انجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986155820201121Assessment of the Status of the Content Element in the Curriculum Implemented in the Undergraduate Course: Lifelong Learning Approachارزیابی وضعیت عنصر محتوا در برنامه درسی اجرا شده دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر رویکرد یادگیری مادامالعمر940118902FAپروین روشن قیاسگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهانجواد لیاقت دارگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانبی بی عشرت زمانیگروه علوم تریتتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه اصفهان. اصفهانفریدون شریفیانگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسیف دانشگاه اصفهان، اصفهان0000-0003-4911-8475Journal Article20200518The present study aims at assessing the status quo of the content of the curriculum implemented in the BA course of primary education at Teacher Training University via the lifelong learning approach. The study employed a descriptive-survey research method. The research population consisted of all professors of the department of educational sciences, Teacher Training University University, campuses of Isfahan province including 242 individuals. Using the proportionate-to-the-size stratified sampling method and observing the principle of randomness, 145 professors were selected as participants and data were collected through a researcher-made questionnaire. Finally, 103 copies of it were returned as the basis for analysis. The reliability of the instrument was obtained by calculating Cronbach's alpha coefficient as 0.94. Its validity was reviewed and confirmed by the experts and findings of factor analysis. Results indicated that the status quo of content of the BA elementary education curriculum is in a relatively desirable situation. Among the indicators, presenting learner-centered learning activities and emphasizing deep learning (problem-oriented) approaches have more desirable places than other indicators.<span lang="AR-SA" dir="RTL">هدف از </span><span lang="FA" dir="RTL">مقاله حاضر</span><span lang="AR-SA" dir="RTL">؛ ارزیابی وضعیت موجود</span><span lang="FA" dir="RTL"> محتوا در</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> برنامه درسی اجراشده دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان از منظر رویکرد یادگیری مادامالعمر بود که به روش توصیفی </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">–</span><span lang="AR-SA" dir="RTL"> پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش اساتید گروه علوم تربیتی پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان اصفهان به تعداد 242 نفر بود که با روش نمونه گیری </span><span lang="FA" dir="RTL">طبقهای </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">و </span><span lang="FA" dir="RTL">متناسب با حجم طبقات و با رعایت اصل تصادفی بودن، 145 استاد به عنوان نمونه انتخاب و </span><span lang="AR-SA" dir="RTL">جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامه محقق ساخته صورت گرفت که در نهایت 103 پرسشنامه مبنای تحلیل قرار گرفت. پایایی ابزار با محاسبه ضریب الفای کرونباخ 0.94 به دست آمد. روایی ابزار با نظر صاحبنظران و یافتههای تحلیل عاملی بررسی و تایید شد. یافتههای پژوهش نشان داد وضعیت محتوا در برنامه درسی دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی در وضعیت نسبتاً مطلوب قرار دارد. از بین شاخصها، ارائه فعالیتهای یادگیری یادگیرنده محور و تأکید بر رویکردهای یادگیری عمیق (مساله محوری) نسبت به سایر شاخصها از جایگاه بهتری برخوردار بوده و در وضعیت مطلوبی دارد.</span>https://www.jcsicsa.ir/article_118902_bc91a01f4254ecf95f823c117daaf788.