انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986186820230522The Experience of First Grade Kurdish Students in Dealing with School Discourseتوصیف تجربه دانشآموزان کورد پایه اول در مواجهه با گفتمان مدرسه132153039FAسارا احمدزادهدانشگاه خوارزمی تهرانزهرا نیک نامگروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایراننعمت الله فاضلیدانشیار انسان شناسی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ایرانJournal Article20210411The purpose of this study is to narrate the difficulties of cultural transition between three cultures of family, classroom and education system for a first grader Kurdish student when beginning primary school. This research applied a critical autoethnography approach and the data were collected from three sources. The first experience was lived experiences of the first researcher as a first grader; the second the narration of experiences from current first graders as expressed by the researcher as their teacher; and the third the experiences of 21 teachers and mothers. The data analysis was conducted based on the principles proposed by Ellis and Buchner. When a Kurdish child enters school and classroom culture, s/he does not find many of the cultural elements of his or her family, including language, customs, and cultural values. With the help of her mother and teachers, she often learns the escape routes to success and promotion without internalizing many of the values of school culture.هدف این مقاله، روایت دشواریهای گذار فرهنگی دانشآموز کورد پایه اول میان سه فرهنگ (خانواده، کلاس درس و نظام مدرسهای)، در آغاز ورود به اول دبستان میباشد. روش این پژوهش خودمردم نگاری انتقادی بود. دادهها از سه منبع، نخست تجارب زیسته محقق اول به عنوان دانشآموز کلاس اول، منبع دوم روایت تجارب دانشآموزان پایه اول امروز از زبان محقق به عنوان معلم آنها و منبع سوم تجارب 21 نفر از معلمان و مادران، گردآوری شده است. تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس اصول مطرح از سوی الیس و بوچنر صورت گرفت. وقتی کودک کورد، پا به دنیای فرهنگ مدرسه و کلاس درس میگذارد، بسیاری از عناصر فرهنگی خانواده خود از جمله زبان، آداب و رسوم و ارزشهای فرهنگی را نمییابد. او اغلب به کمک مادر و معلمان گریزگاههایی برای موفقیت و ارتقا به پایه بالاتر بدون درونی کردن بسیاری از ارزشهای فرهنگ مدرسه را میآموزد.https://www.jcsicsa.ir/article_153039_6080e0500315bd2385695ad3e8526139.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986186820230522Typology of the Elementary Exemplary Teachers' Perceptions of Teaching: A Phenomenographic Studyگونهشناسی ادراک معلمان نمونه ابتدایی از تدریس: یک مطالعه پدیدارنگارانه3356150619FAحسین چهارباشلواستادیار گروه علوم تربیتی و مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران0000-0002-8837-7739مجید علی عسگریگروه مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران0000-0001-8160-9756خلیل غلامیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه کردستان0000-0002-4132-0524نعمت اله موسی پورگروه آموزش ابتدایی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان0000-0002-0985-0736Journal Article20211204The main purpose of this research is to examine the typology of the elementary exemplary teachers' perceptions of the concept of teaching from the perspective of practical knowledge discourse. To this aim, the qualitative research approach and phenomenography research method were used. As the sample, eleven elementary teachers from all grades in Sari (Iran) were selected using criterion type purposeful sampling with maximum diversity. And the research data were collected through field notes, semi-structured interviews, and stimulated recall interviews during the academic year until data saturation was reached. The content analysis was used for data analysis at 5 levels. The findings showed that the participants adopted three content-oriented, critical-community-based, and learner-centered orientations to teaching. Among these orientations, the learner-centered orientation is a more desirable approach in terms of the concept of teaching in actual teaching practice. Also, it was concluded that the realization of teaching-learning strategies of the national curriculum document is subject to changing teachers' perceptions of teaching and reforming the culture of instruction and the social expectations of teachers.