The Status of Ethnicity in the Hidden Curriculum of Secondary School

Document Type : Original Article

Authors

1 Shahid Beheshti University, Iran

2 education- shahid beheshti university

3 Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran

Abstract

The effective role of education is undeniable in ethnic identity of different cultures students and the consequent creation of a crisis or the creation of national unity in the country.The purpose of this study was to analyze the status of ethnicity in the hidden curriculum of Secondary School. The research method was qualitative so that ethnographic method was used in this study. The study participants were 6 teachers and 30 students from Persian, Lor and Arab ethnicities from a high school in Behbahan city. In data analysis based on the Smith method, various main categories appeared, including neglect of ethnicity, teachers' Ignorance, different expectations of teachers, ethnicity as a reason of discrimination, and the consequences of ethnic discrimination.Each of them included several sub-themes. To verify the validity of research, triangulation method was used and data were referred back to the participants. Finally, based on the findings of this study, it can be acknowledged that the status of ethnicity in the hidden curriculum was undesirable.

Highlights

آتشک، محمد (1388). کارایی داخلی دوره ابتدایی استان‌های کشور. اندیشه‌های نوین تربیتی، 5 (3)، 96-55.

احمدی، حمید (1396). قومیت و قومیتگرایی در ایران، افسانه و واقعیت. تهران: نی، چاپ سیزدهم.

ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور؛ صلصالی، مهوش (1389) روش‌های تحقیق کیفی، تهران: انتشارات بشری.

اسماعیل سرخ، جعفر (1386). نابرابری‌های آموزشی و نابرابری‌های فضایی در بعد قومی و منطقه‌ای (مطالعه موردی دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 81-1380). تعلیم و تربیت، 3 (23)، 124-103.

باغبانیان، سیده زهرا؛ قادری، مصطفی؛ علی عسگری، مجید (1398). طراحی و اعتباربخشی الگوی بومی برنامه درسی سواد انتقادی در دوره دوم متوسطه، مطالعات برنامه درسی، 14 (55).90-65.

بازدار قمچی قیه، مرتضی؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ عارفی، محبوبه؛ فراستخواه، مقصود (1398). تبیین مفهوم برنامه درسی سایه در نظام آموزشی ایران. فصلنامه پژوهش‌های برنامه درسی، 8 (2). 274-245.

حسین بر، محمدعثمان. (1384). هویت جمعی و نگرش‌ها نسبت به دموکراسی در ایران، پایان نامه دکتری منتشر نشده. دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.

خسروی، رحمت الله؛ مهرمحمدی، محمود؛ موسی پور، نعمت الله؛ فتحی واجارگاه، کوروش (1393). جستاری پیرامون «نظریه عملی» شوآب و دلالت‌های آن برای آزادسازی تصمیم گیری درباره برنامه درسی، مطالعات برنامه درسی ایران، 8 (32). 49-36.

جوادی، محمدجواد (1379). آموزش چندفرهنگی به‌مثابه رویکردی در آموزش، فصلنامۀ تعلیم و تربیت: ویژه جامعه شناسی آموزش و پرورش، 1 (3)، 26-9.

چلبی، مسعود (1378). میزگرد وفاق اجتماعی، فصلنامه مطالعات ملی، سال نخست، زمستان 1378 و بهار 1379.

حق پناه، جعفر (1394). سیاست‌گذاری قومی در جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه سیاست‌گذاری عمومی، 2 (2). 46-40.

حمیدی زاده، کتایون؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ عارفی، محبوبه؛ مهران، گلنار (1397). تحلیل نظام‌مند آموزش چندفرهنگی در ایران، فصلنامه پژوهش در نظام‌های آموزشی، 12 (42)، 38-25.

فتحی واجارگاه، کورش (1397). تأملی بر مفهوم اشغال فرهنگی و برنامه درسی سایه یا زیرزمینی، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، 9 (17)، 5-1.