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986155820201121Identify Professional Competencies of Preschool Educators for Curriculum Planningشناسایی صلاحیتهای حرفهای مربیان پیشدبستانی در فرایند برنامهریزی درسی4170118901FAعبداله پارساگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران0000-0003-0641-4282سعاد سداویگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازعلی بیرمی پورگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20200527This research is a descriptive-analytical study that used mixed method. The statistical population of the qualitative phase includes faculty members and experts in preschool education. The quantitative phase includes educators of Ahvaz (Iran) during 2017-2018. A total of 12 individuals we selected as the sample in qualitative phase by purposive and chain sampling. And in quantitative phase, 180 people were selected through stratified random sampling. The data were collected through semi-structured interviews and a researcher questionnaire. In qualitative part 4 main components and 48 components were identified, the qualitative findings were coded and categorized based on content analysis. The results showed that the educators do not have enough professional competency at all stages of the curriculum process and their mean score was significantly lower than the desired level. There were also significant and positive correlations between all research variables. The least correlations were between content selection with evaluation and the highest correlation was between needs assessment and teaching-learning patterns.این مقاله با هدف شناسایی صلاحیتهای حرفهای مربیان پیشدبستانی در فرایند برنامهریزی درسی از دیدگاه متخصصان، به روش آمیخته اکتشافی ناهمزمان، انجام شده است. مشارکتکنندگان در بخش کیفی 12 نفر از اساتید دانشگاهها و کارشناسان بودند که به روش هدفمند و زنجیرهای انتخاب شدند. جامعه آماری،180 نفر مربیان پیشدبستانی اهواز در سال 1397 بودند که با روش تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات بخش کیفی، مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته بود. در بخش کیفی 4 مؤلفه اصلی و 48 مؤلفه فرعی شناسایی شدند که بر اساس روش کدگذاری اشتراوس و کوربین کدگذاری و مقولهبندیشد. طبق نتایج، مربیان در تمام مراحل برنامهریزی درسی از صلاحیتهای حرفهای چندانی برخوردار نیستند و تفاوت آنها با میانگین مطلوب معنادار است. همبستگی همه متغیرها، مثبت معنادار است. کمترین همبستگی بین دو متغیر گزینش و سازماندهی محتوا با ارزشیابی و بیشترین همبستگی بین دو متغیر نیازسنجی و الگوهای یاددهی-یادگیری مشاهده شد.https://www.jcsicsa.ir/article_118901_d269315ae5af9d73720345c5dc062034.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986155820201121Identifying Competencies Components Related to Technology for Intended Curriculum of Primary Education Major based on the TPACKشناسایی مؤلفههای شایستگیهای مرتبط با فناوری برای برنامه درسی قصدشده رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان براساس TPACK71110118900FAفتح اله کوشکیدانشجوی دکتری رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی تهرانمحبوبه خسرویاستادیار رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائیمصطفی قادریدانشیار رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائیعلیرضا صادقیمدیر گروه رشته مطالعات برنامه درسی دانشگاه علامه طباطبائی تهران0000000305071783Journal Article20200430The present study sought to identify competencies components related to technology for intended curriculum of primary education field of Teacher Training University based on TPACK. The research method is synthesis research with deductive content analysis. The statistical corpus of research is related articles published from 2000 to 2020. The method of sampling was purposeful, gradual and continued to point of saturation and fisheries forms were employed as the data collection tool. The validity of findings was confirmed by reliability criterion and reliability of findings was obtained by audit method. The qualitative data analysis was performed using deductive categorical system and thematic coding. The findings showed that most important competencies components related to technology for intended curriculum of primary education field are based on TPACK, includes 23 components of technology knowledge, 16 components of technology content knowledge, 18 components of technology pedagogy knowledge and 19 components of technology pedagogy content knowledge.