هدف اصلی این مقاله، گونه شناسی ادراک معلمان نمونه ابتدایی از تدریس از منظر گفتمان دانش عملی است. در این راستا، از رویکرد کیفی و روش پژوهش پدیدارنگاری استفاده شد. 11 معلم نمونه ابتدایی از تمام پایهها از سطح شهرستان ساری به روش نمونهگیری هدفمند، از نوع ملاکی با حداکثر تنوع با رعایت اصل اشباع نظری انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق یادداشتهای میدانی، مصاحبه نیمهساختارمند و مصاحبه بازسازیشده در طول یکسال تحصیلی گردآوری شد. برای تحلیل دادهها، از رویکرد تحلیل محتوا در پنج سطح استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد معلمان مورد مطالعه، سه رویکرد محتوامحوری، انتقادیجامعه محوری و یادگیرندهمحوری نسبت به مفهوم تدریس دارند. از بین رویکردها، رویکرد یادگیرنده محوری، رویکردی جامعتری از مفهوم تدریس میباشد. همچنین، تحقق راهبردهای یاددهی- یادگیری سند برنامه درسی ملی در گرو تغییر وضعیت ادراک معلمان از تدریس، اصلاح فرهنگ آموزش و انتظارات اجتماعی از معلمان است.https://www.jcsicsa.ir/article_150619_1b61b0e91dd5ac6ad319798cea985904.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986186820230522Technological Entrepreneurship Curriculum in Elementary School: A Systematic Review Methodویژگی های برنامه درسی کارآفرینی فناورانه در دوره ابتدایی5778161726FAسمیه خاوریدانشجوی دکترای برنامهریزی درسی، گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان ایرانفرهاد سراجیاستاد مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان ایران0000-0003-1479-5919محمد رضا یوسف زاده چوسریاستاد مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی دانشگاه بوعلی سینا، همدان ایران0000-0002-1667-1859Journal Article20220428The present study seeks to explain the elements of technological entrepreneurship curriculum in elementary school. This research was done through a qualitative approach and a systematic review method. The data were analyzed using specialized keywords related to the technology entrepreneurship curriculum and their search in valid scientific databases as well as library studies until March 2021. Finally, 44 sources were analyzed and coded and the findings indicated that technology entrepreneurship curriculum emphasized education of students' technological entrepreneurship qualifications in the goal component, a combination of theory and practice in the content component, practical and problem-based activities in the component of learning activitie, action-oriented and authentic education in the component of learning strategies; also it highlighted "evaluation for learning" in the field of evaluation. In the end, it is concluded that the technological entrepreneurship curriculum will be the main need of elementary school students to create jobs and develop knowledge-based and technology businesses.هدف مقاله حاضر، تبیین عناصر برنامه درسی کارآفرینی فناورانه در دوره ابتدایی بود. پژوهش با رویکرد کیفی و روش مروری سیستماتیک انجام شد. با استفاده از کلیدواژههای تخصصی مرتبط با برنامه درسی کارآفرینی فناورانه تا ماه مارس 2021، مقالات و کتابها مورد بررسی قرار گرفت و 44 منبع معتبر بررسی و تحلیل شد. نتایج نشان داد برنامه درسی کارآفرینی فناورانه در مؤلفه هدف بر پرورش صلاحیتهای کارآفرینی فناورانه دانشآموزان؛ در مولفه محتوا بر محتوای نظری و عملی؛ در مولفه فعالیتهای یادگیری به فعالیتهای عملی و مبتنی بر مسئله؛ در مولفه راهبردهای یادگیری بر آموزش عمل محور و اصیل؛ و همچنین در زمینه ارزشیابی بر «ارزشیابی برای یادگیری» تأکید دارد. در پایان نتیجهگیری میشود برنامه درسی کارآفرینی فناورانه نیاز اصلی دانشآموزان دوره ابتدایی برای ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و فناور خواهد بود.https://www.jcsicsa.ir/article_161726_4331d967cf1a406910024cc342936876.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986186820230522Components trait of Cognition-based Mathematics Curriculum: A Research Synthesis Studyاستفاده از روش سنتزپژوهی برای شناسایی مؤلفههای برنامه درسی ریاضی مبتنی بر رویکرد شناختی79110153037FAمحبوبه زادشیردانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییعلیرضا عصارهاستاد گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران ; ایرانسهیلا غلام آزادپژوهشگر، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
(پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش)محمدرضا امام جمعهدانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران - ایران0009-0008-7020-8938Journal Article20211207This research was conducted using a qualitative research method of synthesis research with the aim of identifying the components trait of mathematics curriculum with a cognitive approach. The studied sources include all valid scientific articles in this field. Through regular searches in databases, 384 scientific articles were identified based on input criteria and finally 24 articles were selected based on output criteria for final analysis. To provide information, a worksheet designed by the researcher was used to report and record the information of the initial research, and to analyze the findings, a six-step Roberts’s synthesis model was used. According to the findings, the characteristics of the ten elements of the Mathematics course was presented with a cognitive approach. The results also generally showed that the mathematics curriculum with a cognitive approach is a program related to the real life of learners in which the skills of thinking, problem solving, reasoning and learning activities are very important. In this program, various and flexible educational solutions can be used based on the characteristics provided in relation to each of the elements.مقاله حاضر با روش پژوهش کیفی از نوع سنتزپژوهی با هدف شناسایی ویژگی مؤلفههای برنامه درسی ریاضی با رویکرد شناختی انجام شد. منابع مورد مطالعه شامل کلیه مقالات علمی معتبر در این زمینه میباشد که با توجه به جستجوی منظم در پایگاههای اطلاعاتی براساس معیارهای ورودی تعداد 384 مقاله علمی شناسایی و در نهایت براساس معیارهای خروجی 24 مقاله جهت تحلیل نهایی انتخاب شد. برای فراهم آوردن اطلاعات ازکاربرگ طراحیشده توسط محقق برای گزارش و ثبت اطلاعات پژوهشهای اولیه استفادهگردید و جهت تحلیل یافتهها از الگوی شش مرحلهای سنتزپژوهیروبرتس استفاده شد. طبق یافتههای به دستآمده ویژگیهای مؤلفههای دهگانه برنامه درسی ریاضی با رویکرد شناختی ارائه گردید. همچنین نتایج به نشان دادند برنامه درسی ریاضی با رویکرد شناختی برنامهای مرتبط با زندگی واقعی فراگیران است که در آن مهارتهای تفکر، حلمسئله، استدلال و فعالیت فراگیر بسیار حائز اهمیت است. در این برنامه میتوان از راهکارهای آموزشی متعدد و قابلانعطافی استفاده نمود که براساس ویژگیهای ارائه شده در رابطه با هریک از مؤلفه ها باشد.https://www.jcsicsa.ir/article_153037_f3315419a88427b1b1b1ebdaaf3d95dd.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986186820230522Investigating the situation of primary education in deprived areas And designing and validating an appropriate model
(Case study of Musian area)بررسی وضعیت آموزش ابتدایی در مناطق محروم و طراحی و اعتباریابی الگوی مناسب (مطالعه موردی منطقه موسیان)111146161732FAجواد شیرکرمیدانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.علیرضا فقیهیاستادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.مژگان محمدی نائینیاستادیار گروه علوم تربیتی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.Journal Article20220103The aim of this study was to investigate the education status of deprived areas it has been done by case study of Musian region and using quantitative and qualitative methods. The statistical population included management, deputies, administrative experts, leaders and primary school teachers in Musian district and the sample size determined through Morgan table and census methods (quantitative part) and also using theoretical saturation criterion (qualitative part). The content validity