تبیین مدل مفهومی توسعه دانش موضوعی-تربیتی(PCK) برای نومعلمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی

2 گروه آموزشی رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

3 استادیار مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی

4 استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت‌مدرس

10.22034/jcs.2023.180207

چکیده

هدف از این مطالعه تبیین مدل مفهومی توسعه دانش موضوعی-تربیتی در میان نومعلمان است. روش تحقیق، سنتزپژوهی موضوعی مطالعات علمی- پژوهشی مرتبط با موضوع پژوهش حاضر است که از ۶ پایگاه داده اصلی دانشگاهی در بازه زمانی ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ گرفته شده است. بر اساس معیارهای ورود، ۴۲ مطالعه تایید و وارد پروسه سنتزپژوهی شدند. برای افزایش اعتبار تحقیق مواردی از جمله: ارزیابی کننده برای کدگذاری مجدد داده‌ها، توصیف دقیق مراحل تحقیق و شاخص‌هایی مشخص و قابل دفاع برای انتخاب مطالعات ورودی مورد استفاده قرار گرفت. براساس یافته‌ها، دو وجه از PCK آشکار شد: وجه آکادمیک که یک سازه بیرونی است و وجه PCK کلاس درس که یک سازه درونی است؛ هر دو وجه، از ضرورت‌های آموزش نومعلمان جهت توسعه حرفه‌ای شناخته شد، که مانند دو روی یک سکه باید به آنها اهمیت داده شود؛ در نهایت مدل مفهومی توسعه PCK نومعلمان ارائه و مؤلفه‌ها و وجوه آن تبیین شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explanation the conceptual model of Pedagogical Content Knowledge (PCK) development for new teachers

نویسندگان [English]

  • maryam khodarahmi 1
  • mostafa Ghaderi 2
  • mahbobeh khosravi 3
  • Mahmoud Mehrmohammadi 4
1 PhD in Curriculum Studies of Allameh Tabatabai University
2 Faculty member of Curriculum studies in Tabatabaie University
3 Assistant Professor of Curriculum Studies at Allameh Tabatabai University
4 prof. in Curriculum Development; University of Tarbiat Modarres
چکیده [English]

The purpose of this study is to explain the conceptual model of the development of Pedagogical Content Knowledge among new teachers. The research method is the thematic synthesis of scientific-research studies related to the subject of the current research, which is taken from 6 main university databases in the period of 2010 to 2021. Based on the inclusion criteria, 42 studies were approved and included in the synthesis process. In order to increase the credibility of the research, things such as: the evaluator for recoding the data, the detailed description of the research steps, and clear and defensible indicators were used to select the input studies. Based on the findings, two facets of PCK were revealed: the academic facet, which is an external construct, and the classroom PCK facet, which is an internal construct; Both aspects were recognized as the necessity of training new teachers for professional development, which should be given importance like two sides of the same coin; Finally, the conceptual model of new teachers' PCK development was presented and its components and aspects were explained.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Pedagogical Content Knowledge
  • conceptual model of new teachers' PCK development
  • development of Pedagogical Content Knowledge

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 04 مهر 1402
  • تاریخ دریافت: 09 بهمن 1401
  • تاریخ بازنگری: 10 تیر 1402
  • تاریخ پذیرش: 16 شهریور 1402