بازتحلیل پژوهش‌های «آموزش همتا» در پنجاه سال اخیر: تحلیلی کتاب‌شناختی بر اساس داده‌های «پایگاه علم »

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه هرمزگان، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم تربیتی

2 استاد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان

3 عضو هیات علمی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران

10.22034/jcs.2024.188642

چکیده

یادگیری به کمک همتایان یکی از شیوه‌های بهبود مشارکت شاگردان در فرآیند تدریس و ارتقا کیفیت تدریس و یادگیری است. هدف ما بررسی حیطه‌های موردعلاقه محققان این حوزه و شناسایی روندهای حاکم درزمینه‌ی آموزش همتاست. بدین منظور در این پژوهش به تحلیل کتاب‌شناختی نوشته‌های منتشرشده در بازه زمانی 1971-2022 م در پایگاه علم پرداخته‌ایم. با جستجوی واژگان کلیدی در پایگاه علم، 1151 نوشته که در عنوان آنها به آموزش همتا اشاره شده بود شناسایی شد. پس‌ازآن ما به معرفی کشورها، اشخاص و مجلاتی پرداختیم که بیشترین تولیدات علمی را در این حوزه دارند. از مجموع این مقالات کشور ایالات ‌متحده آمریکا با 9/44 درصد و مجله medical teacher بیشترین تعداد مقالات را چاپ کرده است. درگام بعدی به کمک نرم‌افزار VOSviewer به دیداری‌سازی شبکه‌های هم تألیفی، هم‌رویدادی کلمات-کلیدی و هم‌استنادی اقدام شد. کلمات کلیدی به‌کاررفته را می توان در پنج خوشه «آموزش پزشکی»، «پژوهش‌های مدرسه‌ای»، «مقاطع تحصیلی»، «همتا یادگیری و اجتماع» و «سنجش همتا و بازخورد» دسته‌بندی کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Re-analysis of "Peer tutoring" researches in the last fifty years: a bibliometric analysis based on "web of science" data.

نویسندگان [English]

  • naeem fahim 1
  • Nematollah Mousapour 2
  • Abdul WAHAB Samavi 3
1 university of hormozgan,
2 Full Professor in Curriculum Planning, Department of Education, University of Hormozgan
3 Faculty member, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, . University of hormozgan., Bandar Abbas, Iran
چکیده [English]

Learning in collaboration with the peers is one if the methods of improving learners' participation in teaching process and promoting the quality of teaching and learning. Our aim is to investigate the areas of interest for researchers in this field and to identify the prevailing trends in the field of peer tutoring. In order to achieve the goal, in this study, we have analyzed the bibliographic analysis of the articles published in1971-2022 in the web of science. Searching the keywords in the web of science, we found 1151 articles whose titles included peer tutoring. Then, we introduced countries, individuals and journals with the highest number of scientific productions in this field of all these article, 44.9 percent have been published in the USA and the medical teacher was the journal with the highest number of articles. In the next step by using VOSviewer, co-authorship.co-occurrence and co-citation networks of keywords were visualized. The keywords can be classified into five clusters: "medical education", "school research", "educational levels", "peer learning and community", and "peer assessment and feedback".

کلیدواژه‌ها [English]

  • "peer tutoring"
  • "bibliometric analysis"
  • "web of science"