of the questionnaire was confirmed by experts. Also, the reliability of the questionnaire was determined by calculating Cronbach's alpha coefficient through SPSS software, 0.79. Data validity and data based results Approved by participants and peer review after corrections. also given that after retesting and re-coding and determining the degree of agreement of the identifiers, the total reliability has been above 0.70, it can be said that the codes have good reliability. In general, it can be said that the problems of education are related to a range of external and internal aspects such as manpower, educational programs and facilities, culture and geographical conditions, poverty and lifestyle.مقاله حاضر با هدف بررسی وضعیت آموزش مناطق محروم با مطالعه موردی منطقه موسیان و با استفاده از روشهای کمی و کیفی انجام شده است. جامعه آماری شامل مدیریت، معاونین، کارشناسان اداری، راهبران و آموزگاران مقطع ابتدایی منطقه موسیان بود و حجم نمونه از طریق جدول مورگان و سرشماری (بخش کمی) و نیز با استفاده از معیار اشباع نظری (بخش کیفی) تعیین شد. روایی محتوایی پرسشنامه توسط کارشناسان مورد تأیید قرار گرفت و نیز پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ از طریق نرمافزار SPSS، 79/0 تعیین شد. روایی دادهها و نتایج دادهبنیاد از طریق تأیید شرکتکنندگان و بررسی همکاران پس از اصلاحات مورد تأیید قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه پس از بازآزمایی و کدگذاری مجدد و تعیین میزان توافق شناسهها پایایی کل بالای 70/0 بوده است، میتوان گفت کدگزارهها از پایایی مناسبی برخوردارند. در کل، میتوان گفت مشکلات آموزش و پرورش با طیفی از جنبههای بیرونی و درونی از قبیل نیروی انسانی، برنامهها و امکانات آموزش و پرورش، فرهنگ و شرایط جغرافیایی، فقر و سبک زندگی در ارتباط است.https://www.jcsicsa.ir/article_161732_c9223bb6e57c7cace7406281347b2a0a.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986186820230522Pathology of Virtual Teaching of Reading and Writing Skills of First Grade Elementary Students Pakdasht Cityآسیب شناسی آموزش غیرحضوری مهارتهای خوانداری و نوشتاری دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهرستان پاکدشت147170161736FAعلیرضا امینی زریناستادیار دانشکده رفاه دانشگاه غیر انتفاهیزهرا شفیعیدانشکده رفاهزهرا ربانیدانشکده رفاهJournal Article20220608The present study was conducted with the aim of pathology of virtual teaching of reading and writing skills in the first grade of elementary school in Pakdasht city. The research was applied in terms of purpose, and based on this, a qualitative research design was used. The participants of the research included 15 first grade elementary teachers of Pakdasht city and 7 specialists and experts from the educational research and planning organization and the textbook authoring office, who were selected based on the purposeful sampling method with theoretical saturation quality. Next, the findings related to the interviews were analyzed by the grand theory method and Strauss and Corbin coding. The results indicated pathologies including method-based, goal-oriented, content-oriented, evaluation-oriented, teaching-learning, activity-oriented, need-based and context-oriented pathologies, and also pathologies related to materials and resources and facilities, learner-oriented, and teacher pathologies. It was the axis that affects the process of non-attendance education.مقاله حاضر با هدف آسیبشناسی آموزش غیرحضوری مهارت خواندری و نوشتاری پایه اول ابتدایی در شهرستان پاکدشت انجام گرفت. پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر این اساس از طرح پژوهش کیفی و روش داده بنیاد استفاده گردید. مشارکتکنندگان پژوهش شامل 15 نفر از معلمان پایه اول ابتدایی شهرستان پاکدشت و 7 نفر از متخصصان و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و دفتر تالیف کتب درسی بودند که بر اساس روش نمونهگیری هدفمند با معیار اشباع نظری انتخاب شدند. در ادامه یافتههای مربوط به مصاحبهها با روش داده بنیاد و کدگذاری اشتراس و کوربین مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج نشان دهنده آسیب هایی شامل آسیب روش محور، آسیب هدف محور، آسیب محتوا محور، آسیب ارزشیابی محور، آسیب فعالیت یاددهی-یادگیری محور، آسیبهای نیاز و زمینه محور، آسیبهای مرتبط با مواد و منابع و امکانات، آسیب یادگیرنده محور و آسیب معلم محور بود که فرایند آموزش غیرحضوری را تحت تاثیر قرار میدهد.https://www.jcsicsa.ir/article_161736_5d0b6c9c8b5e1abe03bff66e39881928.