طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه‌ی درسی فلسفه برای کودکان با جهت‌گیری آموزش چندفرهنگی در دوره‌ی ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته دکتری تخصصی برنامه‌ریزی درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران

2 استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز

3 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، تبریز، ایران.

4 دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تبریز

10.22034/jcs.2023.179283

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی برنامه درسی فلسفه برای کودکان با جهت‌گیری آموزش چندفرهنگی انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به جهت گردآوری اطلاعات از سنتزپژوهی و مصاحبه استفاده شده است. در سنتزپژوهی جامعه آماری شامل کلیه مقالات فارسی و انگلیسی منتشر شده از سال 2007 الی 2022 می‌باشد و در مصاحبه نیز شامل تمام متخصصان تعلیم و تربیت بودند که با توجه به معیارهای ورود به پژوهش و بر اساس اصل اشباع داده‌ها 49 سند علمی و برای مصاحبه نیز 8 نفر انتخاب شدند. برای فراهم آوردن طلاعات، در سنتزپژوهی از کاربرگ تحلیل محتوا و جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها از الگوی شش مرحله‌ای روبرتس استفاده شد. طبق یافته‌های به دست آمده و الگوی پیشنهادی بر اساس عناصر ده‌گانه اکر با 24 مضمون اصلی و 50 مضمون فرعی شناسایی گردید. با عنایت به یافته‌های پژوهش حاضر بازنگری در برنامه‌ی درسی ضرورتی محتوم است چرا که گفت‌وگو میان انسان‌ها موجب کاهش مشکلات خواهد شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and validating an philosophy for children curriculum model with the orientation of multicultural education in elementary school

نویسندگان [English]

  • wirya nawrozi 1
  • Yousef Adib 2
  • jahangir yari 3
  • rahim badri 4
1 Phd
2 Faculty member of Tabriz University
3 Assistant Professor and Scientific Membership of Islamic Azad University, Tabriz Branch, Department of Management, Tabriz, Iran..
4 Professor of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Tabriz University, Tabriz, Iran.
چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of philosophy for children curriculum model with the orientation of multicultural education in elementary school. The research approach was qualitative. In the integrated design stage, synthesis research and interviews were used, and in the validation stage, CVR was used. In the synthesis research based on Roberts' six-step model and according to the inclusion criteria, 49 scientific documents published from 2007 to 2022 were selected for thematic analysis and 8 education specialists were also interviewed. The findings were based on the ten elements of the Akker, including 24 main themes and 50 sub-themes, which main themes are: logic: why, what and philosophizing multiculturalism; Goals: human-centered, minority-centered and pluralistic; Content: Features and Organization; Learning activities: in line with thinking and living peacefully; The role of the teacher: characteristics, importance and method of the teacher; Materials and resources: written, oral, media and physical, grouping; how to group; Location: structure; Time: characteristic and evaluation and measurement: what it is, focus, evaluation method and evaluator. According to the findings, the proposed curriculum is the main need of elementary school students, because critical dialogue will lead to a reduction of tension between cultures and respect for others.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multicultural education
  • philosophy for children curriculum
  • elementary school

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 26 شهریور 1402
  • تاریخ دریافت: 02 اردیبهشت 1402
  • تاریخ بازنگری: 04 شهریور 1402
  • تاریخ پذیرش: 16 شهریور 1402