انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986103720150823Teacher s Experiences of Teaching in the Sixth Grade: A Phenomenological Studyتجارب معلمان از تدریس در پایه ششم ابتدایی، در اولین سال تغییر نظام آموزشی (جستاری پدیدار شناسانه)52260763FAیوسف ادیبدانشیار برنامهریزی درسی و هیئت علمی دانشگاه تبریزسعیده زارعدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریزمحمدرضا عزتیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریزJournal Article20180422پایه ششم ابتدایی بر اساس تغییر در ساختار نظام آموزش مدرسهای ایجاد شده است. موفقیت تغییر در برنامه درسی و تحولات آموزشی به عوامل متعددی وابسته است. در این میان معلمان به عنوان یکی از عوامل، نقش اساسی بر عهده دارند. این مطالعه به دنبال فهم تجارب معلمان پایه ششم در اولین سال تدریس بوده است، رویکرد تحقیق کیفی و روش آن پدیدارشناسی بوده است. در این راستا دادههای مورد نیاز با استفاده از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته از 11 معلم پایه ششم جمع آوری گردید. نمونه گیری بر اساس هدف انجام و تا اشباع دادهها ادامه یافت. برای اطمینان از صحت یافته ها، آنها را با مدارک و شواهد دیگر (سه سوسازی) و ارجاع مجدد دادههای تحلیل شده به مصاحبه شونده، مورد آزمون مجدد قرار گرفت. در تحلیل دادهها براساس روش اسمیت، چهار مقوله شامل: 1) دانش نظری و عملی معلم 2) نگرانیهای معلم 3) نارساییهای برنامه و 4) جذابیتهای تغییر، به دست آمد. معانی استخراج شده از تجربه معلمان نشان داد که آنها خواستار حضور در فرایند تدوین برنامه بودند، هرچند، اهداف و روشهای برنامه درسی را با عملکرد قبلی خود در تعارض میدیدند. معلمان نگران عدم تناسب محتوا با زمان و از هم گسیختگی میان تجربیات قبلی و جدید دانشآموزان به دلیل فقدان عنصر پیوستگی در تغییر بودند. آموزشهای نا کافی، حجم محتوای زیاد، عدم توازن زمان با اهداف، کیفیت و کمیت منابع و وسایل آموزشی ناکافی نارساییهایی ملموس برای اجرای برنامه درسی به همراه داشتهاند. علیرغم همه این معضلات تغییر جذابیتهایی داشته که معلمان آنها را در روش تدریس و موضوعات میدیدند.https://www.jcsicsa.ir/article_60763_e4074b5c901ee0cc45c56160717004cb.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986103720150823Effects of Teaching Science by Education Management Model on Academic Achievement and Problem-solving Skills Students at Sixth Gradeتأثیر تدریس با الگوی مدیریت آموزش بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی و مهارت حل مسئله دانشآموزان سال ششم ابتدایی234060764FAیونس امیراحمدیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمیرضوان صفیان بلداجیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمیJournal Article20180422الگوی مدیریت آموزش، نظریهای جدید و همخانوادهی الگوهای پردازش اطلاعات است که بر سازماندهی اطلاعات و ساختن مفاهیم در روندی استقرایی- قیاسی به منظور توانمندتر شدن دانشآموز در یادگیری، درک بهتر روابط میان اطلاعات، پرورش مهارتهای بنیادی تفکر و ... تأکید دارد. هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر تدریس علوم تجربی با استفاده از الگوی مدیریت آموزش بر پیشرفت تحصیلی و مهارت حل مسئله دانشآموزان سال ششم دوره ابتدایی است. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی بوده و با استفاده از طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه انجام شده است. در این تحقیق جامعه آماری 58 نفر از دانشآموزان پسر پایه ششم در یکی از دبستانهای دولتی ناحیه 2 شهرری است و انتخاب نمونه به صورت تمام شماری در سال تحصیلی 94-93 انجام گرفت و جهت تحلیل دادههای آماری از تحلیل کواریانس و تی مستقل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد که آموزش علوم تجربی با استفاده از الگوی مدیریت آموزش بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تأثیر مثبت دارد و مهارت حل مسئله دانشآموزان را بهبود میبخشد.https://www.jcsicsa.ir/article_60764_a03ace6163014703f4303f28514310cc.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986103720150823An Analysis of Sixth grade Farsi Book Based on Components of Critical Discourse Analysisتحلیل کتاب فارسی ششم ابتدایی بر اساس مؤلفه های گفتمان شناسی انتقادی415860765FAمحمدحسن کریمیاستادیار دانشگاه شیرازشهرزاد حسنشاهیاستادیار دانشگاه شیرازفهیمه کشاورزیدانشجوی دکتری مطالعات برنامهدرسی دانشگاه شیرازرضا ناصری جهرمیدانشجوی دکتری مطالعات برنامهدرسی دانشگاه شیرازJournal Article20180422هدف کلی از انجام این پژوهش، بررسی و تحلیل مؤلفههای گفتمان مدار کتاب فارسی ششم دبستان بر اساس الگوی تحلیل انتقادی گفتمان بود که از الگوی نظری تحلیل انتقادی گفتمان ون لیوون استفاده شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش، کمّی و از نوع توصیفی است. جامعه مورد نظر کتاب فارسی پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 92-91 و نمونه مساوی جامعه است. نتایج نشان داد که مؤلفه اظهار آشکار بیش از مؤلفههای حذف و اظهار پنهان تصویرسازی شده است.https://www.jcsicsa.ir/article_60765_7047a2b8eb88134c0dfd17e9ce564dd5.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986103720150823An Investigation of Intended Scientific Principles from Objectives in Thought and Research (TAR) Course in Sixth Gradeبررسی میزان رعایت اصول علمی قصد شده مربوط به عنصر اهداف در درس تفکر و پژوهش پایه ششم ابتدایی598060766FAمجید بحرینی بروجنیعضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرداحمدرضا نصر اصفهانیهیأت علمی دانشگاه اصفهانکبری سپهری بروجنیاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکردJournal Article20180422هدف پژوهش، بررسی میزان رعایت اصول علمی قصد شده مربوط به عنصر اهداف در درس تفکر و پژوهش پایه ششم بوده است. نوع پژوهش کاربردی و روش آن از نوع پیمایشی است. اطلاعات بهصورت کمّی و کیفی (ترکیبی) جمعآوری شد. جامعه آماری بخش کمّی، مدرسان، مؤلفان، کارشناسان و معلمان در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری بوده است. برای انتخاب نمونه، چون جامعه آماری مدرسان و مؤلفان محدود بود، بنابراین از طریق سرشماری اقدام و از همه آنها نظرسنجی به عمل آمد (44 نفر). برای بقیه گروهها از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده و به ترتیب، 18 و 264 نفر انتخاب شد. در بخش کیفی، از 95 کلاس درس مشاهده و با 180 نفر از کارشناسان، مدرسان و معلّمان مصاحبه هدفمند، انجام گرفت. دادهها از طریق پرسشنامه، مصاحبه و مشاهده گردآوری شد. برای تعیین روایی، از روایی محتوا و روایی سازه استفاده گردید. پایایی پرسشنامهها به روش آلفای کرونباخ، پایایی مشاهدهها از روش پایایی مشاهدهگر مربوط به ملاک و برای پایایی مصاحبهها به روش پیادهسازی عینی و دقیق گفتار مصاحبه شوندگان عمل شد. طبق نظر معلّمان و کارشناسان تا حدودی (55/3=، طبق نتایج مشاهدهگران در حد کم (80/2=)، اصول علمی قصد شده مربوط به عنصر اهداف، در درس تفکر و پژوهش بکارگیری شده است.https://www.jcsicsa.ir/article_60766_e4463311b810b2c0f2b8e55b2d7e78be.