مقاله حاضر با هدف شناسایی مؤلفههای شایستگیهای مرتبط با فناوری برای برنامه درسی قصد شده رشته آموزش ابتدایی براساس TPACK انجام شد. روش پژوهش سنتزپژوهی همراه با تحلیل محتوای قیاسی است. میدان آماری ، مقالات مرتبط بین سالهای 2000 تا 2020 است. روش نمونه گیری هدفمند و تا مرحله اشباع ادامه یافت. ابزار گردآوری، فرمهای فیش برداری است. اعتبار یافتهها با معیار باورپذیری تأیید و به روش حسابرسی اطمینان پذیری از یافتهها حاصل شد. تجزیه و تحلیل دادهها به صورت کیفی با بکار بردن نظام مقوله قیاسی و کدگذاری موضوعی انجام شد. بررسی نتایج نشان داد که مهمترین مؤلفههای شایستگیهای مرتبط با فناوری برای برنامه درسی قصد شده رشته آموزش ابتدایی براساس TPACK، شامل 23 مؤلفه دانش فناوری، 16 مؤلفه دانش محتوای فناوری، 18 مؤلفه دانش پداگوژی فناوری و 19 مؤلفه دانش محتوای پداگوژی فناوری است.https://www.jcsicsa.ir/article_118900_e7dd62e4d824df345d2e46b18f48bf18.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986155820201121Evaluating the competency of the production and implementation of academic exams in students-teachers of Persian language and literatureارزشیابی شایستگى تولید و اجرای آزمونهای تحصیلی در دانشجومعلمان آموزش زبان و ادبیات فارسی111144120960FAحیدر قمریگروه آموزشی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایراننعمت اله موسی پورگروه آموزش ابتدایی، پردیس نسیبه، دانشگاه فرهنگیان0000-0002-0985-0736محمد شادرویمنشاستادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمیJournal Article20200519The present article assesses the competence of student-teachers in the field of teaching Persian language and literature in the fields of exam classification, exam planning, exam analysis, new methods and tools in assessment, and standardized exams. For this purpose, the evaluation method was used using a two-group assessment design. The statistical population of the undergraduate student-teachers' research in the field of Persian language and literature education and its statistical sample was selected from the mentioned student-teachers, including two entries, namely those admitted in 1394 and 1396. Among the two input groups, which numbered a total of 694 people, a sample of 283 people was tested. Data analysis shows that student-teachers have achieved the necessary competence in the five components examined. That is, in three components, at the intermediate level and in the classification component, the tests are qualified at a weak level. They are at a very weak level in the test design component. Therefore, it can be concluded that they have achieved the necessary professional competence in the production and implementation of academic exams.مقالۀ حاضر به سنجش میزان شایستگی دانشجومعلمان رشتۀ آموزش زبان و ادبیات فارسی در زمینههای دستهبندی آزمونها، طرحریزی آزمون، تجزیهوتحلیل آزمونها، روشها و ابزارهای جدید در سنجش، و آزمونهای هنجارشده میپردازد. بدین منظور از روش ارزشیابی با به کارگیری طرح سنجش دوگروهی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش دانشجومعلمان کارشناسی پیوستۀ رشتۀ آموزش زبان و ادبیات فارسی و نمونۀ آماری آن از بین دانشجومعلمان مذکور، شامل دو ورودی، یعنی پذیرفتهشدگان سالهای 1394 و 1396، انتخاب شد. از بین دو گروه ورودی که تعدادشان جمعاً 694 نفر بود، از نمونهای به حجم 283 نفر آزمون به عمل آمد. تحلیل دادهها نشان میدهد دانشجومعلمان در مؤلفههای پنجگانۀ بررسیشده، شایستگی لازم را احراز کردهاند. یعنی در سه مؤلفه، در سطحی متوسط و در مؤلفۀ دستهبندی آزمونها در سطحی ضعیف حائز شایستگی شدهاند. آنان در مؤلفۀ طرحریزی آزمون در سطحی بسیار ضعیف قرار دارند. لذا میتوان نتیجه گرفت که آنان در تولید و اجرای آزمونهای تحصیلی مجموعاً شایستگى حرفهای لازم را احراز کردهاند.https://www.jcsicsa.ir/article_120960_fbac18f354d52be875d06f441aec78df.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986155820201121Components of Teachers’ Professional Ethics: A Systematic Review Based on Wright’s Modelمؤلفه های اخلاق حرفه ای معلمان: مرور سیستماتیک براساس مدل رایت145174109377FAمیثم غلام پوردانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانهادی پورشافعیگروه علوم تربیتی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانمقصود فراستخواهگروه برنامه ریزی آموزش عالی، مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی.