شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی دیجیتال معلمان: یک مرور نظام‌مند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری دانشگاه تهران

2 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

3 گروه علوم تربیتی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس

4 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه تهران

5 دانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش؛ دانشکده روان شناسی و علوم‌تربیتی؛ دانشگاه تهران، تهران، ایران

6 عضو هیات علمی دانشگاه تهران

10.22034/jcs.2024.188644

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های شایستگی دیجیتال معلمان شکل گرفت. داده‌ها بر اساس روش کیفی از نوع مرور سیستماتیک جمع‌آوری شد. انتخاب مقالات بر اساس واژگان کلیدی بر پایه نظر خبرگان و ساختار پریسما انجام و تعداد ۳۸ سند در قالب مقالات خارجی وارد تحلیل شد. منابع با استفاده از تحلیل مضمون و نرم‌افزار MAXQDA 2020 تحلیل شد. روایی یافته‌ها بر اساس نظرات تیم پژوهشی حاصل شد، پایایی ابزار از طریق شاخص پایایی ارزیاب‌ها بررسی گردید که ضریب کاپا مقدار ۸۴/۰ را به دست داد. یافته‌ها نشان داد که شایستگی دیجیتال معلمان شامل 7 بعد و 27 مؤلفه بود. ابعاد شامل آموزش و یادگیری، توسعه حرفه‌ای و شغلی، راهبری و تعامل، تفکر دیجیتالی، ارتقای مهارت دیجیتالی یادگیرنده، ارزیابی و ویژگی‌های فردی بود. با توجه به نتایج، پیشنهاد می‌شود آموزش‌های حرفه‌ای مبتنی بر فن‌آوری، تدریس تعاملی در محیط‌های مجازی و ترکیب شایستگی‌های دیجیتالی معلمان با مؤلفه‌های مستخرج مورد توجه جدی قرار گیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying the dimensions and components of teachers' digital competence: a systematic review

نویسندگان [English]

  • shiva salehi 1
  • Marzieh Dehghani 2
  • esmail azimi yancheshmeh 3
  • Mohammad Javadipour 4
  • Keyvan Salehi 5
  • fatemeh narenji thani 6
1 Department of Curriculum Development and Instruction Methods, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Marzieh Dehghani(Ph.D) Associate Professor of the Faculty of Psychology and Education University of Tehran
3 Department of Educational Sciences. Faculty of Humanities. Tarbiat Modares University
4 Department of Curriculum Development and Instruction Methods, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
5 Associate professor, Division of Research and Assessment, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran
6 Department of Education, Faculty of Psychology and Education,, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The present study was formed with the aim of identifying the dimensions and components of digital competence of teachers. The data was collected based on the qualitative method of systematic review. The selection of articles was done based on key words based on the opinion of experts and the structure of Prisma, and 38 documents in the form of foreign articles were included in the analysis. Sources were analyzed using thematic analysis and MAXQDA 2020 software. The validity of the findings was obtained based on the opinions of the research team, the reliability of the tool was checked through the reliability index of the evaluators, which obtained a Kappa coefficient of 0.84. The findings showed that the digital competence of teachers included 7 dimensions and 27 components. The dimensions included teaching and learning, professional and career development, leadership and interaction, digital thinking, enhancing the learner's digital skills, assessment and individual characteristics. According to the results, it is suggested that technology-based professional training, interactive teaching in virtual environments, and the combination of teachers' digital competencies with extracted components should be given serious attention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • competence
  • digital competence
  • teacher
  • systematic review