فراستخواه، مقصود (1398). شرایط امکان صلح در ایران، میزگرد گروه تخصصی صلح، انجمن جامعه شناسی ایران، 17 آذرماه 1398.

فیاض، ایراندخت و ایمانی قوشچی، فریبا (1389). بررسی نمادهای هویت ملی در کتاب‌های درسی تاریخ و علوم اجتماعی دورۀ متوسطه رشته‌های علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک در سال تحصیلی 89-1388. فصلنامۀ روانشناسی تربیتی، 6 (17)، 63-29.

صادقی، علیرضا (1392). دانش چندفرهنگی و ارتقای سبک زندگی در ایران، فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 3 (13)، 15-1.

صادقی، علیرضا (1391). ویژگی‌ها و ضرورت‌های تدوین برنامۀ درسی چندفرهنگی در ایران: بررسی چالش‌ها و ارائۀ راهبردها. فصلنامۀ راهبرد و فرهنگ، 5 (17)، 121-93.

صادقی، علیرضا (1390). طراحی برنامه درسی چندفرهنگی تربیت معلم ابتدایی جمهوری اسلامی ایران. رساله دکتری منتشر نشده، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.

صباغ پور، علی اصغر (1381). جهانی شدن، حاکمیت ملی و تنوع قومی در ایران . فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات ملی، 11 (2)، 161-143.

شاه حسنی، شهرزاد (1387). تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی و تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس میزان برخورداری از مؤلفه‌های قومی، ملی وجهانی شدن، همایش جهانی شدن و بومی ماندن برنامه درسی: چالش‌ها و فرصت‌ها، هشتمین همایش انجمن مطالعات برنامه درسی. ایران، مازندران، 8 و 9 آبان..

عراقیه، علیرضا؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ فروغی ابری، احمدعلی؛ فاضلی، نعمت الله (۱۳۸۸). تلفیق، راهبردی مناسب برای تدوین برنامه درسی چندفرهنگی، فصلنامه مطالعات میان رشته‌ای در علوم انسانی، 2 (1)، ۱۶۵- ۱۴۹.

عراقیه، علیرضا؛ فتحی واجارگاه، کورش؛ فروغی ابری، احمدعلی؛ فاضلی، نعمت الله (۱۳۹۰). بررسی جایگاه قومیت در برنامه درسی پنهان. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 6 (23)، ۷۵-۵۶.

عراقیه، علیرضا؛ فتحی واجارگاه، کورش، فروغی ابری، احمدعلی و فاضلی، نعمت الله (۱۳۹1). قومیت، پدیده‌ای آکسیمورون در برنامه درسی صریح مدارس متوسطه ایران، فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، 10 (40)، 85-57.

عزیزی، نعمت اله؛ بلندهمتان، کیوان؛ سلطانی، مسعود (1389). بررسی وضعیت آموزش چندفرهنگی در مراکز تربیت معلم شهر سنندج از منظر دانشجویان، فصلنامۀ انجمن آموزش عالی ایران. 3 (2)، 78-55.

کیهان، جواد (1394). تحلیل جایگاه آموزش‌و‌پرورش چندفرهنگی در محتوای برنامۀ درسی علوم اجتماعی و فارسی دورۀ ابتدایی به‌روشِ آنتروپی‌شانون، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 4 (1)، 95-79.

گرشاسبی، ایوب؛ فتحی واجارگاه، کوروش؛ عارفی، محبوبه (1398). بررسی جایگاه قومیت در برنامه‌های درسی مقطع دوم متوسطه (مطالعه موردی دبیرستان پسرانه شهید بخردیان بهبهان، رساله دکتری منتشر نشده رشته برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی تهران.

نوشادی، محمودرضا؛ شمشیری، بابک؛ احمدی، حبیب (1390). نقش و کارکرد تعلیمات اجتماعی پنجم دبستان و سوم راهنمایی در شکل گیری هویت ملی. فصلنامه پژوهش‌های برنامه درسی، 1 (1). 167-139.

