انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166020210522Art Education from Dewey's Point of View and a Critical Study of from the Scholars’ Perspectivesتبیین تربیت هنری از دیدگاه دیویی و بررسی انتقادی آن از منظر آراء اندیشمندان736131801FAمیثم غلام پوردانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانمحمود مهرمحمدیگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراننسرین اوضاعیگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایرانJournal Article20200726The present study aims to critically analyze and study artistic education with regard to the ideas presented by John Dewey. To this aim, the research method of critical philosophical exploration were employed and the target corpus included all sources including books, articles, and research studies related to the presented subject. The research samples were purposefully selected and the data were gathered through a list of collected notes and information which were later analyzed by verbal, visual and logical inference. Dewey's point of view was critically examined according to the educational viewpoints of Eisner, Greene and Allameh Jafari. According to the research findings, artistic education and aesthetics in ideas of Dewey is based on the aesthetic experiences, with a purpose of artistic education to gain the capacity to achieve aesthetic experiences, experience-based content, and problem-solving training method and also based on an attitude to explore and its evaluation is process based. Aesthetics is something that we can experience, and Dewey’s artistic education involves several implications for education.مقاله حاضر با هدف تحلیل و بررسی انتقادی تربیت هنری از دیدگاه جان دیویی انجام گرفته است. برای تحقق این هدف از روش پژوهش کاوشگری فلسفی انتقادی استفاده شده است. جامعه آماری در برگیرنده کلیه منابع اعم از کتابها، مقالات، مطالعات و پژوهشهای مرتبط با موضوع بوده است. نمونه پژوهش به صورت هدفمند انتخاب شدند. دادههای مورد نظر از طریق سیاهه یادداشت برداری گردآوری و اطلاعات به روش کلامی، تصویری و استنتاج منطقی تحلیل شد. در ادامه دیدگاه دیویی با توجه به آرای تربیتی آیزنر،گرین و علامه جعفری مورد بررسی انتقادی قرار گرفت. براساس یافتههای پژوهش، تربیتهنری و زیباشناسانه از دیدگاه دیویی مبتنی بر تجارب زیباشناسانه، هدف تربیت هنری توانمندی در کسب تجارب زیباشناسانه، محتوا تجربهمحور، روش تربیت حلمسئله و با توجه به روحیه کاوشگری و ارزشیابی به صورت فرآیندی میباشد. در نهایت براساس بررسی انتقادی انجام شده تربیت هنری دیویی از تأثر زیباشناسی قابل توجهی برخوردار است؛ اما از منظر محتوای زیباییشناسی از شرایط مساعد برخوردار نیست.<br /> https://www.jcsicsa.ir/article_131801_212bdb2217336a7cd3f219e4898ed0fc.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166020210522Community- Based Art Education in the Secondary Education Culture and Art Curriculumبررسی جایگاه آموزش هنر بر مبنای جامعه در کتابهای درسی فرهنگ و هنر دوره اول متوسطه3764113187FAسیده عطیه خاکبازدانشگاه الزهرازهرا رهبرنیادانشگاه الزهراعظیمه سادات خاکبازدانشگاه بوعلی سیناJournal Article20200421Community-based art education approach is introduced based on considering the importance of art education and aimed to establish a closer communication between society, culture and education. Therefore, the aim of the present study is to explain the placement of the community-based art education in the first phase of secondary education art curriculum. To achieve this aim, first the components of community-based art education approach have been explained. Then the art textbooks in the first phase of secondary education in the academic year 2017- 2018 have been analyzed based on those components. This study is a descriptive-applied research and quantitative and quantitative content analysis method has been conducted. The finding showed that out of 1523 cases of counting units, a total of 369 are related to this approach, of which the most emphasized is on the component of "Attention to differences in ethnic arts" (12.67%) and then "Introducing the arts of native / regional cultures" (8.33%). Two other components, "Interfering native / regional arts as educational experiences" (2.95%) and "Using the capacities of environmental education arts educational media" (0.26%), have not a noteworthy placement in these books. This research shows that although community-based art education approach in the curriculum in Iran is very much emphasized in theory, we have seen less of its effects in the content of the art curriculum in practice.