ادیب حاج باقری، محسن؛ عربی متین آبادی، محمدجواد؛ قدیرزاده، زهرا؛ موجودی، حامد، انصاری پور، محمدمهدی (1396) علاقه دانشجویان به رشته تحصیلی خود و عوامل مؤثر بر آن: دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کاشان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 3(17):24-34.
ارفعی، کتایون؛ امیرعلی اکبری، صدیقه؛ علوی مجد، حمید (1387) علاقه مندی به تحصیل در رشته مامایی و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دانشگاههای علوم پزشکی تهران، مجله دانش و تندرستی، 3(1):28-32.
اسکندری فرزاد، صالحی، مهدی (1387) تأثیر انگیزه و علاقه بر رابطه سبک های تدریس- یادگیری و عملکرد درسی (مورد: دانشکده های کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه کردستان)، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، 4(2):101-114
امین بیدختی، علیاکبر و دارائی، مریم (1390). بررسی علل گرایش کمدانشآموزان دختر مستعد به رشتهی علوم انسانی در دبیرستانهای شهر سمنان، فصلنامهی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی،2(5)1-28.
بیدگلی، علی (1375). عوامل مؤثر در گرایش دانشآموزان نسبت به انتخاب شاخه فنی و حرفهای. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان.
حسین پور، مریم (1394). چالشهای فرهنگی و اقتصادی در هنرستانهای فنی و حرفهای و کار و دانشکاردانش، اولین کنفرانس بینالمللی حسابداری، مدیریت و نوآوری در کسبوکار.
خادم مسجدی، حمید، نوروزی، داریوش (1395). نقش والدین و همکلاسیهایی که از فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده میکنند بر انتخاب رشتهی تحصیلی دانشآموزان (شهر دوشنبه تاجیکستان)، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 12(42)، 56-41.
شفیعآبادی، عبدالله (1389). راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی (مفاهیم و کاربردها). تهران: انتشارات سمت.
شکاری، عباس، صدیقی ارفعی، فریبرز (1389). عوامل اجتماعی، خانوادگی و فردی مؤثر انتخاب رشتههای فنی و حرفهای دانشآموزان، مجله تازههای پژوهش در برنامه درسی، دوره جدید، 1(1)، 48-35.
صافی، احمد (1383). راهنمایی تحصیلی در مدارس ایران (راههای موفقیت در تحصیل)، تهران، نشر روان.
عسگری، نجمی، سالاری، زبیده، عامری پور، لیلا (1395). بررسی علل گرایش کم دانشآموزان دختر مدارس خاص به رشته علوم انسانی، فصلنامه مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، 2(13)، 182-171.
قره آغاجی ناهید، میراحدی مژده (1393) بررسی میزان انگیزه و علاقه دانشجویان کارشناسی رشته رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نسبت به انتخاب شغل و یا ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در سال 1391، توسعه ی آموزش جندی شاپور، 5(2):148-155.
کشتی آرای، نرگس، یوسفی، علیرضا و موسوی، سهیلا (1391). تناسب نیازهای بخش صنعت با آموزشهای فنی و حرفهای، هنرستانهای دخترانه و پسرانه( مطالعه موردی شهرستان فلاورجان(، فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(2)،119-138..
موحد محمدی، حمید؛ علیرضایی، مینا، شعبانعلی فمی، حسین؛ پورآتشی، مهتاب (1393). بررسی عوامل مؤثر بر کیفیت آموزشهای متوسطة کشاورزی مطالعه موردی: مرکز آموزش کشاورزی حاجی آباد هرمزگان، تحقیقات اقتصاد و توسعة کشاورزی ایران، 45(1)105-114.
موسوی، سید محمد (1392). بررسی عوامل مؤثر در انتخاب رشتههای فنی و حرفهای از سوی دانشآموزان پسر در استان سمنان، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
مهدویان، علیرضا؛ کرمی نوری ، رضا(1385) اثرات توجه، سطوح پردازش و علاقه به موضوع درس بر حافظه آشکار و نهان دانشجویان، تازه های علوم شناختی، 8(4): 22-32.
نعمت اللهی، علی (1386). عوامل مؤثر در انتخاب رشته تحصیلی و علایق شغلی دانشآموزان سال اول متوسطه دبیرستانهای پسرانه شهرستان تکاب، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.
نیرومند، علی (1386) ضرورت ارتقاء و ترویج آموزشهای فنی و حرفهای در مشاغل دولتی و آزاد. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه پیام نور کرمان.
Adams, A. & Salome, A. A. (2014). Factors affecting the choice of science subjects among female students in Jigawa Metropolis, Nigeria. Creative education, 5(14): 1296-1304.
Çınar, H., Döngel, N., & Söğütlü, C. (2009). A case study of technical and vocational education in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 1(1): 160-167.
Garcia, P. R. J. M. Restubog, S. L. D. Toledano, L. S. Tolentino, L. R. &Rafferty, A. E. (2011). Differential moderating effects of student-and parent-rated support in the relationship between learning goal orientation and careerdecision-making self-efficacy. Journal of Career Assessment, 20(1): 22-33.
Gonçalves, J., & Ferreira, J. A. (2015). The planning of strategy: a contribution to the improvement of spatial planning. Land Use Policy, 45, 86-94.
Gushue, G. V. Scanlan, K. R. Pantzer, K. M. & Clarke, C. P. (2006). Therelationship of career decision-making self-efficacy, vocational identity, andcareer exploration behavior in African American high school students. Journal ofCareer Development, 33(1): 19-28.
Hollander, A., & Mar, N. Y. (2009). Towards achieving TVET for all: the role of the unesco-unevoc international centre for technical and vocational education and training. In International handbook of education for the changing world of work (pp. 41-57). Springer Netherlands.
Longenecker, E. I., & Barnum, A. J. (2017). The problem of secondary education completion: The case study of Cape Verde, a small island developing state. International Journal of Educational Development, 53, 48-57.
Mouzakitis, G. S. (2010). The role of vocational education and training curricula in economic development. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2(2): 3914-3920.
OECD. (2010). Reviews of Vocational Education and Training - Learning for Jobs, OECD, Paris.
Pavlova, M. & Chunlin.H. (2009). Final Report on Project of Developing Innovative Approaches in Education for Sustainable Development in Curriculum Reform TVET China. Zhejiang Technology Institute of Economy, Hangzhou, China.
Rozas-Vásquez, D., Fürst, C., Geneletti, D., & Almendra, O. (2018). Integration of ecosystem services in strategic environmental assessment across spatial planning scales. Land use policy, 71, 303-310.
Scott I, Wright B, Brennis F, Berret p, McCaffrey I. Career choice of new medical students at tree Canadian universities: family medicine versus specialist medicine. CMAJ 2007; 53(11): 1956- 7.
UNESCO-UNEVOC. (2006). UNESCO-UNEVOC Participation in Formal Technical and Vocational Education and Training Programmes Worldwide: An Initial Statistical Study, UNESCO-UNEVOC International Centre for Technical and Vocational Education and Training, Germany.
Waldman, D. A., & Korbar, T. (2004). Student assessment center performance inthe prediction of early career success. Academy of Management Learning &Education, 3(2): 151-167.
Winthrop, R. (2011). Education in Africa- the story is not over. Curr. Hist. J. Contemp. World Aff. 110 (736):191–195.
Woods, D. (2008). The impact of vocational education and training on transition to work for young people in Australia. Education & Training, 50, 465- 483.
Zarifis, G. (2003). Post-school Vocational Training Initiatives for Young Adults in Greece: the case of IEKs (Vocational Training Institutes). Research in Post-Compulsory Education, 8 (2), 153-178.