امیری، جهاندار؛ زابلی زاده، اردشیر؛ کرمی نومیوندی، سجاد (1398). راهکارهای افزایش سواد رسانهای و اطلاعاتی معلمان. فصلنامه مطالعات رسانهای. 14 (3): 22-7.
برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391). تهران: دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش.
پاتر، جیمز (1391). مبانی سواد رسانهای. ترجمه صدیقه ببران، افسون حضرتی، مهران بهروز فغانی. تهران: ندای فرهنگ مشرق زمین.
جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمدسعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شیخ زاده، محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. فصلنامه اندیشه مدیریت راهبردی. 5 (2): 198-151.
دلاور، علی؛ خانیکی، هادی؛ شاه حسینی، وحیده (1395). مطالعه موردی اجرای طرح درس سواد رسانهای برای دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی. فصلنامه جامعه فرهنگ رسانه. 4 (4): 41-11.
رضایی راد، مجتبی؛ زارعی زوارکی، اسماعیل؛ یوسفی سعیدآباد، رضا (1391). شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر توسعه مدارس هوشمند. فصلنامه علوم تربیتی. 5 (2): 120-109.
سلطانی فر، محمد (1387). تحلیل وضعیت سواد اینترنتی دانشآموزان سال سوم دبیرستان شهر تهران 1386-1385 در مقایسه با مربیان و والدین. فصلنامه نوآوریهای آموزشی. 27 (3): 60-37.
سلیمان، سفر؛ خسروی، فریبرز؛ حداد، زهرا (1392). ارزیابی سواد رسانهای دانشجویان و دانشآموزان شهر تهران. مجله جهانی رسانه. 8 (2): 52-74.
سلیمی، محمدرضا؛ شرفی، روح انگیز (1394). بررسی ساختار و ابعاد روش تحقیق پدیدارشناسی. مجموعه مقالات همایش علوم انسانی، روان شناسی و علوم اجتماعی. تهران: مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما.
شاردی مناهجی، فرشته (1398). بررسی سواد رسانهای والدین و وابستگی به شبکههای اجتماعی در دانشآموزان 6 تا 19 سال مدارس شهر زنجان سال 1396. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبریز.
شریفی، مهدی؛ کرمی نومیوندی، سجاد (1397). بررسی ابعاد آموزش سواد رسانهای و اطلاعاتی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور. دوفصلنامه دین و ارتباطات. 25 (2): 140-111.
شکرخواه، یونس (1388). سواد رسانهای چیست؟. تهران: همشهری آنلاین.
شکری، فرزانه؛ صادقی، پریسا (1394). معلم و دانش رسانهای نیازمندیها و ضرورتها. مجموعه مقالات سومین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران.
صفیان بلداجی، رضوان؛ حسینی خواه، علی؛ باقری، خسرو؛ علی عسگری، مجید (1398). طراحی الگوی برنامه درسی خرد با تأکید بر دیدگاه استنبرگ. فصلنامه مطالعات برنامه درسی. 14 (3): 78-37.
عبدالوهابی، مرضیه؛ مهرعلیزاده، یداله؛ پارسا، عبدالله (1395). بررسی موانع استقرار مدارس هوشمند در دبیرستانهای دخترانه شهر اهواز از دیدگاه معلمان و مدیران. دوفصلنامه علوم تربیتی. 23 (1): 80-55.
عجم، علیاکبر؛ یعقوبی، عذرا (1399). بررسی تأثیر میزان سواد رسانهای معلمان با گرایش به تفکر انتقادی آنان. فصلنامه مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری. 2 (2): 79-60.
عیدی زاده، طاهر (1392). سواد رسانهای و انتخاب بازیهای رسانهای. فصلنامه کتاب ماه علوم اجتماعی. (89): 88-83.
کرمی نامیوندی، سجاد (1395). طراحی سیاستگذاری آموزش سواد رسانهای در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
کریمی، حامد؛ رزاق خواه، امین (1401). شهروند آگاه: سواد رسانهای، چالشها و فرصتها. تهران: بید.