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986103720150823A comparative evaluation study in “thinking and research textbook of 6th grade primary schools” and Philosophy for children (P4C) program.بررسی نحوه ارزشیابی در برنامه درسی تفکر و پژوهش سال ششم ابتدایی و مقایسه آن با ارزشیابی در برنامه فلسفه برای کودکان8110260767FAمصطفی بیگدلوکارشناسی ارشد برنامهریزی درسی دانشگاه خوارزمی تهرانمجید علی عسگریعضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران؛ گروه مطالعات برنامه درسییحیی قائدیعضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی تهران؛ گروه فلسفه تعلیم و تربیتJournal Article20180422<span lang="AR-SA">هدف</span><span lang="FA"> این مقاله</span><span lang="AR-SA">، بررسی و مقایسه نحوه ارزشیابی در</span><span dir="LTR">" </span><span lang="AR-SA">برنامه</span><span lang="AR-SA">درسی</span><span lang="AR-SA">تفکر و پژوهش در</span><span lang="AR-SA">پایه</span><span lang="AR-SA">ششم ابتدایی" با برنامه</span><span lang="AR-SA">فلسفه</span><span lang="AR-SA">برای</span><span lang="AR-SA">کودکان است.</span><span lang="AR-SA">بهمنظور</span><span lang="AR-SA">تحقق این</span><span lang="AR-SA">هدف،</span><span lang="AR-SA">سؤالات</span><span lang="AR-SA">پژوهش</span><span lang="AR-SA">در</span><span lang="AR-SA">دو</span><span lang="AR-SA">حیطه</span><span lang="AR-SA">ارزشیابی در</span><span lang="AR-SA">برنامه</span><span lang="AR-SA">درسی</span><span lang="AR-SA">تفکر و پژوهش در</span><span lang="AR-SA">پایه ششم ابتدایی</span><span lang="AR-SA">ایران</span><span lang="AR-SA">و</span><span lang="AR-SA">ارزشیابی</span><span lang="AR-SA">برنامه درسی فلسفه</span><span lang="AR-SA">برای</span><span lang="AR-SA">کودکان و</span><span lang="AR-SA">وجوه</span><span lang="AR-SA">قوت و ضعف</span><span lang="AR-SA">آنها</span><span lang="AR-SA">در زمینه ارزشیابی موردبررسی</span><span lang="AR-SA">قرارگرفته</span><span lang="AR-SA">است. در</span><span lang="AR-SA">این</span><span lang="AR-SA">پژوهش پنج مقوله یعنی، فلسفه ارزشیابی، اهداف ارزشیابی، روشهای ارزشیابی، ابزار ارزشیابی و ارزشیابیکنندگان در دو برنامه مورد مقایسه قرار گرفتند. جامعه</span><span lang="AR-SA">آماری</span><span lang="AR-SA">پژوهش</span><span lang="AR-SA">شامل</span><span lang="AR-SA">کتابهای</span><span lang="AR-SA">درسی</span><span lang="AR-SA">تفکر و پژوهش ششم ابتدایی ایران</span><span lang="AR-SA">و</span><span lang="AR-SA">راهنمای</span><span lang="AR-SA">آنهاست</span><span lang="AR-SA">که</span><span lang="AR-SA">در</span><span lang="AR-SA">سال </span><span lang="FA">۱۳۹۱</span><span lang="AR-SA"> توسط</span><span lang="AR-SA">دفتر</span><span lang="AR-SA">تألیف</span><span lang="AR-SA">و</span><span lang="AR-SA">تدوین</span><span lang="AR-SA">کتب</span><span lang="AR-SA">درسی</span><span lang="AR-SA">تهیهشده</span><span lang="AR-SA">است و همچنین</span><span lang="AR-SA">پژوهش قائدی و دیباواجاری (</span><span lang="FA">۱۳۹۰)</span><span lang="AR-SA"> در خصوص نحوه ارزشیابی برنامه</span><span lang="AR-SA">فلسفه</span><span lang="AR-SA">برای</span><span lang="AR-SA">کودکان</span><span lang="AR-SA">با</span><span lang="AR-SA">عنوان "پیشنهاد چارچوبی برای ارزشیابی برنامه درسی فلسفه برای کودکان" میباشد. ابزار</span><span lang="AR-SA">مورداستفاده</span><span lang="AR-SA">در</span><span lang="AR-SA">این</span><span lang="AR-SA">پژوهش</span><span lang="AR-SA">اسناد، مدارک</span><span lang="AR-SA">و کتابهای مربوط</span><span lang="AR-SA">به برنامه</span><span lang="AR-SA">درسی تفکر و پژوهش ایران</span><span lang="AR-SA">و</span><span lang="AR-SA">برنامه</span><span lang="AR-SA">فلسفه</span><span lang="AR-SA">برای</span><span lang="AR-SA">کودکان</span><span lang="AR-SA">است. پژوهش</span><span lang="AR-SA">حاضر</span><span lang="AR-SA">از</span><span lang="AR-SA">نوع</span><span lang="AR-SA">تحقیق</span><span lang="AR-SA">کیفی است</span><span lang="AR-SA">که</span><span lang="AR-SA">به</span><span lang="AR-SA">مقایسه</span><span lang="AR-SA">نحوه ارزشیابی دو</span><span lang="AR-SA">برنامه مذکور</span><span lang="AR-SA">پرداخته است. نتایج نشان میدهد علیرغم آنکه مشابهتهایی بین دو برنامه از جهت ارزشیابی وجود دارد اما در زمینه کمی یا کیفی بودن، فرآیندمحور یا هدف محور بودن، انواع روشهای ارزشیابی، ابزار ارزشیابی و ارزشیابیکنندگان با یکدیگر تفاوت دارند. </span>https://www.jcsicsa.ir/article_60767_10de89b9ba3aab996be490131c9a4f8a.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986103720150823An Investigation of Curriculum Function based on Art Education at Sixth Grade in Science Course with a Focus on Components of Iran Educational Systemبررسی عملکرد برنامه درسی مبتنی بر تربیت هنری در درس علوم تجربی پایه ششم ابتدایی با توجه به مؤلفههای نظام آموزشی در ایران10312060769FAمهسا انتظامیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد، علوم و تحقیقات تهران، مدرس دانشگاه آزاد تهران مرکزمریم سیف نراقیاستاد دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهرانعزت الله نادریاستاد دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20180422در این مقاله به بررسی عملکرد برنامه درسی مبتنی بر تربیت هنری در درس علوم تجربی پایه ششم با توجه به مؤلفههای نظام آموزشی در ایران، پرداخته شده است. مؤلفههای تربیت هنری در نظام آموزشی که از سند برنامه درسی ملی استخراج شده شامل؛ پرورش حواس، ایجاد حس زیبایی شناسی، قدرت تخیل و خلاقیت، ایجاد مهارتهای زبانی، خلق آثار هنری است. با در نظر گرفتن عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روشهای تدریس، ارزشیابی) چک لیستی با توجه به مؤلفههای تربیت هنری تهیه و تدوین شد که دارای روایی و پایایی مناسبی بود. نمونه مورد نظر 60 نفر از دانشآموزان پایه ششم بود. آموزش با توجه به مؤلفههای تربیت هنری در درس علوم پایه ششم توسط معلم آموزش دیده در درس علوم در گروه آزمایش طی جلسات معینی انجام پذیرفت و معلم در پایان هر جلسه در چک لیست مربوطه، با توجه به عملکرد هر یک از دانشآموزان علامت گذاری مینمود. نتایج نشان میدهد؛ تدریس معلم در مؤلفههای تربیت هنری؛ پرورش حواس و ایجاد حس زیباشناسی و خلق آثار هنری نتایج مثبت و معناداری در درس علوم در پی داشته است و باعث رشد این خصوصیات در دانشآموزان گروه آزمایش شده است، و این در حالیست که در مؤلفههای قدرت تخیّل و خلاقیت و ایجاد مهارتهای زبانی، برنامه درسی تربیت هنری نتوانسته است تغییرات مثبت و معناداری در عملکرد دانشآموزان به وجود آورد.https://www.jcsicsa.ir/article_60769_2a051fa8560d24f5d64d891207fe8621.pdf