TY - JOUR ID - 153038 TI - رویکردی آمیخته برای سنجش شادکامی مدرسه‌ای دانش‌آموزان ابتدایی منطقه 15 شهر تهران JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - جعفری, فاطمه AU - صالحی, کیوان AU - جوادی پور, محمد AU - کمالی مهاجر, رضا AD - دانش‌آموخته کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه تهران. AD - عضو هیات علمی دانشگاه تهران؛ دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی؛ AD - دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده‌ روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 65 SP - 245 EP - 276 KW - سنجش KW - شادکامی KW - دانش‌آموزان شاد KW - مدرسه شاد KW - شادکامی مدرسه‌ای DO - N2 - این مقاله با هدف سنجش میزان شادکامی مدرسه‌ای دانش‌آموزان ابتدایی شهر تهران انجام شد. جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان ابتدایی منطقه 15 شهر تهران تشکیل‌دادند که به روش نمونه‌گیری در دسترس،‌410 دانش‌آموز مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر،­ آمیخته از نوع همسوسازی­همزمان­است. گردآوری­داده‌ها با استفاده از پرسشنامه شادکامی­مدرسه‌ای­کمالی (1398) و فهرست‌وارسی محقق‌ساخته انجام‌شد. یافته‌ها نشان‌داد که در بین شش عامل شادکامی مدرسه‌ای سه عامل تدریس معلم، دوستان دانش‌آموز و خود دانش‌آموز در وضعیت شادکامی نسبتاً رضایت‌بخشی قرار دارند و سه عامل اجرایی-‌مدیریتی، فرهنگی و محیطی در وضعیت شادکامی نارضایت‌بخشی قرار داشته است. مقایسه نتایج همسوسازی نشان‌داد که در هفت کلاس، نظر دانش‌آموزان و محقق با یکدیگر مطابقت داشت، در سه کلاس محقق شرایط را بهتر ارزیابی‌کرده و دانش‌آموزان شرایط را مناسب ندانستند و­ در­­ دو کلاس دانش‌آموزان شرایط را بهتر ارزیابی‌کرده‌اند. در ­مجموع یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که دانش‌آموزان­ابتدایی منطقه 15 از وضعیت شادکامی مدرسه‌ای نسبتاً متوسطی برخوردارند.  UR - https://www.jcsicsa.ir/article_153038.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_153038_7f1f31f3c49f88afd5d1db7fd4937bfa.pdf ER -