TY - JOUR ID - 145410 TI - کوررۀ من: روایت هایی از تجربیات تدریس من در بدو معلمی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - قربانی, حسین AD - دانشگاه اصفهان Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 64 SP - 125 EP - 156 KW - معلم ابتدایی KW - داستان های زندگی KW - تجربیات تدریس KW - خودشرح حال نویسی DO - N2 - هدف این پژوهش بازنمایی و روایت تجربیات تدریس پژوهش گر است. این که وی در امتداد دو سال آموزگاری خویش در پایه های چهارم و ششم ابتدایی، فرایند تدریس، عمل معلمی و پدیدۀ مدرسه را چگونه تجربه و فهم نموده است. برای دست یابی به این هدف از روش خودشرح حال نویسی بهره گرفته شده است تا پژوهشگر بتواند کوررۀ خویش را روایت نماید. نتایج تحقیق حکایت از تأثیر عمیق پیشینۀ زیستۀ پژوهشگر بر کُنش‌های جاری و چشم اندازهای تربیتی وی دارد. افزون براین، روایت های پژوهشگر از فراز و فرودهایی پرده برمی‌دارد که در آن معلم در مدرسه و کلاس درس در زمینهایی باتلاقی قرار میگیرد و نظریه‌های تربیتی به جای عامل بودن، ناظر باقی می مانند. بنابراین پژوهش حاضر، به مثابه داستان سفری است که محقق با روایت زندگی شخصی خویش، از شکاف بین نظریه و عمل معلمی میگوید و دیگر معلمان را دعوت میکند تا تجربیات تدریس خویش را روایت کنند و با جامعه به اشتراک بگذازند. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_145410.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_145410_773a90f451f7877a12efa0924182a6bd.pdf ER -