تربیت جنسی در سایه جعبه سیاه آموزشی: مطالعه ای پدیدارشناسانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

2 دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

3 دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22034/jcs.2023.181534

چکیده

یکی از ابعاد مهم تربیتی در نظام آموزشی، تربیت جنسی است در جامعه ما با توجه به موانع اجرایی، فرهنگی و نگرش تعصب آمیز به تربیت جنسی، باعث شده است این تربیت در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش مؤلفه های برنامه درسی پنهان در تربیت جنسی دانش آموزان دختر دوره دوم ابتدایی شهرستان سرابله با رویکرد کیفی به روش پدیدارشناسی توصیفی انجام شد. داده‌ها در این پژوهش با استفاده از مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته با 15 نفر از معلمان دوره ابتدایی شهرستان سرابله که به شیوه هدفمند انتخاب شدند، جمع آوری شد. براساس راهبرد هفت مرحله ای کلایزی، مؤلفه‌های برنامه درسی پنهان در 17 زیرمضمون و چهار مضمون کلی همسالان، خانواده، رسانه و عوامل مدرسه طبقه بندی شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که در تربیت جنسی دانش‌آموزان دختردوره دوم ابتدایی به ترتیب زیرمضمون‌های مشاهده رفتارجنسی، تابو بودن مسائل جنسی، تربیت گلخانه‌ای، دیدگاه تعصب آمیز ودسترسی سریع به اینترنت نقش بیش‌تری را ایفا می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Sex education in the shadow of educational black box: a phenomenological study

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Rahmati 1
  • Marzieh Dehghani 2
  • Sogol Yazdankhoo 3
1 University tehran
2 Marzieh Dehghani(Ph.D) Associate Professor of the Faculty of Psychology and Education University of Tehran
3 Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

One of the important dimensions of education in the educational system is sex education. is sex education, which in our society due to executive, cultural barriers and prejudiced attitude towards sex education, has caused this education to remain in an aura of ambiguity. The present study was conducted with the aim of explaining the role of hidden curriculum components in the sexual education of female students of the second year of elementary school in Sarablah city with a qualitative approach using the descriptive phenomenology method. The data in this research was collected using semi-structured interviews with 15 primary school teachers of Sarablah city who were selected in a purposeful way. Based on Claisey's seven-stage strategy, hidden curriculum components were classified into 17 sub-themes and four general themes of peers, family, media and school factors. The results of the research indicate that in the sexual education of female students of the second year of elementary school, the sub-topics of observing sexual behavior, the taboo of sexual issues, greenhouse upbringing, prejudiced views and quick access to the Internet play a greater role.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "hidden curriculum"
  • sex education
  • " students
  • " phenomenology
  • " second grade"

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 26 مهر 1402
  • تاریخ دریافت: 10 اسفند 1401
  • تاریخ بازنگری: 31 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 23 مهر 1402