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986186820230522Identifying and validating the desirable features of the four elements of the curriculum based on problem-solving skills in Social Studies Instruction in the bachelor course of elementary educationشناسایی و اعتباریابی ویژگیهای مطلوب عناصر چهارگانه برنامه درسی مبتنی بر مهارتهای حل مسئله آموزش مطالعات اجتماعی دوره کارشناسی آموزش ابتدایی171196161737FAاحد رحمانیدانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی - واحد علوم و تحقیقات-تهران - ایران0000-0003-4959-3559علیرضا عصارهاستاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران (نویسنــده مسئــول).قدسی احقراستاد پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، تهران، ایران.0000000349754586Journal Article20220523The present research was conducted with the aim of identifying the desirable features of the four elements of the curriculum based on problem-solving skills in teaching social studies in the elementary education bachelor course of Teacher Training University which was operationalized with a mixed research method, i.e. sequential exploratory design (qualitative-quantitative). First, by analyzing the qualitative content of 53 internal and external sources (1970-2022) related to the research topic, as well as 23 semi-structured interviews with experts who were purposefully selected the characteristics of the elements were identified. Then, based on these findings, a necessary questionnaire was prepared and validation was done with the participation of 36 experts and the validity of the questionnaire was calculated by Lawshe's method (CVI = 0.80) and its reliability was calculated by Cronbach's alpha (CAC= 0.98). As a result, the objectives 22 characteristics, content 24 characteristics, teaching-learning strategies 17 characteristics, and evaluation 18 characteristics were approved by experts. Based on this, it could be said that the curriculum with these features can play a significant role in improving the problem solving skills and professional training of student elementary teachers.مقاله حاضر با هدف شناسایی ویژگیهای مطلوب عناصر چهارگانه برنامه درسی مبتنی بر مهارتهای حل مسئله آموزش مطالعات اجتماعی دوره کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان انجام شده است، که با روش تحقیق آمیخته یعنی طرح اکتشافی متوالی (کیفی- کمَی) عملیاتی گردید، ابتدا با تحلیل محتوای کیفی 43 منبع داخلی و خارجیِ (1970-2022 م) مرتبط با موضوع تحقیق و همچنین 23 مصاحبه نیمه ساختاریافته با متخصصان که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند، ویژگیهای عناصر شناسایی گردید، سپس براساس این یافتهها پرسشنامه لازم تنظیم و با مشارکت 36 متخصص، اعتباریابی صورت پذیرفت، که روایی پرسشنامه با روش لاوشه (80/0 = CVI) و پایایی آن با آلفای کرنباخ (98/0 = CAC) محاسبه گردید. در نتیجه اهداف با 22 ویژگی، محتوا 24 ویژگی، راهبردهای یاددهی- یادگیری 17 ویژگی، و ارزشیابی 18 ویژگی مورد تأیید متخصصان قرار گرفت، براین اساس میتوان گفت برنامه درسی مورد نظر با این ویژگیها میتواند در ارتقا مهارتهای حل مسئله و تربیت حرفهای دانشجو معلمان ابتدایی نقش بسزایی داشته باشد.https://www.jcsicsa.ir/article_161737_4fc8f1d9752c3c30df90529d64a816f5.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986186820230522Model of Professional Competence Educational Leaders in Elementary Educationطراحی و اعتبارسنجی الگوی صلاحیت حرفه ای راهبران آموزشی در دوره ابتدایی197222161740FAصدیقه غلامی علویدانشگاه تربیت مدرسجواد حاتمیاستاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرسمحمود مهرمحمدیاستاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانابراهیم طلاییدانشیار گروه تعلیم و تربیت
دانشکده علوم انسانی
دانشگاه تربیت مدرس
