TY - JOUR ID - 155274 TI - مرگ مدرسه یا مرگ سوژه؟ JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - فاضلی, نعمت اله AD - استاد بازنشسته پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 66 SP - 5 EP - 40 KW - مدرسه KW - سوژه KW - سوژه مدنی KW - سوژه مدرن KW - سوژه مومن DO - N2 - این مقاله پژوهشی درباره نقش و موقعیت نظام مدرسه ایران از نظر چگونگی تربیت و پرورش سوژه است. پرسش کانون مقاله اینست که مدرسه مدرن در ایران معاصر ازابتدای شکل گیری تاکنون چه الگوهایی از سوژه را درصدد تحقق و پرورش آن بوده و چرا و تا چه میزان در تحقق سوژه کامیاب یا ناکام گردیده است؟ این پژوهش از حیث روششناختی پژوهشی تبارشناسانه و با تفسیر تاریخی جایگاه سوژه در مدرسه ، مسئله بحران آموزش در ایران امروز را تحلیل می کند. دراین مقاله سوژه مدنی، سوژه مدرن، سوژه مومن و سوژه مقاوم، به عنوان الگوهای مفهومی سوژه در سیاست آموزشی ایران بحث و جایگاه و موانع تحقق آنها تحلیل می شود. چارچوب نظری این مقاله رهیافت میشل فوکو به مفهوم سوژه در دنیای مدرن است. نتیجه گیری این مقاله اینست که نظام مدرسه ایران امروز ناتوان از تربیت و پرورش سوژه است. بر این مبنا این نتیجه را گرفته ام که نهاد مدرسه با پایان یا مرگ خودروبروست. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_155274.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_155274_23313a2041ef9a22c3356d95325d756f.pdf ER -