TY - JOUR ID - 144357 TI - تحلیل تکالیف کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم از منظر توجه به مولفه‌‌های درگیری تحصیلی JO - مطالعات برنامه درسی JA - JCS LA - fa SN - 1735-4986 AU - حاج حسینی, منصوره AD - عضو هیئت علمی/ دانشگاه تهران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 17 IS - 65 SP - 215 EP - 244 KW - تحلیل محتوا KW - کتاب درسی علوم تجربی KW - درگیری تحصیلی DO - N2 - یکی از عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان، افزایش درگیری تحصیلی در فعالیت­های آموزشی است. با توجه به نقش محتوای آموزشی در تدارک فعالیت­های آموزشی، مقاله حاضر، تکالیف کتاب درسی علوم تجـربی پایه­ ششم ابتدایی و کتاب راهنمای معلم مربوط به آن را با استناد به مولفه­های درگیری تحصیلی توسط تکلیف، مورد تحلیل قرار داده است. جامعه­ مورد مطالعه کتاب درسی علوم تجربی پایه­ ششم و کتاب راهنمای معلم مربوط به آن بوده و برای تحلیل داده­ها از فرآیند تحلیل محـتوا (مدل کریپندورف) جـهت مقوله­بندی و تحلیل توصیفی استفاده شده است. یافته­های پژوهش 5 مقوله­ را به عنوان مقوله­های درگیرکنندگی در تکالیف آموزشی نشان داد. در تحلیل تکالیف کتاب درسی علوم، مشاهده شد که صرفاً 88/31 درصد از تکالیف دارای 3 مقوله درگیرکنندگی بودند که این نرخ کمتر از 50 درصد از مجموع تکالیف است و نشانگر نامطلوب بودن تکالیف کتاب درسی علوم از منظر کمک به درگیریِ تحصیلیِ بیشتر دانش­آموزان است. تحلیل پیشنهادات کتاب راهنمای معلم، نیز نشان داد که 8/51 درصد از پیشنهادها هیچ ویژگی درگیرکنندگی را نداشتند که بیانگر ناکافی بودن پیشنهادات راهنمای معلم از منظر کمک به درگیریِ تـحصیلیِ بیشـتر دانش­آموزان است. UR - https://www.jcsicsa.ir/article_144357.html L1 - https://www.jcsicsa.ir/article_144357_c0ae236bb6378fa947074e22222a3e43.pdf ER -