TY - JOUR ID - 60918 TI - امکان‌سنجی کاربرد رویکرد برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر مدرسه به سه روش متمایز پذیرش، سازگارسازی و بازنگری JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - سلسبیلی, نادر AD - هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 9 IS - 33 SP - 92 EP - 128 KW - برنامه ریزی درسی مبتنی بر مدرسه KW - سازگارسازی برنامه درسی KW - بازنگری KW - تمرکززدایی KW - درس حرفه و فن دوره راهنمایی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر آن است تا با امکان‌سنجی زمینه‌های نظری و تجربی برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر مدرسه در محدوده‌ای مشخص از مدارس منتخب در طیفی مشخص از نظر تمرکززدایی و حرکت به سمت برنامه‌ریزی درسی مبتنی بر مدرسه، در سه کاربندی متمایز «پذیرش»، «سازگارسازی» و «بازنگری»، فرایند تعدیل و تغییر در برنامه درسی و آموزش درس حرفه و فن دوره راهنمایی، با توجه به ساختار موجود نظام آموزشی، مورد بررسی قرار گیرد. در مجموع 36 مدرسه در قالب 18 تیم دست اندرکار برنامه­ریزی درسی مبتنی بر مدرسه در3 استان تهران، اصفهان و کردستان، در طول سال تحصیلی1391-1390، فعالیت­های طراحی، تدوین و سپس در سال بعد 1392-1391 اجرای برنامه‌ریزی حرفه و فن سال دوم راهنمایی را در کاربندی­های سه‌گانه دنبال کرده­اند. پژوهش از نوع تداومی بوده و از رویکردهای کیفی و کمّی پژوهشی در مراحل مختلف و پاسخ به سؤالات بهره برده است. در مرحلۀ اول ماهیتی توصیفی و تحلیلی داشته است. در مرحلۀ دوم با تشکیل تیم‌های برنامه­ریزی درسی مبتنی بر مدرسه در مدارس منتخب، ماهیتی توسعه‌ای داشته است. در مرحلۀ سوم یعنی اجرای برنامه درسی در مدارس شرکت‌کننده، ماهیتی ارزشیابانه داشته است. قابل‌توجه است که با توجه به محدودیت­های پیش آمده برای پژوهش در مرحلۀ سوم، فعالیت­های میدانی کامل اجرا نشد. از مهم‌ترین یافته­های پژوهش، آن است که حداقل از جهت کاربرد منابع آموزشی و کمک‌آموزشی، کاربرد فناوری­ها، رسانه­ها و نرم‌افزارهای آموزشی، بین کاربندی­های سه‌گانه در رویکرد مورد نظر تفاوت معنی­داری بوجود می­آید و مدارس در کاربندی بازنگری و سپس سازگارسازی تا حدودی قوی­تر عمل می­کنند. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_60918.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_60918_e8832a15c58051ec28b276fc3e4b7366.pdf ER -