TY - JOUR ID - 85706 TI - معلم و کاربست مواد برنامه درسی: طرحواره ای برای فهم برنامه درسی عملی شده در کلاس درس JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - جلیلی هزاوه, مهسا AU - نیکنام, زهرا AU - امانی طهرانی, محمود AU - علی عسگری, مجید AD - دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی AD - هیت علمی دانشگاه خوارزمی AD - سازمان پژوهش های آموزش و پرورش Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 13 IS - 51 SP - 81 EP - 104 KW - "نقش معلم " KW - " برنامه درسی طراحی شده" KW - "برنامه درسی عملی شده " KW - "کتاب‌های درسی " KW - "کاربست مواد برنامه درسی " DO - N2 - هدف این پژوهش، تحلیل مفاهیم و ایده‌های مرتبط با نقش معلم در طراحی و کاربست مواد برنامه درسی در پارادایم تفسیری است. روش این پژوهش کیفی است. و از منابع معتبر حوزه برنامه درسی به منظور فهم رابطه معلم با مواد برنامه درسی، در بافت کلاس درس استفاده شده است. پنج بخش الف) چیستی تصمیم‌گیری در برنامه درسی، ب)پارادایم‌ها و الگو‌های برنامه درسی عملی شده، ج)مفهوم مواد برنامه درسی، د)مفهوم طراحی مواد برنامه درسی و ه)نحوه کاربست مواد برنامه درسی. به منظور ارائه طرحواره‌ای در رابطه دو سویه معلم و مواد برنامه درسی در موقعیت‌های آموزشی مورد بحث قرار گرفته‌اند. یافته‌های پژوهش حاکی از این است که کاربست مواد برنامه درسی در کلاس درس توسط معلم برگرفته از نوع خوانش، تفسیر و ارزیابی او از برنامه درسی و تعاملات اجتماعی فرهنگی او درکلاس درس است. تصمیم‌‌گیری و عمل فکورانه معلم موجب سازگاری برنامه درسی با بافت کلاس درس، ارتقاء دانش محتوایی تربیتی و تسهیل فرایند یادگیری دانش‌آموزان می‌شود. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_85706.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_85706_e45d1eb57efe476cfcba54f86f0e24f9.pdf ER -