رویکرد آموزش هنر بر مبنای جامعه با توجه به اهمیت بحث تربیت هنری و به قصد برقراری ارتباط نزدیکتر بین جامعه، فرهنگ و آموزش، مطرح شده است. از اینرو هدف مقاله، تبیین جایگاه آموزش هنر بر مبنای جامعه در برنامه درسی هنر دوره اول متوسطه است. این مقاله به روش تحلیل محتوای کیفی و کمی انجام گرفته است. جامعه و نمونه پژوهش با هم برابر بوده و شامل کتابهای درسی فرهنگ و هنر دوره اول متوسطه در سال تحصیلی 97-1396 بوده است. ابتدا مؤلفههای رویکرد آموزش هنر بر مبنای جامعه به روش تحلیل محتوای کیفی، از طریق کدگذاری و مقوله بندی کتابهای مورد مطالعه و رفت و برگشت با مبانی نظری پژوهش تدوین گردیده است که موجب استخراج چهار مؤلفه شده است. سپس کتابهای درسی فرهنگ و هنر دوره اول متوسطه ایران در سال تحصیلی 97 -1396 بر اساس آن مؤلفهها به شیوهی کمی تحلیل شده است. نتیجه تجزیه و تحلیل دادهها مبین آن است که از 1523 مورد واحد شمارش، در مجموع 369 مورد فراوانی در رابطه با این رویکرد میباشد که از این میان بیشترین تأکید بر مؤلفه «توجه به تفاوتهای هنرهای قومی» (67/12 درصد) و پس از آن «معرفی هنر فرهنگهای بومی/ منطقهای» (33/8 درصد) میباشد. دو مؤلفه دیگر، «دخالت دادن هنرهای بومی/ منطقهای به عنوان تجربیات آموزشی» (95/2 درصد) و «استفاده از ظرفیتهای انواع رسانههای آموزشی هنر مبتنی بر محیط» (26/0 درصد)، جایگاه درخور توجهی در این کتابها نداشتند.<br /> https://www.jcsicsa.ir/article_113187_41b7847d41b1672d203e20dbe0e9204a.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166020210522The Pattern of Value and Skill Related Consequences of Aesthetic Educationالگوی پیامدهای ارزشی و مهارتی آموزش زیبایی شناسی6598112939FAناهید مهرجودانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبمحمد نوریانعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوبداریوش نوروزیعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییمحمود عبایی کوپائیعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبJournal Article20200221The purpose of this study was to systematically study and present a meta-synthesis of theoretical models and research related to the consequences of aesthetic education based on attitudes (beliefs, values) and skills. The research approach was qualitative using a cross-cutting research methodology. The data were analyzed using inductive content analysis with a directional approach, in which recent research was systematically selected, and the content was analyzed and categorized. The study corpus included subject-related research published from 2000 to 2019 in reputable national and international academic data bases. Finally, among the 60 articles and books, 47 were selected by purposive sampling. First, the theoretical bases and the main themes were extracted, coded and classified. The results indicated the conceptual model in the three main classes of attitudes (beliefs, values), cognitive skills and practical (experimental) skills. It should be mentioned that categories overlap in some respects. The results of aesthetic education in the development of consequences such as understanding and enjoyment of beauty, social action, promotion of thinking, learning-based experiences and semantic connection with the real world were emphasized.
هدف مقاله، بررسی نظاممند و ارائه فراترکیبی از پژوهشهای مرتبط با پیامدهای آموزش زیباییشناسی براساس نگرشها (باورها، ارزشها) و مهارتها بود. رویکرد پژوهش، کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب با روش سنتز پژوهی بود. تجزیه و تحلیل دادهها با شیوه تحلیل محتوای استقرایی با رویکرد جهتدار انجام شد که پژوهشهای اخیر با روشی نظاممند انتخاب، واکاوی محتوایی و دستهبندی شدند. جامعه مورد بررسی، تحقیقات مرتبط با موضوع از سالهای 2000 تا 2019 منتشر در سایتهای معتبر داخلی و خارجی است. از مجموع 60 مقاله و کتاب، 47 نمونه به روش هدفمند انتخاب گردید و پایههای نظری و مضامین اصلی استخراج، کدگذاری و طبقه بندی شدند. نتایج نشانگر مدل مفهومی، در سه طبقه اصلی نگرشها (باورها، ارزشها)، مهارتهای شناختی و مهارتهای عملی(تجربی) میباشد. مقولهها در برخی از ابعاد همپوشانی دارند. نتایج، آموزش زیبایی شناسی را در توسعه پیامدهایی چون درک و لذت از زیبایی<strong>،</strong> کنش اجتماعی، ارتقاء تفکر، تجربیات یادگیری محور و ارتباط معنایی با دنیای واقعی مورد تأکید قرار داد.