تهران
ایران0000-0001-7954-9888Journal Article20220716The current research was conducted with the aim of designing and validating the model of professional competence of educational leaders in elementary school. The research method was practical in terms of purpose and was mixed in order to collect information. The statistical population of the research was the sources related to the research, the experts in the field of curriculum, educational management and leadership, as well as the expert activists of the curriculum, which were selected using purposive and snowball sampling. The data collection tools were noting, semi-structured interviews and questionnaires which were analyzed by qualitative content analysis and Delphi, respectively. The results of the research showed that the model of professional competence of educational leaders consisted of basic competencies, including five categories of personality traits, mental skills, belief and moral competencies, knowledge and interpersonal and communication skills. Specialized competencies included optimal curriculum management, optimal management of the teaching-learning process, and supervision and Educational assessment. Also, professional competencies included support and professional growth of teachers, organizational and professional abilities, management and leadership, and knowledge of the situation and culture, each category consists of indicators.مقاله حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی صلاحیت حرفهای راهبران آموزشی در دوره ابتدایی انجام شده است. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به جهت گردآوری اطلاعات آمیخته است. جامعه آماری منابع مرتبط با پژوهش، صاحبنظران حوزه برنامه درسی، مدیریت و رهبریآموزشی و کنشگران خبره برنامه درسی میباشند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها فیشبرداری، مصاحبه نیمهساختاریافته و پرسشنامه بود که با تحلیل محتوای کیفی و روش دلفی تحلیل شدند. نتایج نشان میدهد الگوی صلاحیت حرفهای راهبران متشکل از سه مضمون شایستگیهای پایه شامل ویژگیهای شخصیتی، مهارتهای ذهنی، شایستگیهای اعتقادی و اخلاقی، دانش و مهارتهای میانفردی و ارتباطی، شایستگیهای تخصصی شامل مدیریت بهینه برنامه درسی، مدیریت بهینه فرایند یاددهی-یادگیری و نظارت و ارزیابی آموزشی و شایستگیهای حرفهای شامل حمایت و رشد حرفهای معلمان، تواناییهای سازمانی و حرفهای، مدیریت و رهبری و شناخت موقعیت و فرهنگ است که هر مقوله متشکل از شاخصهایی میباشد.https://www.jcsicsa.ir/article_161740_7882dcf7b1cf864db2d6e842cbbea18f.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986186820230522A STEAM-based Educational Package based on Design Thinking Model and the Effectiveness on 6th Grade Elementary Studentsطراحی بسته آموزشی استیممحور بر اساس مدل تفکر طراحی و بررسی اثربخشی آن بر دانشآموزان پایه ششم ابتدایی223246150163FAمرتضی زارعیدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندر عباس، ایرانحسین زینلی پوردانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگانعبدالوهاب سماویدانشیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه هرمزگان0000-0002-8660-6622Journal Article20211121The purpose of this study was to develop a STEAM-based educational package and investigate its effects on attitude, problem solving ability and creativity of 6<sup>th</sup> grade elementary school students in Bushehr, Iran. The design thinking model was used to design the training package. The research design was quasi-experimental with pre-test and post-test with experimental group and control group. The study sample consisted of 44 individuals who were randomly assigned into experimental and control groups by available sampling method. The data were collected based on three questionnaires: Hepner and Kruskov's problem-solving skills, Ellie and Schaefer's creativity, and Aiken science attitude tester. The Cronbach's alpha coefficients was 0.90, 0.948 and 0.97 respectively. The training package was designed based on the background check and the formation of a focus group. The face validity of the training package was confirmed using the opinion of experts. The statistical population of this study was 6<sup>th</sup> grade male students in the academic year 2021-2022. Based on the findings, it could be concluded that the STEAM-based educational package increased problem-solving ability, creativity and a positive attitude towards the experimental sciences course.