TY - JOUR ID - 82615 TI - تدوین استانداردهای مهارت‌ گوش دادن و سخن گفتن در دوره اول ابتدایی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - نجفی پازکی, معصومه AU - دادرس, محمد AU - دستجردی کاظمی, مهدی AU - صحرایی, رضامراد AD - سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی AD - دانشگاه تهران AD - دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشگاه علامه Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 13 IS - 48 SP - 107 EP - 140 KW - آموزش زبان فارسی KW - گوش دادن KW - سخن گفتن KW - دوره اول ابتدایی KW - استاندارد KW - مهارتهای زبانی DO - N2 - هدف پژوهش شناسایی و تدوین استانداردهای مهارت گوش دادن و سخن گفتنِ دوره اول ابتدایی است. اجرای این تحقیق کیفی است در دو بخش انجام ‌شد: ابتدا با مطالعه پیشینه برنامه‌درسی سایر کشورها استاندارد‌ مهارت‌های زبانی استخراج ‌شد. سپس با برگزاری جلسات گروه کانونی استاندارد آموزش مهارت‌های زبان فارسی تدوین شد. محتوای مورد بررسی، برنامه درسی کشورهای پیشرفته بود و برنامه درسی واشنگتن، جرجیا و انگلستان انتخاب شد. نتایج طرح نشان داد در آموزش زبان فارسی با توجه به سه مؤلفه ساختار، محتوا و کاربرد کریستال (1987) و لاهی (1988)، می‌توان مهارت‌ زبانی گوش دادن و سخن گفتن را به خرده‌مهارت‌های پردازش شنیداری، دستورآگاهی، گفتمان و التذاذ ادبی تقسیم کرد. با آموزش این خرده مهارت‌ها در پایان دوره اول ابتدایی دانش‌آموزان به توانش ارتباطی دست خواهند یافت؛ به بیان دیگر کسب این توانایی به معنی ایجاد توانش دستوری، توانش اجتماعی و توانش راهبردی هایمز (1972) و کنل و سواین (1980) خواهد بود.   UR - https://www.jcsicsa.ir/article_82615.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_82615_aa86a8e23ac24969a929856f2a0337f2.pdf ER -