محسن آیتیگروه علوم تربیتی دانشگاه بیرجندJournal Article20200403the aim of present research is to analyze the components of teachers’ professional Ethics. approach of the present research is of descriptive and its method is systematic review on the Wright and colleague model (2007). The population consists of 623 articles about components of professional ethic of teachers, have been presented in valid scientific magazines between 2000 and 2020. Sample of the research is 29 articles, have been collected systematically and have been chosen by thematic monitoring of data. Based on data analysis, components of professional ethic of teachers were classified on 4 dimensions and in 14 factors. These dimensions include an individual dimension (consists of personality factors, perceptive skills, religious commitment and neatness in terms of one’s appearance), organizational dimension (consists of commitment, professional development and communication), social dimension (consists of social values and social relations) and teaching and learning process (consists of observing the educational rules, teaching content, method of teaching, assessment and research).هدف مقاله حاضر بررسی مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان است. رویکرد مقاله کیفی و روش آن مرور سیستماتیک براساس مدل رایت و همکاران (2007) است. جامعه پژوهش، متشکل از 623 مقاله درباره مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان است که بین سالهای 2000 تا 2020 میلادی در مجلات علمی معتبر ارائه شدهاند. نمونه پژوهش شامل 29 مقاله است که به صورت هدفمند جمع آوری و بر اساس پایش موضوعی دادهها انتخاب شدهاند. دادههای مقاله از تحلیل کیفی اسناد مورد مطالعه، گردآوری شدهاند. بر اساس تجزیه و تحلیل دادهها، مؤلفههای اخلاق حرفهای معلمان در 4 بُعد و 14عامل طبقهبندی شدند. این ابعاد شامل بُعدفردی (مشتمل بر؛ شخصیتی، مهارتهای ادراکی، تعهد دینی و آراستگیظاهری)، بُعد سازمانی (مشتمل بر؛ تعهد، توسعه حرفهای و ارتباطات)، بُعد اجتماعی (مشتمل بر؛ ارزشهای اجتماعی و مناسبات اجتماعی) و بعد فرآیند یاددهی و یادگیری (مشتمل بر؛ رعایت قوانین آموزشی، محتوا، تدریس، ارزشیابی و پژوهش) میباشد.https://www.jcsicsa.ir/article_109377_4d6abb7fa1187f64edb43b332577aed9.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986155820201121Evaluation of 6th grade elementary curriculum change in Koohrang city based on Fullan modelارزیابی تغییر برنامه درسی پایه ششم ابتدایی در شهرستان کوهرنگ بر اساس الگوی فولن175204118894FAسیدعباس رضویعضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز0000-0001-7716-6146رضا زمانی احمدمحمودیگروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهوازحمید فرهادی رادگروه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهوازJournal Article20200607The major aim of study was to evaluate the 6th grade elementary curriculum change based on the Fullan model from the viewpoint of teachers and school principals. The research method was mixed (explanatory). In the quantitative phase, the population was composed of teachers and principals of the primary schools of Koohrang city. Due to the small size of the population, all individuals were selected as samples (100 teachers and 50 principals). A researcher-made questionnaire was used to collect quantitative data. The reliability was calculated using Cronbach Alpha coefficient test (α=0.94) and its validity approved by 10 academic experts. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics (one sample t-test, independent t-test). In the qualitative section, 14 teachers and principals were interviewed. The interviews continued to reach the theoretical saturation. The Date were analyzed by qualitative content analysis method. According to the findings, from the point of view of the research participants, the curriculum characteristics (need clarity, complexity, quality/practicality) and local characteristics (district, school community, principal, and teacher) were not adequately addressed.