https://www.jcsicsa.ir/article_112939_ba5256b0c0b6d7dcee125698fa384a0c.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166020210522Dimensions and Components of Art and Aesthetics and Analyzing it Based on the Resources and Views of John Deweyتبیین ابعاد و مؤلفههای هنر و زیبایی شناسی و تحلیل آن بر اساس آثار و آرای جان دیویی99126113113FAاکبر پرویزیدانشجوی دکتری فلسفه ی هنر، واحد سنندج، دانشگاه آزاد. اسلامی، سنندج، ایرانسید صادق زمانیگروه فلسفه ی هنر، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.مرزبان ادیب منشاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیانJournal Article20200928The purpose of this study is to explain the dimensions and components of art and aesthetics based on Dewey's ideas. The research method was document analysis and the analytical corpus included 10 Dewey's works related art and aesthetics and the measurement tool was a researcher-made check-list. The findings showed that art and aesthetics included dimensions such as: feeling, morality, unity, self-awareness, imagination development. Each one of these dimensions is composed of components that feeling with 11 components; unity with 10; morality with 10; self-awareness with 9; totalitarianism with 9; imagination with 8 respectively, have the highest to the lowest focus. Also, in the dimension of feeling, expressing emotions with 8 and cultivating attitudes and desires with 3; in the moral dimension, humility with 6 and sacrifice with 3; in the dimension of unity, integration with 7 and the relationship of the subject with the direct experiences of life with 3; in the dimension of self-awareness, recognizing one's ability with 6, abundance and caring for oneself with 3,in the dimension of totalitarianism, wholeness with 8 and comprehensiveness with 3, had the highest and lowest frequency, respectively. <br /> هدف مقاله حاضر، تبیین ابعاد و مؤلفههای هنر و زیبایی شناسی بر اساس آثار دیویی[1] میباشد. روش پژوهش تحلیل اسنادی است. جامعه تحلیلی، 10 اثر از آثار مرتبط با هنر و زیبایی شناسی دیویی را در بر میگیرد. ابزار اندازه گیری، سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته بود. یافتهها نشان داد هنر و زیبایی شناسی شامل ابعاد: احساس، اخلاقیات، اتحاد، خوداگاهی،کل گرایی و تخیل است و هر یک از این ابعاد مرکب از مؤلفههایی است که احساس با 11مؤلفه؛ اتحاد با 10؛ اخلاقیات با 10؛ خوداگاهی با 9؛ کل گرایی با 9؛ تخیل با 8؛ به ترتیب از بیشترین و کمترین میزان توجه برخوردار هستند. همچنین در بعد احساس، ابراز احساسات با 8 و پرورش نگرشها و تمایلات با 3؛ در بعد اخلاق، تواضع با (6) و فداکاری با (3)؛ در بعد تخیل، شهود (6) و تجسم فکری با (2)؛ در بعد اتحاد، یکپارچگی با (7) و ارتباط موضوع درسی با تجارب مستقیم زندگی با (3) در بعد خوداگاهی، شناخت توانایی خود با (6) فراوانی و مراقبت از خویشتن با (3)، در بعد کلگرایی، همه جانبه نگری با (6 ) و جامعیت با (3) به ترتیب بیشترین و کمترین فراوانی را داشتند.<br /> https://www.jcsicsa.ir/article_113113_c8cb8786695562fc1f1cb32a0e5202aa.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166020210522The Effectiveness of Arts Education with Artistic Education Approach on Interest in Arts and Love of Learningبررسی تأثیر آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری بر علاقه به درس هنر و عشق بهیادگیری127146118895FAمیمنت عابدینی بلترکاستادیار و عضو هیأت علمی گروه علوم تربیتی، دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران0000-0002-5446-317Xملوکه رضایی زارچیکارشناسی ارشد دانشگاه آزاد واحد اردکانJournal Article20200802Art education is one of the basic functions of the educational system. However, today, art doesn’t have a proper place in Iranian curricula and art education is not taken seriously. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effects of arts education on artistic education approach to interest in arts and love of learning in students. The study population consisted of 44 elementary school male students in Yazd (Iran) and the final sample included 44 students divided into two groups of 22 students who were selected by alternative random sampling. The questionnaires of interest in lesson (CIS) and love of learning were employed to collect the data. The reliabilities of the questionnaires were 0.93 and 0.76 which were calculated based on Cronbach's alpha coefficient. The results also showed that art education with the approach of artistic education increased the interest in art lesson in students and also had a significant effect on their love of learning.
