استاد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس
چکیده
به یاد میآورم که در منطقه محل زندگی دوران کودکی من، یکی از شرکا که اصولاً نقش باغبان را عهدهدار بود، عمدهترین تلاشش آن بود تا درختی جدید به بار نیاید! او در تصورات خود از این بهبارنیامدن منافعی داشت که از بارآمدن آن حاصل نمیشد! وقتی سایر شرکا به کشت نهال اقدام میکردند، ایشان مسئولیت داشت تا به آبیاری آن بپردازد و به ظاهر هم چنین میکرد. این ظاهر عمل ایشان بود. او به واقع قبل از آبیاری مقداری نفت پای ریشه این نهالها میریخت و یا آنها را به میزانی بالا میکشید و مجدد به جای خود برمیگرداند؛ به نحوی که مشخص نشود جابجا شدهاند. این عمل ایشان ریشههای ضعیف نهالهای نوکشته را نابود میکرد و آنها بعد از مدتی خشک میشدند. به ظاهر ایشان آبیاری میکرد تا برآیند اما به واقع آبیاری میکرد تا اعمال تخریبی خود را بپوشاند! ظاهر این بود که درخت به موقع کاشته شده، آبیاری شده، سبز هم شده و بعد خشکیده! پس برای علتیابی خشکیدن تلاشها صورت میگرفت. چه فرضیهها که مطرح میگشت و هر یک با شواهدی مردود شمرده میشد تا به این نظریه میرسیدند که «کرم از خود درخت است!» یعنی اینکه نهالها مشکل داشتهاند. بار دیگر به ایشان وجوهی داده میشد تا سال بعد از شهری دیگر نهال نو آورد و بکارد! آنها نیز در سال بعد میخشکید! مالکان کم کم پذیرفتند که اصولاً زمینهای آنان واجد شرایط کشت درخت نیستند! فقط زمینهای همان شریک که خود باغبان هم محسوب میشد چنین کششی دارند! قصه مدرسه نوین در ایران امروز همین گونه است!
سخنرانی دکتر نعمتالله فاضلی با عنوان «آیینیشدن دانشگاه در ایران» (8 اردیبهشت 1401، دانشگاه فرهنگیان هرمزگان)
سخنرانی دکتر مقصود فراستخواه در کارگاه «روشهای تدریس نوین با رویکرد پژوهشمحور» (7 تیر ماه 1401)
موسی پور، نعمتالله. (1401): بردهپروری یا بندهپروری؟ آموزش و برنامه درسی ایران در قرن چهاردهم چه راهی را طی کرده و به کجا رهسپار است؛ فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال هفدهم، شماره 64، بهار 1401: 54 – 1