محمدی، آزاد؛ محمدی، صمد؛ پروین، احسان (1392). برنامه‌ی درسی چندفرهنگی؛ بایدی گمشده در نظام آموزش متمرکز ایران، همایش ملی آموزش و پرورش چند فرهنگی، ارومیه.

موسی پور، نعمت الله؛ صابری، سیدحسین (1389). ارزشیابی استلزامات و اقتضائات اجرایی برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مطالعات برنامه درسی، 5 (18)، 88-62.

مهرمحمدی، محمود (1387). برنامه درسی پنهان در برنامه درسی: نظرگاه‌ها، رویکردها و چشم‌اندازها. ویراست دوم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها.

هومن، حیدرعلی (1385)، راهنمای عملی پژوهش کیفی. تهران: سمت.

Banks, James. (2006). Multicultural Education for Young Children: Racial and Ethnic Attitudes and Their Modification. Handbook of Research on the Education of Young Children. New York: Macmillan

Banks, James; Banks, Cherry. (2013). Multicultural Education: Issues and Perspectives (8th Edition). New York: John Wiley.

Brown, Lisa. (2013). An Immigration History of Britain: Multicultural Racism since 1800, by Panikos Panayi. English Historical Review. Vol. 128: 225-227.

Czaika, Mathias & Neumayer, Eric. (2017). Visa restrictions and economic globalisation. Applied Geography. 84 (2):75-82.

Giroux, Henry. (2000). The Emancipation of teaching, innovations in education reforms and their critics, sixth edition, Alyn and Boston.

Hjerm, Mikael & Johansson, Ingemar & Werner, Lena. (2018). How critical thinking, multicultural education and teacher qualification affect anti-immigrant attitudes, International Studies in Sociology of Education, 27:1, 42-59, DOI: 10.1080/09620214.2018.1425895.

Johnson, Oral. (2011). Dose multicultural education improve student racial attitudes? .Journal of Studies.42 (8),1252-1274.

Lin, Jing. (2007). Love, peace, and wisdom in education: Transforming education for peace. Harvard Educational Review, 77 (3), 362-365.

McCarthy, Thomas. (2006). Multicultural Cosmopolitanism: Remaks on the Idea of Universal History. Forth coming in Stephen Schneck, ed. Letting Be: Fred Dallmayr's Cosmopolitical Vision.

Moorehead, Robert. (2011). Minorities and Education in Multicultural Japan: An Interactive Perspective, Book Reviews. Edited by Ryoko Tsuneyoshi and H. Kaori. London and New York: Okano & Sarane Spence Boocock.

Nethsinghe, Rohan. (2012). Finding Balance in a Mix of Culture: Appreciation of Diversity through Multicultural Education. International Journal of Music Education, 30 (4): 382-396.

Ngo, Bic. (2010). Doing ”Diversity” at Dynamic High: Problems and Possibilities of Multicultural Education in Practice. Education and Urban Society. 42 (4): 473-495.

Saylor, Galen; Alexander, William & Lewis, Arthur. (2000). Curriculum Planning for Better Teaching and Learning. 4th Edition. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Keywords


