چارچوب مفهومی سنجش پیشرفت تحصیلی و تربیتی دوره ابتدایی مبتنی بر اسناد بالادستی در نظام آموزش و پرورش عمومی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی

10.22034/jcs.2024.188641

چکیده

هدف پژوهش حاضر طراحی و اعتباریابی درونی چارچوب مفهومی سنجش پیشرفت تحصیلی-تربیتی دوره ابتدایی مبتنی بر اسناد بالادستی بود. روش پژوهش ابتدا تحلیل محتوای کیفی و سپس پیمایشی بود. جامعه آماری فاز نخست سه سند بالادستی بود و داده‌ها با MAXQDA-20 کدگذاری شدند. پس از پالایش و سرندِ 101 کد خام، 13 مقوله و 4 مضمون (اصول/مبانی دینی و اخلاقی، اهداف/کارکرد، رویه‌های اجرایی و قضاوت/گزارش نتایج) استخراج شدند. مضمون اول از مقوله‌های اخلاقی و دینی، مضمون دوم از عناصر برون-فردی، عناصر درون-فردیِ روان‌شناختی و شناختی/تربیتی، مضمون سوم از عاملان اجرایی، ویژگی‌های ابزارها، روش‌ها، جامعیت و رویکرد و مضمون چهارم از قضاوت مبتنی بر ملاک‌ها/شایستگی‌ها، نتایج و گزارش تشکیل شده‌اند. پس از نمونه‌گیری هدفمند، 30 صاحب‌نظر به پرسشنامه‌ اعتبارسنجی محقق‌ساخته پاسخ دادند. آزمون تی تک‌گروهی حاکی از اعتبار درونی این چارچوب بود (38/2=t و 05/0>P). از دلالت‌ها و پیشنهادهای این چارچوب مفهومی می‌توان برای سنجش جامع پیشرفت تحصیلی-تربیتی دوره ابتدایی در انطباق با نظام سنجش فعلی استفاده کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Conceptual framework for assessments of educational achievement in elementary course in the Iranian Educational System based on upstream documents

نویسندگان [English]

  • Sara Yadollahi
  • Sara Ebrahimi
Organization of Educational Research and Planning
چکیده [English]

The study was aimed at designing a conceptual framework for assessments of educational achievement in elementary course based on upstream documents and its validation. At first, research method was descriptive and qualitative content analysis. Then survey method was used. The statistical population of the first stage consisted of three upstream documents which were selected as sample using the census method. Coding process was done using MAXQDA-20. From 101 raw codes 13 categories and 4 themes (religious & ethical principles, goals/function, operational procedures and judgment/reporting) were found. First theme included two categories (religious and ethical); second theme included improving student’s dimensions (psychological and cognitive/non-cognitive) and non-student’s dimensions; third theme included personnel, characteristics of tools, assessment methods, comprehensiveness and approach and forth theme included judgement based on competencies/criteria, results and reporting. In order to validate this conceptual framework, a sample of 30 experts, selected by the purposeful sampling method, responded to the researcher-made questionnaire. One sample t-test showed that the conceptual framework for assessments of educational achievement in elementary course has internal validity (t=2.38, P<0.05). Implications and suggestions of the conceptual framework can be used for the comprehensive assessments of the educational achievement in elementary course according to the current assessment system.

کلیدواژه‌ها [English]

  • assessment
  • educational achievement
  • upstream documents of the educational system
  • elementary course
  • validation

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 07 بهمن 1402
  • تاریخ دریافت: 23 مهر 1401
  • تاریخ بازنگری: 09 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 27 آبان 1402