طراحی چارچوب برنامه درسی مبتنی بر درک طراحی محور در دوره ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 مدیر گروه آموزشی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز

3 دانشیار گروه علون تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز ایران

10.22034/jcs.2023.174369

چکیده

پژوهش حاضر با هدف طراحی چارچوب برنامه‌درسی مبتنی بر درک طراحی‌محور در دوره ابتدایی انجام شد. جامعه پژوهی شامل کلیه اسناد علمی معتبر مرتبط با موضوع بود که با جستجوی منظم در پایگاه‌های اطلاعاتی و بر اساس معیارهای ورود، تعداد 286 پژوهش شناسائی و بر اساس معیارهای خروج، تعداد 39 پژوهش برای بررسی نهایی انتخاب شدند. برای جمع‌آوری، ثبت و گزارش اطلاعات اولیه پژوهش‌ها از فرم کاربرگ محقق‌ساخته استفاده شد. تحلیل یافته‌ها با استفاده از الگوی هفت مرحله‌ای هورد (1983) و روش کدگذاری باز و محوری انجام شد. جهت اطمینان از نحوه کدگذاری، از دو نفر ارزشیاب برای کدگذاری مجدد یافته‌ها استفاده شد و برای تایید پایایی فرمول ضریب کاپای کوهن بکار برده شد. یافته‌ها نشان داد که برنامه‌درسی مبتنی بر الگوی درک طراحی‌محور برنامه‌ای پیامد‌محور است که برای تمامی عناصر برنامه‌درسی نقشی نوین و متفاوت از الگوهای سنتی تعریف می-کند. نتیجه نهایی االگو، یادگیری معنادار و انتقال آن به محیط واقعی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing the Understanding By Design Curriculum Framework in Elementary School

نویسندگان [English]

  • Seyed Taher Seyedi Nazarlu 1
  • Firooz Mahmoodi 2
  • davud tahmasebzadeh shikhlar 3
  • Hosein Dehganzadeh 3
1 Ph.D. student in Curriculum Studies, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2 education department, University of Tabriz, Tabriz, East Azarbayjan
3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Iran
چکیده [English]

The current research was conducted with the aim of Designing the Understanding By Design Curriculum Framework in Elementary School.The research community included all valid scientific documents related to the subject, which were selected for the final review by regularly searching the databases and based on the entry criteria, 286 researches were identified and based on the exit criteria, 39 researches were selected. To collect, record and report the primary data of the researches, the researcher-made worksheet form was used.The analysis of the findings was done using Hord's (1983) seven-step model and the open and axial coding method. In order to ensure the coding method, two evaluators were used to re-code the findings and Cohen's Kappa formula was used to confirm the reliability. The findings showed that the Understanding By Design Curriculum Framework is an outcome-oriented program that defines a new and different role for all curriculum elements from traditional models.

کلیدواژه‌ها [English]

  • curriculum based on Understanding By Design
  • curriculum elements
  • curriculum design

مقالات آماده انتشار، اصلاح شده برای چاپ
انتشار آنلاین از تاریخ 17 تیر 1402
  • تاریخ دریافت: 09 شهریور 1401
  • تاریخ بازنگری: 12 دی 1401
  • تاریخ پذیرش: 28 اردیبهشت 1402