Abdi, Ataollah; Lotfi, Maryam. (2008).The Status of National Identity in the Education Classroom: A Case Study of High School History Books. Journal of National Studies.3 (1):53-72. [In Persian].
Adib haj bagheri, Mohsen; Parvizi, Sarvar; Salsali, Mahvash. (2012). Qualitative research methods, Tehran: boshra Publication. 2012. [In Persian].
Ahmadi, Hamid. (2015). Ethnicity and Ethnocentrism in Iran: Myth and Reality, 12th Edition, Tehran: Ney Publication.
Atashkak, Mohammad. (2007). Study of the efficiency of the public education system in the provinces of the country and the factors affecting it in 2004-2005, Master Thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University. [In Persian].
Azizi, Nematollah; Bolandhematan, Keyvan; Soltani, Masoud. (2010). A Survey of the Status of Multicultural Education in Sanandaj Teacher Training Centers from the view of Students. Journal of the Iranian Higher Education Association, 3 (2): 55-78. [In Persian].
Banks, James. (2006). Multicultural Education for Young Children: Racial and Ethnic Attitudes and Their Modification. Handbook of Research on the Education of Young Children. New York: Macmillan
Banks, James; Banks, Cherry. (2013). Multicultural Education: Issues and Perspectives (8th Edition). New York: John Wiley.
Baghbanian, Zahra; Ghaderi, Mostafa & Ali Asgari, Majid. (2020). Designing and Validating the Localized Model of Critical Literacy Curriculum in High School. Journal of Curriculum Studies, 14 (55); 65-90. [In Persian].
Bazdar Qomchi Qeyeh, Morteza; Fathi Vajjargah, Kourosh; Arefi, Mahboubeh; Ferasatkhah, Maghsoud. (2019). Explaining the Concept of Shadow Curriculum in Iranian Educational System. Curriculum Research Quarterly, 8(2), 245-274. [In Persian]
Brown, Lisa. (2013). An Immigration History of Britain: Multicultural Racism since 1800, by Panikos Panayi. English Historical Review. Vol. 128: 225-227.
Chalabi, Masoud. (2000). Social Consensus Roundtable, National Studies Quarterly. [In Persian].
Czaika, Mathias & Neumayer, Eric. (2017). Visa restrictions and economic globalisation. Applied Geography. 84(2):75-82.
Eraghyeh, Alireza; Fathi Vajargah, Kourosh; Foroughi Abari, Ahmadali; Fazeli, Nematollah. (2011). Integration, a good strategy for developing a multicultural curriculum. Journal of Interdisciplinary Studies in the Humanities, 2 (1). 149-165. [In Persian].
Esmail -Sorkh, Jafar. (2007). Educational inequalities and spatial inequalities in ethnic and regional dimensions (A case study of the elementary school of West Azerbaijan province in the academic year 2001-2002). Quarterly Journal of Education, 23(3):103-124. [In Persian].
Faiyaz, Irandokht; Imani Ghushchi, Fariba. (2010). Examination of National Identity Symbols in History and Social Sciences Textbooks in High School in the Academic Year 2009-2010. Journal of Educational Psychology, 6 (17): 29-63. [In Persian].
Ferasatkhah, Maghsoud. (2019). Conditions for Peace in Iran, Roundtable on Peace Experts, Iranian Sociological Association. [In Persian].
Garshasbi, Ayoub; Avari, Alireza; Sotoudeh, Hamideh. (2016). The Illusion of Centralism; The Deterrent to Iran's Achievement of the Third Millennium Curriculum, National Conference of the Third Millennium and Humanities, Shiraz. [In Persian].
Garshasbi, Ayoub; Fathi Vajargah, Kourosh; Arefi, Mahboubeh. (2020). The Position of ethnicity in formal curriculum of Humanities discipline (Case Study: Sociology and History books in the New Secondary School System), Journal of Educational Sciences, 27 (1): 1-26. [In Persian].
Giroux, Henry. (2000). The Emancipation of teaching, innovations in education reforms and their critics, sixth edition, Alyn and Boston.
Haghpanah, Jafar. (2015). Ethnic Policy in the Islamic Republic of Iran, Quarterly Journal of Public Policy. [In Persian].
Hamidizadeh, Katayoun; Fathi Vajargah, Kourosh; Arefi, Mahboubeh & Mehran, Golnar. (2019). Systematic Analysis of Multicultural Education in Iran, Journal of Research in Educational Systems, 12 (42): 25-38. [In Persian].
Hjerm, Mikael & Johansson, Ingemar & Werner, Lena.  (2018). How critical thinking, multicultural education and teacher qualification affect anti-immigrant attitudes, International Studies in Sociology of Education, 27:1, 42-59, DOI: 10.1080/09620214.2018.1425895.
Hossein Bar, Mohammad Osman. (2007). Collective Identity and Attitudes Toward Democracy in Iran, unpublished doctoral dissertation. Faculty of Social Sciences, Allameh Tabatabaei University. [In Persian].
 
