TY - JOUR ID - 60938 TI - جستاری پیرامون «نظریه عملی» شوآب و دلالت های آن برای آزادسازی تصمیم گیری درباره برنامه درسی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - خسروی, رحمت اله AU - مهرمحمدی, محمود AU - موسی پور, نعمت الله AU - فتحی واجارگاه, کورش AD - دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی دانشگاه تربیت مدرس AD - استاد دانشگاه تربیت مدرس AD - دانشیار پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مأمور در دانشگاه فرهنگیان) AD - استاد دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 9 IS - 32 SP - 127 EP - 158 KW - نظریه عملی شوآب KW - برنامه درسی KW - آزادسازی تصمیم گیری DO - N2 - در مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی، ابتدا ابعاد مختلف نظریه «عملی» در قلمرو برنامه درسی از طریق مراجعه مستقیم به آثار ژوزف شوآب به‌عنوان بنیان‌گذار این نظریه، مطرح‌شده و سپس دلالت­های این نظریه برای یکی از موضوعات بحث‌برانگیز برنامه­ریزی درسی، یعنی آزادسازی تصمیم­گیری درباره برنامه درسی از سیطره تشکیلات مرکزی، موردبررسی قرار می­گیرد. به‌طور طبیعی، پاسخگویی به نیازهای مناطق مختلف از سوی یک مرکز ملی برنامه­ریزی درسی ممکن نیست. برای اینکه برنامه درسی با شرایط محیطی مناطق مختلف کشور سازگار شود بایستی این مناطق بتوانند برحسب ظرفیت­های خود به جریان تصمیم­گیری­ها ورود پیدا کنند. این مباحث در «نظریه عملی» شوآب با بحث تصمیم­گیری مبتنی بر موقعیت­های تربیتی عملی مرتبط است. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_60938.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_60938_ca4d4ba0ca6520dbc47498a6b22ab25e.pdf ER -