هدف این مقاله تدوین بسته آموزشی استیممحور و بررسی تأثیر آن بر نگرش، توانایی حلمسئله و خلاقیت دانشآموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر بوشهر بود. جهت طراحی بسته آموزشی از مدل تفکر طراحی استفاده شد. طرح پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه آزمایش و گروه گواه است. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان پسر پایه ششم در سال تحصیلی 1401-1400 میباشد. نمونه مورد بررسی 44 نفر از دانشآموزان بود که با روش نمونه گیری در دسترس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. گردآوری دادهها بر اساس سه پرسشنامه مهارت حلمسئله هپنر و کروسکوف، خلاقیت الی و شیفر و نگرش سنج علوم ایکن صورت گرفت که ضریب آلفای کرنباخ آنها به ترتیب90/.، 948/. و 97/. به دست آمد. طراحی بسته آموزشی بر اساس بررسی پیشنیه و تشکیل گروه کانونی انجام شد. روایی صوری بسته آموزشی با استفاده از نظر متخصصان تأیید شد. بر اساس یافتهها میتوان نتیجهگیری کرد که بسته آموزشی استیممحور موجب افزایش توانایی حل مساله، خلاقیت و نگرش مثبت نسبت به درس علوم تجربی شد. <br />کلید واژه ها: استیم، علوم تجربی، حل مساله، خلاقیت، نگرشhttps://www.jcsicsa.ir/article_150163_81095efcd8d566d25344607e84c2a5ed.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986186820230522Constructing a Standardized Tool to Assess Effective Elementary Schoolsساخت ابزار میزانشده برای سنجش مدارس اثربخش دوره ابتدایی247288150611FAسارا پیرحیاتیدانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهرانکیوان صالحیدانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران0000-0001-8673-4248ولی الله فرزاددانشیار گروه روانشناسی دانشگاه خوارزمیعلی مقدم زادهدانشیار بخش تخصصی پژوهش و سنجش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران0000-0002-3960-5037رضوان حکیم زادهدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران0000-0002-3182-9319بلال ایزانلواستادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20211001The present study seeks to develop and standardize a measurement tool for effective elementary schools. To this end, as the first step, 70 indicators were identified with reference to the related literature and the opinions of teachers and experts. In the second step, the opinions of 11 experts were employed to check the content validity. The construct validity was further examined based on the opinions of 643 public elementary school teachers in the city of Tehran, Iran, selected by two-stage cluster sampling method, using factor analyses. The reliability of the given tool was also determined through the test-retest method, the Cronbach’s alpha coefficient, and the Omega index. The study results revealed that the developed measurement tool had desirable psychometric properties and it could be administered as a standardized instrument to assess the quality of effective elementary schools.مقاله حاضر، با هدف ساخت و میزانکردن ابزاری برای سنجش مدارس اثربخش در دوره ابتدایی انجام شد. در گام اول و بر اساس پیشینه پژوهش و نظرات آموزگاران و متخصصان، 70 نشانگر شناسایی شد. در گام دوم و به منظور بررسی روایی محتوا، از نظرات 11 نفر از خبرگان استفاده شد. روایی سازه بر اساس نظرات 643 آموزگار مدارس ابتدایی دولتی شهر تهران که به روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای انتخاب شده بودند، و با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی قرار گرفت. پایایی نیز از طریق روشهای بازآزمایی، آلفایکرونباخ و شاخص اُمگا تعیینشد. نتایج نشان داد که ابزارساختهشده از ویژگیهای روانسنجی مطلوبی برخوردار است و میتواند به عنوان ابزاری میزانشده برای سنجش کیفیت مدارس اثربخش مورد استفاده قرارگیرد.https://www.jcsicsa.ir/article_150611_4ea1db9340c45a0b425af20ae4b6a4e1.pdf