هدف اصلی مقاله، ارزیابی تغییر برنامه درسی پایه ششم ابتدایی بود. از روش آمیخته از نوع تبیینی استفاده شد. در بخشی کمی، کلیه معلمان و مدیران مدارس ابتدایی دارای مدیرمستقل شهرستان کوهرنگ به روش سرشماری انتخاب شدند و پرسشنامه که روایی آن توسط 10 نفر از متخصصان علومتربیتی تایید شده بود در اختیار آنان قرار گرفت (94/0= α). در مجموع 150 پرسشنامه جمعآوری شد. برای تحلیل دادههای کمی، از آزمون تی تکگروهی و تی وابسته استفاده شد. در بخش کیفی نیز با مدیران و معلمان پایه ششم مصاحبه شد که با روش نمونهگیری هدفمند (از نوع موارد مطلوب) انتخاب شده بودند. مصاحبهها تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت و در مجموع 14 معلم و مدیر مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل مصاحبهها از روش تحلیل محتوای کیفی استفاده شد. نتایج نشان داد از دیدگاه معلمان و مدیران به ویژگیهای برنامه درسی و ویژگیهای محلی برنامه درسی به مقدار کافی توجه نشده است.https://www.jcsicsa.ir/article_118894_ee6472dd7e1bc01dc2ab6534cb7a1573.pdfانجمن مطالعات برنامه درسی ایرانمطالعات برنامه درسی1735-4986155820201121Dimensions and Components of Change for Teachers' Viewpoints in Entrepreneurial Training: A Qualitative Modelشناسایی ابعاد و مؤلفههای تغییر بینش دبیران برای آموزش کارآفرینانه بهمنظور ارائه یک مدل کیفی205228112941FAامرالله پارسا مهردانشجوی دکترای رشته برنامه ریزی درسی، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، میمه، ایرانرضا جعفری هرندیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران0000-0001-6533-6275فرهاد شفیع پور مطلقاستادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد محلات،دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران0000-0002-2764-9286Journal Article20200301the purpose of the present study was to determine the dimensions and components of teachers' change of vision patterns for the purpose of entrepreneurial education. The qualitative research phase included all secondary education experts of Isfahan Education Organization in six educational districts. The research corpus consisted of articles and documentation related to the research literature and interviews with 23 experts. The validation method was used to validate the research instrument and convergence method was used to validate the interviews. The content analysis was used to analyze the data and were categorized by open, axial and selective coding methods. Overall, the results showed that the dimensions and components of changing teachers' viewpoints for entrepreneurial education were based on open, axial, and selective coding textbooks, including 7 dimensions (teaching productivity, educational ethics, professional development, curriculum early, lesson). The research, reflection on curriculum, futures research and 110 items. This study showed that the model obtained from this research can be used to change teachers' viewpoints for entrepreneurial curriculum content.<strong> </strong>هدف مقاله حاضر، تعیین ابعاد و مؤلفههای الگوی تغییر بینش دبیران با هدف آموزش کارآفرینانه بوده است. روش مقاله حاضر کیفی از نوع پدیدار شناسی بوده است. محیط پژوهش شامل کلیه کارشناسان آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر اصفهان بوده است. نمونه گیری نظری تا حد اشباع بوده است. ابزار تحقیق شامل مقالات و مصاحبه با کارشناسان به تعداد 23 نفر بود. برای تأمین روایی ابزار تحقیق از روش تأییدپذیری و برای اعتباریابی از روش همگرایی مصاحبههای انجام شده استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل مضمون و کُدگذاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، ابعاد و مؤلفههای تغییر بینش دبیران با هدف آموزش کارآفرینانه مبتنی بر کُدگذاری باز، محوری و انتخابی، شامل 7 بُعد: بهره وری در تدریس، اخلاق آموزشی، رشد حرفهای، زودبازده سازی برنامه درسی، درس پژوهی، تأمل بر برنامه درسی، آینده پژوهی) و 110 گویه بوده است. این مقاله نشان داد، برای تغییر بینش معلمان جهت آموزش کارآفرینانه، میتوان از الگوی بدست آمده از این تحقیق استفاده کرد.https://www.jcsicsa.ir/article_112941_97e8cce5ec1e44e839cc80b9272447ba.pdf