TY - JOUR ID - 150610 TI - ارائه مدل ساختاری کمک طلبی بر اساس خودتعیین‌گری، خودشفقت‌ورزی و شکفتگی با نقش میانجی درگیری تحصیلی و باورهای انگیزشی دانش‌آموزان JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - صمصامی, اعظم AU - ذوقی, لیلا AU - شریعت باقری, محمدمهدی AD - دبیر و مدرس اموزش خانواده AD - استادیار گروه روانشناسی و عضو هیات علمی، دانشگاه علوم انتظامی امین AD - استادیار گروه روانشناسی تربیتی و عضو هیات علمی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 66 SP - 315 EP - 334 KW - کمک ­طلبی KW - درگیری­تحصیلی KW - باورهای انگیزشی KW - خودتعیین­گری KW - خودشفقت‌ورزی KW - شکفتگی DO - N2 - هدف مقاله، مدل ساختاری کمک­طلبی بر اساس خودتعیین­گری، خودشفقت­ورزی و شکفتگی با نقش میانجی درگیری­تحصیلی و باورهای انگیزشی دانش­آموزان بود. روش پژوهش همبستگی با تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری بود. از جامعه آماری دانش­آموزان دختر متوسطه2 تهران، به حجم 539 دانش­آموز،  با نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب و  به ابزار­های پژوهش پاسخ دادند. در این پژوهش از پرسشنامه­های کمک­طلبی رایان و پنتریچ، درگیری­تحصیلی شوفلی و بکر، باورهای­انگیزشی پنتریچ و همکاران، خودشفقت­ورزی نف، خودتعیین­گری ایلاردی و همکاران، و شکفتگی داینر و همکاران استفاده شد. داده­ها با SPSS23  وAMOS23  تجزیه و تحلیل و یافته­ها نشان دادند بین خودتعیین­گری، شکفتگی، درگیری­تحصیلی و باورهای­انگیزشی با کمک­طلبی رابطه  معنادار وجوددارد. بین خودشفقت‌ورزی و کمک­طلبی رابطه وجود نداشت. نتایج مدل­یابی معادلات ساختاری نشان داد درگیری تحصیلی و  باورهای انگیزشی نقش  میانجی‌گری کامل را در پیش بینی کمک طلبی براساس خودتعیین­گری دارند.   از نتایج این پژوهش ظرفیت کاربست آن در آموزش­های همه جانبه  در تعلیم و تربیت است.  UR - https://www.jcsicsa.ir/article_150610.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_150610_54eae9bbc96d2e9a0cd634b8c37dcb67.pdf ER -