/jcs.2024.385906.2031

چکیده

یکی از کاستی‌های حوزه دانش آموزشکاوی زبان فارسی، نبود آگاهی از مناسب‌ترین برنامه‌های درسی برای تدوین منابع آموزشی است. هدف این پژوهش شناسایی برنامه‌های درسی کارامد برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان برای مقاصد عمومی است. در این پژوهش میدانی که 43 مدرس آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان مراکز مختلف آموزش زبان فارسی دانشگاه‌های کشور به صورت تصادفی شرکت کرده‌اند. از یک پرسشنامۀ محقق‌ساخته که حاوی 11 گویه در مورد انواع برنامه‌های درسی و نیز اعتبارسنجی شده است، استفاده گردید. نتایج این پزوهش نشان داد که از 11 برنامۀ درسی 9 برنامۀ درسی در وضعیت مطلوب و اثرگذار برای تدوین منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان برای اهداف عمومی قرار دارند. از نظر رتبه‌بندی 3 برنامۀ درسی "مهارت‌های آمیختۀ زبانی"، "تکلیف‌بنیان‌" و "کارکردی-مفهومی" از نظر میزان اهمیت و کارامدی برای تدوین منابع آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان برای اهداف عمومی در اولویت اول تا سوم و نیز برنامه‌های درسی "‌توانش‌بنیان"، "محتوا‌بنیان‌" و "متن‌بنیان" در ردیف‌های نهم تا یازدهم قرار گرفته‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying Effective Curricula to Create General-Purpose Educational Resources for Teaching Persian to Non-Native Speakers

نویسنده [English]

  • Amirreza Vakilifard
Imam Khomeini International university
چکیده [English]

One of the deficiencies in the field of Persian language didactics and research is the absence of knowledge about the most appropriate curricula for creating educational resources. This study aimed to identify effective syllabi for teaching Persian to non-native speakers for general purposes. A questionnaire consisting of 11 items was used to gather data, and 43 teachers from various Persian language teaching centers in universities across the country participated in the field study. The results indicated that 9 out of 11 syllabi were favorable and effective for syllabus design in developing Persian language teaching resources and materials for non-Persian speakers. The "mixed language skills syllabus," "task-based syllabus," and "functional-notional syllabus" were ranked as the top three priorities in terms of significance and efficiency in syllabus design as an essential part of developing Persian language teaching materials for non-Persian speakers for general purposes. Additionally, "competence-based," "content-based," and "text-based" syllabi were ranked 9th to 11th.

کلیدواژه‌ها [English]

  • curriculum
  • product-oriented syllabus
  • process-oriented syllabus
  • didactics
  • Persian language