ادیب منش، افشین (1398). پدیدارشناسی تجارب معلمان ابتدایی از اجرای کامل طرح ارزشیابی کیفی-توصیفی. پژوهشهای تربیتی، شماره 38، صص 85-60.
تونی، مینا (1394). بررسی نگرش و تجارب معلمان در خصوص تحقق اهداف ارزشیابی توصیفی در دوره دوم ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
حسینی، فهیمه السادات (1390). بررسی نگرش معلمین و والدین در خصوص کاربست ارزشیابی کیفی توصیفی در بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری و سلامت روحی روانی دانشآموزان مدارس ابتدایی پایه اول شهر تهران در سال تحصیلی 90-89. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیتمعلم تهران.
زمانی فرد، فاطمه، کشتی آرای، نرگس و میرشاه جعفری، سید ابراهیم (1389). تجارب معلمان ابتدایی از اهداف طرح ارزشیابی توصیفی. برنامهریزی درسی دانش و پژوهش در علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان اصفهان، شماره بیست و پنجم، صص 35-52.
سبحانینژاد، مهدی، سربازیان اسفندآبادی، رقیه (1397). ارزشیابی وضعیت یاددهی-یادگیری معلمان دوره ابتدایی شهر ید بر اساس مدل اشور و ویژگیهای جمعیت شناختی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال سیزدهم، شماره 48، صص 84-63.
صالحی، کیوان، بازرگان، عباس، صادقی، ناهید و شکوهی یکتا، محسن (1394). بازنمایی ادراکات و تجارب زیستۀ معلمان از آسیبهای احتمالی ناشی از اجرای برنامه ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی. مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 5 (9)، صص 99 -59.
عزیزی، نعمتالله، حیدری، شهریار (1391). نگرش معلمان ابتدایی شهر سنندج نسبت به ارزشیابی توصیفی. مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره ششم، شماره 2، صص 208-189.
فاتح نژاد، کوروش، اندیشمند، ویدا (1398). تجربه زیسته معلمان از اثربخشی ارزشیابی توصیفی در مقطع ابتدایی با رویکرد پدیدارشناسی. فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، سال سوم، شماره 21، جلد پنجم، صص 62-53.
قلتاش عباس، اوجی نژاد، احمد رضا، دهقان منگابادی، علیرضا (1394). آسیبشناسی الگوی ارزشیابی توصیفی بهمنظور ارائه الگوی مناسب در دوره ابتدایی. فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، سال سوم، شماره 10، صص 16-7.
ملکی زاده، علی اصغر (1396). آسیب شناسی ارزشیابی کیفی-توصیفی در مدارس ابتدایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
موسیپور، نعمتالله (1396). برنامهریزی آموزش متوسطه. چاپ ششم، مشهد، به نشر.
Ball, S. (2017). Evaluating Educational Programs. Methodology of Educational Measurement and Assessment, pp 341-362.
El-Kafafi, S. (2012). Assessment: the road to quality learning, World Journal of Science, Technology and Sustainable Development, Vol. 2 Iss: 2, pp.22 – 117.
English, Lyn D. (2017). Advancing Elementary and Middle School
STEM Education. Ministry of Science and Technology, DOI 10.1007/s10763-017-9802-x, pp 25-45.
Gitomer, D. H. (2009). Measurement issues and Assessment for Teaching Quality. Los
Gu. Y. & Warren. J. (2019). Descriptive evaluation: Challenges and solutions.
Jaakkola, T. Veermans, K. (2017). Exploring the effects of concreteness fading across grades in elementary school science education. Springer Science+Business Media, pp 1-23.
Kim, M. (2020). Primary school size and learninig achievement Senegal: Testing the quantity-quality trade off. Internation Journal of Educatinal Development, v (77), pp 78-92.
Kim, M., Kwon, J., Nooh, S., Joo, Y., You, H. (2018). A Survey of the Teachers Perception and the Status about the Descriptive Evaluation in Elementray School Mathematics. The Journal of Mathematical behavior, V(51), pp 118-128.
Lee, G. (2010). Holistic Assessment (HA) in Primary Schools. Report of the Primary Education Review and Implementation Committee (PERI), CPDD MOE.
Murphy, M. (2007). Teacher evaluation. Student self Oevaluation & learner performce. Dissertation Absrtact, in ternational section, vol, 2, pp.35-45.
Neuman, L. (2007). Basics of Social Research: Qualitative and Quantitative Approaches, Second Edition, Allyn & Bacon.
Pavri, S. (2012). Effective Assessment of Students; Determining Responsiveness to Instruction. New Jersey Upper Saddle River, Pearson Education, Inc.
Rider. W., Foley, Leanna M., Archambault, Annie E., Hale, Hsiang-Kai Dong. (2017). Learning Outcomes in Sustainability Education Among Future Elementary School Teachers. Journal of Education for Sustainable Development 11:1 (2017): pp 33–51.
Shermis, M. D., & Di Vesta, F. (2011). Classroom Assessment in Action. Rowman & Littlefield Publishers, Inc.
Sindelar, N. W. (2011). Assessment-powered teaching, Corwin, a Sage Company.
VanSchyndel, S.K., Eisenberg, N., Valiente, C & Spinrad, T.L (2015). Relations from temperamental approach reactivity and effortful control to academic achievement and peer relations in early elementary school. Journal of Research in Personality, pp 1-14.
Wanga, M., Dengb, X., & Dua, X. (2017). Harsh parenting and academicachievement in Chinese adolescents: Potential mediating roles of effortful control and classroom engagement. Journal of School Psychology, 5 (2). pp 1-15.
Zoch, M. (2017). A School Divided: One Elementary School’s Response to Education Policy. Anthropology & Education Quarterly, Vol. 48, Issue 1, pp. 23–41.