تربیت هنری به عنوان یکی از کارکردهای اساسیِ نظام آموزشی است. این در حالی است که امروزه هنر، در برنامه های درسی ایران از جایگاه مناسبی برخوردار نیست و تربیت هنری جدی گرفته نمیشود. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری بر علاقه به درس هنر و عشق به یادگیری در دانشآموزان انجام شد. جامعه پژوهش، دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهر یزد و نمونه شامل 44 نفر در دو گروه 22 نفره از دانش آموزان بودند که به روش نمونه گیری تصادفی جایگزینی انتخاب شدند. از پرسشنامههای علاقه به درس و عشق به یادگیری جهت گردآوری دادهها استفاده گردید. پایایی پرسشنامهها بر اساس ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب93/0 و 76/0 بدست آمد. نتایج نیز نشان داد که آموزش هنر با رویکرد تربیت هنری باعث افزایش علاقه به درس هنر در دانش آموزان شده و همچنین تأثیر معناداری در عشق به یادگیری آنان داشته است. https://www.jcsicsa.ir/article_118895_2686cbf279a366b5a7985adda5bbad3a.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166020210522National Identity Representation in the Newly Developed and Old High School English Language Textbooksمقایسه میزان حضور مولفههای هویت ملی در کتابهای قدیم و جدید زبان انگلیسی نظام آموزش و پرورش رسمی ایران147174100337FAسید بهنام علوی مقدممدیر گروه زبانهای خارجی دفتر تالیف کتب درسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشیمهدیه افراسیابیاداره آموزش و پرورش منطقه 16 تهرانJournal Article20200723National identity and education could be considered as the main constituents of humans’ personality. This article was designed to discuss the levels of national identity components represented in the newly developed high-school English Language textbook, “English for Schools: Prospect Series” in contrast to the old English Language textbook of the Ministry of Education “The Right Path to English”. The methods used for this purpose included a descriptive-analytic (documentary) research method and the content analysis. The research findings indicated that national identity components such as nation, culture, religion, geography, politics, ethnics and sub-cultures and national symbols are easily and richly observed among pictures and words of the newly-developed textbook. In addition, there was a significant difference between the new and old textbooks regarding the appearance of the constituents of national identity. The findings of this research could be applicable for authors and material developers in ministry of education in Iran.
مسئله هویت ملی میتواند به عنوان یکی از عناصر مهم تشکیل دهنده شخصیت فرد و بارزترین نوع هویت جمعی به شمار رود. از طرفی نظام آموزش و پرورش از جمله عناصر اصلی شکل دهنده هویت فردی افراد جامعه است، لذا بررسی کتابهای آموزشی و مواد درسی به عنوان اصلی ترین بخشهای این مهم میتواند زمینه ساز ایجاد بسترهای مناسب رشد و ارتقا هویت افراد جامعه باشد.
پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان حضور مولفههای هویت ملی در کتابهای قدیم و جدید زبان انگلیسی آموزش و پرورش رسمی ایران صورت پذیرفته است. روش مورد استفاده برای تحقق بخشیدن به این هدف، روش توصیفی-تحلیلی از نوع کتابخانه ای (اسنادی)و تحلیل محتوای کتابهای تازه تالیف زبان انگلیسی دوره متوسطه اول با عنوان (English for schools: Prospect Series) و کتابهای زبان انگلیسی دوره راهنمایی قدیم (The Right Path to English) است. در این راستا ابعاد مختلف هویت ملی از جمله ابعاد ملی، فرهنگی، مذهبی، جغرافیایی، سیاسی، اقوام و خرده فرهنگها و نیز نمادهای ملی مورد بحث و بررسی قرار میگیرد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که ابعاد مختلف هویت ملی را میتوان در قالب تصاویر و کلمات کتابهای تازه تالیف زبان انگلیسی به وضوح مشاهده کرد و این امر در مقایسه با کتابهای دوره راهنمایی قدیم بسیاردقیق تر و بیشتر مورد توجه مولفان قرار گرفته اند و تفاوت معناداری در نمود مولفههای مورد بررسی مشاهده میگردد. https://www.jcsicsa.ir/article_100337_aeebbb0b107e810c94c1a33f190f098e.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166020210522Designing and validating the optimal model of music education curriculumطراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش موسیقی175215131806FAحبیب اله صیرفیدانشجوی دکترای برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد مرند ، دانشگاه ازاد اسلامی ، مرند ، ایرانجعفر قهرمانیاستاد یار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی واحد مرند دانشگاه آزاد اسلامی مرند ایرانداود طهماسب زاده شیخلاردانشیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز ایرانJournal Article20201206The aim of this study was to design and validate the optimal model of music education curriculum in secondary school and music conservatories. The research method was consecutive exploratory mixed (qualitative and quantitative). Participants in the study included education and music specialists in the country and music teachers in music conservatories. The samples were selected purposefully. Data collection tools in the qualitative part were interviews and in the quantitative part were questionnaires. The validity of the instrument was internal validity in the qualitative part and content validity in the quantitative part. To increase the reliability of the quality section, interviews were conducted with a previous schedule. In the quantitative part, an agreement coefficient of 0.86 was obtained. To analyze the data, qualitative content analysis with inductive approach and Delphi method was used. The results of the qualitative part showed the characteristics of the desired model of music education curriculum in the ten elements of AKKER and the results of the quantitative part also showed the high validity of the mentioned model.پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش موسیقی در دوره متوسطه دوم و هنرستانهای موسیقی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع آمیخته (کیفی و کمی) اکتشافی متوالی بود. شرکت کنندگان در پژوهش شامل متخصصان تعلیم و تربیت و موسیقی در کشور و معلمان آموزش موسیقی در هنرستانهای موسیقی بودند. انتخاب نمونهها به صورت هدفمند انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه بود. روایی ابزار در بخش کیفی از نوع روایی درونی و در بخش کمی از نوع روایی محتوایی بود. برای افزایش پایایی بخش کیفی، مصاحبه ها با یک برنامه قبلی انجام می گرفت. و در بخش کمی نیز با استفاده از ضریب توافقی معادل86/0 به دست آمد. برای تحلیل دادهها از تحلیل محتوای کیفی با رویکرد استقرایی و از روش دلفی استفاده شد. نتایج بخش کیفی ویژگیهای الگوی مطلوب برنامه درسی آموزش موسیقی را در عناصر ده گانه اکر و نتایج بخش کمی نیز اعتبار بالای الگوی مذکور را نشان داد.<br /> https://www.jcsicsa.ir/article_131806_6152e7a33775635782d914bd21ca3f1e.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986166020210522Extended Abstracts And References In Englishچکیده های تفصیلی و منابع انگلیسی205244132919FAنعمت اله موسی پوراستاد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس0000-0002-0985-0736Journal Article20210602Art reveals the various capacities of the human mind to represent perceived meanings and realities. Providing a practical aspect for artistic education in the educational system is a prudent measure and brings about development in scientific, economic, social and moral dimensions. Dewey is the first theoretician among educators to think highly of the artistic approach or artistic thinking in the education system. The present study aims to critically analyze and study artistic education with regard to ideas of John Deweyfrom scholars’ perspectives.Art reveals the various capacities of the human mind to represent perceived meanings and realities. Providing a practical aspect for artistic education in the educational system is a prudent measure and brings about development in scientific, economic, social and moral dimensions. Dewey is the first theoretician among educators to think highly of the artistic approach or artistic thinking in the education system. The present study aims to critically analyze and study artistic education with regard to ideas of John Deweyfrom scholars’ perspectives.https://www.jcsicsa.ir/article_132919_8205f9e5278baa375c753c985d6c5bcc.pdf