TY - JOUR ID - 85462 TI - طراحی الگوی نظام دستیابی به صلاحیت‌های موردانتظار معلمان هنر (دوره‌های ابتدایی و اول متوسطه) در دوره کارشناسی آموزش هنر JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - مهدیزاده تهرانی, آیدین AU - عصاره, علیرضا AU - مهرمحمدی, محمود AU - امام جمعه, محمدرضا AD - دانشگاه رجائی ، دانشکده علوم انسانی، گروه برنامه ریزی درسی AD - دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، دانشیار دانشکده علوم انسانی گروه برنامه درسی AD - گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران AD - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شهید رجایی، تهران - ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 13 IS - 50 SP - 109 EP - 142 KW - طراحی الگو KW - الگوی مفهومی KW - صلاحیت‌‌های معلمی KW - معلم هنر KW - آموزش هنر KW - تربیت معلم DO - N2 - هدف این پژوهش، طراحی الگوی نظام دستیابی به صلاحیت‌های موردانتظار معلمان هنر (دوره‌های ابتدایی و اول متوسطه) در دوره کارشناسی آموزش هنر است. برای نیل به این مقصود از رویکرد پژوهش آمیخته و روش کیو استفاده شده است. برای جمع­آوری اطلاعات، با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و تا رسیدن به حد اشباع نظری، نمونه­ای به حجم 15 نفر از متخصصین دانشگاهی در رشته‌های هنر و برنامه درسی انتخاب شده و با ایشان مصاحبه نیمه­ساختار یافته کیفی انجام شد. در بخش دوم (کمی) از مشارکت 15 نفر از معلمان هنر باسابقه برای وزن­دهی و دسته­بندی صلاحیت­ها کمک گرفته شد. داده­های گردآوری شده با روش تحلیل کیو مورد تجزیه و تحلیل و کدگذاری قرار گرفت. یافته­های این پژوهش، صلاحیت­های موردانتظار دانش­آموختگان دوره کارشناسی رشته آموزش هنر را در چهارسطح به­صورت یک نظام مارپیچی معرفی می‌کند و آنها را با نظام صلاحیت­های معلمی معرفی‌شده توسط کهلر (2006) و مهرمحمدی (1392) مقایسه می­کند. یافته­های این پژوهش علاو­ه ­براینکه می­تواند در مراحل مختلف برنامه‌ریزی درسی  مبتنی بر صلاحیت‌های معلمان هنر مورد استفاده قرار گیرد، چشم­اندازی جامع نسبت به آنچه که در طی دوره کارشناسی رشته آموزش هنر باید کسب شود، ارائه می­دهد. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_85462.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_85462_a81a1c524e09573487040f005de0a16a.pdf ER -