محمودی، سیروس (1397). بررسی برنامه درسی دوره ابتدایی و متوسطه اول و دوم بر مبنای توجه به مؤلفههای سواد رسانهای. فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه. 7 (3): 112-95.
مشهدی، حمیدرضا (1401). مطالعه تطبیقی برنامه درسی کشورهای منتخب با تاکید بر توسعه سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشجو معلمان. فصلنامه مطالعات برنامه درسی. 17 (1): 124-95.
معتضدی، سینا (1393). پیشنهاد الگوی بومی ارتقاء سواد رسانهای نوجوانان در ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند.
ناظمی، زهرا (1395). بررسی میزان سواد رسانهای و اعتماد نسبت به رسانهها در مدیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
نامور، معصومه؛ ترکیان تبار، منصور (1396). نقش و تأثیر سواد رسانهای بر تفکر انتقادی دانشآموزان. مجموعه مقالات کنفرانس بین المللی توسعه و ترویج علوم انسانی در جامعه.
نجفی، حسن؛ زارع زردینی، آرش (1399). فاصله تربیتی بین مدرسه و جامعه. فصلنامه رشد آموزش علوم اجتماعی. 23 (1): 11-10.
نجفی، حسن؛ ملکی، حسن؛ سبحانی نژاد، مهدی؛ مصباح، علی (1400). طراحی الگوی برنامه درسی هویت دینی در دوره اول متوسطه. فصلنامه مطالعات برنامه درسی. 16 (2): 92-59.
نصیری، بهاره؛ بختیاری، آمنه (1398). بررسی و نقد کتاب تفکر و سواد رسانهای (شاخههای نظری-فنی حرفهای- کاردانش) پایه دهم دوره متوسطه 1395. فصلنامه رسانه. 30 (2): 42-27.
هاشمی، شهناز (1396). ارزشیابی پایانی تفکر و سواد رسانهای (اختیاری) پایه دهم مشترک کلیه رشته و شاخههای دوره دوم. طرح پژوهشی. تهران: دفتر تألیف و برنامهریزی درسی.
یزدانی، فریدون (1397). شناسایی چالشهای پیشِ روی برنامهریزی برای هوشمندسازی مدارس غیرانتفاعی شهر همدان. دوفصلنامه مطالعات برنامهریزی آموزشی. 7 (2): 23-8.
یزدیان، امیر (1390). سواد رسانهای انتقادی: بررسی موردی سطح سواد رسانهای دانشجویان کارشناسی ارشد تحقیق در ارتباطات دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه صدا و سیما.
Bedford, D (2021). Evaluating Confidence in Information Literacy: A Red/Amber/Green Approach. Journal of Information Literacy. 15 (1): 96-104.
Douglas, K, Funk, S, Share, J (2019). Critical Media Literacy as Transformative Pedagogy. In book: Journalism and Ethics: Breakthroughs in Research and PracticePublisher: IGI Global.
Fedorov, A. Levitskaya, A. & Camarero, E (2016). Curricula for Media Literacy Education According to International Experts. European Journal of Contemporary Education. 17 (3): 324-334.
Halloway, I. Wheeler, S (2009). Qualitative research in nursing and healthcare. Wiley-Blackwell.
Hattani, H, A (2019). Media Literacy Education in Secondary School: Teachers’ Attitudes. Journal of Media Research - Revista de Studii Media. 12 (33): 5-26.
Icen, M (2020). Developing Media Literacy Through Activities. International Journal of Educational Methodology. 6 (3): 631-642.
Nugent, C, Berdine, G (2018). Media Literacy. The Southwest Respiratory and Critical Care Chronicles. 6 (25):69–73.
UNESSCO (2011). Media and Information Literacy curriculum for Teacher. Edited: Alton Grizzle and Carolyn Wilson.
Valtonen, T, Tedre, M, Mäkitalo, K, Vartiainen, H (2019). Media Literacy Education in the Age of Machine Learning. Journal of Media Literacy Education. 11 (2): 20-36.