TY - JOUR ID - 60872 TI - ‏تأثیر درج کسره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اضافه بر سرعت و درک خواندن متون فارسی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - روشن, بلقیس AU - گرامی طیبی, مرضیه AD - دانشیار، گروه زبان‏شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور AD - دانشجوی دکتری زبان‏شناسی همگانی، دانشگاه پیام نور Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 9 IS - 35 SP - 83 EP - 112 KW - روان‏شناسی‏زبان KW - خواندن KW - درک مطلب KW - کسره‏ ی اضافه KW - تقطیع KW - تأثیر کوچه‏باغی KW - متن فارسی DO - N2 - در این مقاله نشان داده ‏می‏شود که وارد کردن نشانه­ای برای کسره‏ی اضافه در زنجیره‏ی خط فارسی، چگونه بر سرعت و درک خواندن تأثیر می‏گذارد. بر ­­این اساس از مدل­های پردازش خواندن و نیز اصول تقطیع در بررسی متن حاوی تتابع اضافات استفاده شده است تا نتایج بر مبنایی کاملا علمی ارائه گردد. با استفاده از روش شبه‏آزمایشی سرعت خواندن در ده آزمودنی بررسی و میزان آن از طریق فرمول نیوتن محاسبه شد. نتایج به گونه­ای واضح بالا رفتن سرعت خواندن را در مواردی که کسره‏ی اضافه در متن نوشتاری درج گردیده بود تائید کرد. عدم درج کسره‏ی اضافه در جمله‏ی دارای تتابع اضافات که از نوع جملات کوچه‏باغی و مبهم است، مشکلاتی را در روان‏خوانی ایجاد می­­­­­کند؛ در چنین شرایطی علاوه بر فرایند تقطیع، فرایند­های بازتحلیل و ترمیم به فرایند­های پردازش اضافه می­گردند. همین عامل مهمترین دلیل در کاهش سرعت درک خواندن است زیرا زمان بیشتری برای پردازش صرف می‏شود. برای نشان دادن این موضوع، نمودار درختی عباراتی که دارایِ تتابع اضافات بودند در حالت­هایی که این عبارات بدون درج کسره تقطیع شده بودند ترسیم گردید تا به گونه­ای شماتیک تقطیع، بازتحلیل، و ترمیم آن‌ها مشخص گردد. در نهایت جملات مورد بحث را به همراه نمودار درختی آن‌ها بررسی نمودیم و نشان دادیم چگونه فقدان کسره‏ی اضافه موجب بروز ابهام می‏شود، فرایند درک را مختل می­کند، و سرعت آن را کاهش می‏دهد. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_60872.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_60872_54fc8bb34a64f0e6a3161d5ad142805a.pdf ER -