TY - JOUR ID - 63757 TI - ارزیابی میزان همخوانی و همسویی برنامه درسی قصد شده، اجرا شده، کسب شده تفکر و پژوهش ششم ابتدایی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 12 IS - 46 SP - 149 EP - 170 KW - برنامه درسی قصد شده KW - برنامه درسی اجراشده KW - برنامه درسی کسب شده KW - تفکر و پژوهش DO - N2 - پژوهش باهدف ارزیابی همخوانی برنامه درسی تفکر و پژوهش ششم در سال 93 ـ 92 با روش توصیفی انجام شد.حجم نمونه ازجامعه آماری مدیران 50 ، معلمان 100 و دانش‌آموزان 250 نفر و سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و کل کتاب تفکر و پژوهش و راهنمای آن به شیوه تصادفی طبقه‌ای انتخاب گردید. داده‌های مورد نیاز برنامه قصد شده، اجرا شده و کسب شده از طریق تحلیل محتوا ، مشاهده و پرسشنامه گردآوری و با آزمون تی ، خی دو و همبستگی پیرسون تحلیل شد. نتایج حاکی از همخوانی ضعیف (%37) که نشان دهنده طراحی نامناسب بوده و در اجرا شامل آشنا نبودن با مبانی نظری، نگرش منفی و ضعف حرفه‌ای معلم، کمبود امکانات و تجهیزات، زمان آموزش می‌باشد. در مرحله کسب شده بیشترین همسویی بخش دانشی با نمرات پایانی و سهم دستیابی به اهداف نگرشی و عملکردی پایین بوده است.   UR - https://www.jcsicsa.ir/article_63757.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_63757_5e2ec237d26ef3050542fef65337cbb6.pdf ER -