Houman, Heydarali. (2006).The Practical Guide to Qualitative Research. Tehran: Samt publication. [In Persian].
Javadi, Mohammad Javad. (2000), multicultural education as an approach to education, Journal of Education, 16(3):24-31. [In Persian].
Johnson, Oral. (2011). Dose multicultural education improve student racial attitudes? Journal of Studies.42(8),1252-1274.
Keyhan, Javad. (2015). Analysis of the Position of Multicultural Education in the Content of Persian & Social Sciences Curriculum in elementary education by Shannon Entropy Method, Academic Journal of Educational and College Studies, 4 (12): 79-95. [In Persian].
Khosravi, Rahmatollah; Mehrmohammadi, Mahmoud; Mousapour, Nematollah & Fathi Vajargah, Kourosh. (2014), An Essay on Schwab’s Practical Theory" and its Implications for Decentering Decision Making about Curriculum, Journal of Curriculum Studies, 8 (32); 2014, 127-158. [In Persian].
Lin, Jing. (2007). Love, peace, and wisdom in education: Transforming education for peace. Harvard Educational Review, 77(3), 362-365.
McCarthy, Thomas. (2006). Multicultural Cosmopolitanism: Remaks on the Idea of Universal History. Forthcoming in Stephen Schneck, ed. Letting Be: Fred Dallmayr's Cosmopolitical Vision.
Mohammadi, Azad; Parvin, Ehsan & Mohammadi, Samad. (2013). A multicultural curriculum, a must-miss in Iran's centralized education system. Proceedings of the First National Conference on Multicultural Education. Orumiyeh: West Azarbaijan Branch of Iran Curriculum Studies Association... [In Persian].
Moorehead, Robert. (2011). Minorities and Education in Multicultural Japan: An Interactive Perspective, Book Reviews. Edited by Ryoko Tsuneyoshi and H. Kaori. London and New York: Okano & Sarane Spence Boocock.
Mousapour, Nematollah; Falahati, Leyla & Mazinan, Mehdi. (2018). A Study of the Effects of Informal Curriculum of Teacher Training University on Realization of Educational Goals. Journal of Curriculum Studies. 12 (47); 1-36. [In Persian].
Nethsinghe, Rohan. (2012). Finding Balance in a Mix of Culture: Appreciation of Diversity through Multicultural Education. International Journal of Music Education, 30(4): 382-396.
Ngo, Bic. (2010). Doing ”Diversity” at Dynamic High: Problems and Possibilities of Multicultural Education in Practice. Education and Urban Society. 42(4): 473-495.
Noshadi, Mahmoudreza. Shamshiri, Babak. & Ahmadi, Habib. (2011). The Role and Function Social Education books (elementary and first secondary schools) in Shaping National Identity. Curriculum Research Quarterly, 3 (1): 139-167. [In Persian].
Sabaghpour, Aliasghar. (2017).Globalization, national sovereignty and ethnic diversity in Iran. Journal of National Studies.11(3); 143-161. [In Persian].
Sadeghi, Alireza. (2011). Multiculturalism and its relation to education. Educational Technology Development Journal, 28(4), 34-38. [Persian]
Saylor, Galen; Alexander, William & Lewis, Arthur. (2000). Curriculum Planning for Better Teaching and Learning. 4th Edition. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Shah Hasani, Shahrzad. (2009). Content analysis of social studies books of elementary school based on their content of ethnic, national and globalization components. Challenge and Opportunity of Globalization on the Curriculum (Conference of Curriculum Studies Association). [In Persian]
Taghipour, Hossein-Ali; Ghaffari, Hajar. (2010). "Study of the role of hidden curriculum in students 'disciplinary behavior from the perspective of principals and teachers of girls' middle schools in Khalkhal city in the academic year of 2009-2010. Education and evaluation (educational sciences), 2(2); 33-65. [In Persian]